Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
flygsfors skrev:Dagens bilar har mycket bättre ljud än förr men jag har aldrig köpt någon bil med det lilla "extra" då man inte kan välja när man köper begagnat.
Jodå, man kan välja även när man köper begagnat. Fast vill man ha Premium Sound får man räkna med att det följer med en del annat på köpet som drar upp prislappen en del. ;-) Både min "gamla" och min "nya" bil har "extra allt" (nästan), men jag har inget emot det eftersom det mesta är sådant jag sätter värde på. ;-)
flygsfors skrev:Jag skulle faktiskt rekommendera dig/er som inte satt er i en "ljudbil" på en mässa eller utställning,testa det
OK. Jag lovar att testa. Problemet är att jag sällan går på mässor och utställningar där man får tillfälle till sånt.

Om jag var du skulle jag också jaga fatt i en V70 av samma generation som din egen (00-08) med Premium Sound. Det lär ju inte vara så svårt att ragga upp en sådan med hjälp av annonserna på blocket och sedan besöka handlaren som har den för lite provlyssning. Då vet du ju åtminstone vad du vinner (eller kanske förlorar) på att gå din egen väg istället för att helt enkelt installera Volvos Premium Sound i din egen bil. Det senare är definitivt enklare än att gå vägen via högtalare i A-stolparna och behöver inte kosta skjortan om man köper delarna på bildelsbasen. Som jag antydde tidigare tycker jag Premium Sound i just den generationen är riktigt bra. Är tyvärr inte riktigt lika nöjd med det Premium Sound jag har i min "nya" bil (V70 -15).

Man kan ju också gå en mellanväg och bara installera Premium Sound-högtalarna (märkeffekt 100W) på därför avsedd plats men välja något annat när det gäller en eller flera av de andra komponenterna.
av flygsfors
Visst vore det ett alternativ att installera premium men om man inte har det från början måste man inte byta huvudenhet,sätta in slutsteg(volvos original), även aktivera detta via vida eller vad det heter, och finns kabelstammen till det även i "simplare" bilar(framdragna kablar till slutsteg under stolen och ev bak till subwoofer i bagaget har jag för mig?)
Ska ju erkänna att jag redan har grejerna som ska in i bilen,man har samlat på sig lite o det är väl min svaghet i vad det gäller bilar,jag är inte intresserad av 20" fälgar eller sänkningssatser eller finish i superskick,går inte ha det där jag bor med ett sågverk på samma väg som jag bor med vad det innebär(stenskott smuts flis bark mm på vägen).
Ljudet är min grej....
av andersuw
flygsfors skrev:Visst vore det ett alternativ att installera premium men om man inte har det från början måste man inte byta huvudenhet,sätta in slutsteg(volvos original), även aktivera detta via vida eller vad det heter, och finns kabelstammen till det även i "simplare" bilar(framdragna kablar till slutsteg under stolen och ev bak till subwoofer i bagaget har jag för mig?)
Ja om du vill ha ett komplett Premium Sound-system à la Volvo måste du byte HU och sätta dit slutsteg (under passagerarstolen) samt ladda lite mjukvara hos Volvo. Hur mycket som finns fördraget i kabelväg även om du har en enklare stereo är jag inte säker på. Har aldrig själv tvingats mickla med detta eftersom Premium Sound är fabriksmonterat i min 02:a. Men min minnesbild av de många rapporter om eftermontering som jag sett är att Volvo varit rätt generösa när det gäller att förbereda för detta. Sök lite på "Premium Sound" på svxc.se så är jag säker på att du hittar en del matnyttigt om detta. Det kanske finns en del att hämta även här men det mesta jag läste om saken när det begav sig var på svxc.se.
flygsfors skrev:Ska ju erkänna att jag redan har grejerna som ska in i bilen,man har samlat på sig lite o det är väl min svaghet i vad det gäller bilar,jag är inte intresserad av 20" fälgar eller sänkningssatser eller finish i superskick,går inte ha det där jag bor med ett sågverk på samma väg som jag bor med vad det innebär(stenskott smuts flis bark mm på vägen).
Ljudet är min grej....
Förstår dig helt på den punkten. Stora fälgar, sänkningssatser och lackputs är inte min grej heller. :-) Om något går jag i motsatt riktning. Är just i färd med att "byta ned mig" från de 18-tummare som följde med min "nya" bil till 17 tum. ;-) Däremot bryr jag mig en del ljudsystemet även om det troligen inte är fullt så viktigt för mig som för dig.
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]