Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejnork
Hej,

jag ska skaffa min första Volvo (tjänstebil), men är väldigt fundersam på om det är rätt läge eller ej. Vet att ingen här vet säkert hur det kommer att bli med den nya xc60. Men hur skulle ni resonera?

Min tankegång är att den nya släpps MY18 ca i feb 2017 med första leverans ca augusti 2017. Risken är att jag inte är först på pucken och att bilen kommer ha lång leveranstid ganska snabbt vilket gör att det är rimligt att anta att jag har den tidigast om ca 2 år. Vad tror ni om detta?

Med tjänstebil har jag ju möjlighet att byta om 2 år, det kanske är en tanke?

Sjukt hur mycket detta tar upp min tid just nu.

Att det kommer en classic är jag införstådd med men så länge den inte har några exteriöra/interiöra nyheter känns det inte värt att vänta på.

Tack för all input.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Härligt med ilandsproblem :)
Största problemet är ju drivlinorna. Xc60 är ju relativt trevlig i övrigt. Vill man åka 4-hjulsdrivet utan tröskverk är det ju bara T6 AWD som gäller, for now.
Sen efter att ha kört XC90 och tittat o klämt på S90 blir man ju väldigt mindre intresserad av att lägga >400 lakan på de äldre modellerna.
av tunnis
Har samma problem.
Efter att ha haft 3st XC60 vill jag gärna prova något nytt och har därför prel.bokat en GLC250d, leverans dec -16 :evil:
Leker med tanken att istället invänta nya xc60, som bör kunna levereras juli-17?

I-landsproblem, jag vet, men ändå jobbiga beslut.
av rojo8515
Samma här, efter en rejäl provkörning av nya XC90 D5 försvann alla tankar på att ta ut en ny XC60 som tjänstebil.

Då kan jag lika gärna köra vidare med den XC60 D5 jag har.

Möjligen att den nya XC60 VEA T6 AWD låter lite spännande, och classicbilarna brukar ju vara prisvärda. Eller så får det bli XC90 fast den är så stor.

Men nuvarande XC60 kommer ju kännas hopplös omodern nära den nya kommer på SPA plattformen. Visst är nuvarande modell en riktigt bra bil, så om du vill ha lågt inköpspris, inte bryr dig om nya modeller och ska äga den länge är det nog en bra affär att slå till på utgående modellen.
av ejnork
I mitt fall går min nuvarande leasing ut om någon månad. Att behålla bilen kostar i stort sett samma som att ta ut en ny XC60 ( åker BMW sedan tidigare ).

Inser också att XC60 kommer kännas gammal när den nya kommer men jag gissar att den finns hos mig tidigast om 2 år. Min tanke är således att köra den "gamla" tills dess, blir suger för stort får jag väl byta då och annars byta om 3 år när det är dags igen.

Inköpspriset är ju inte jättebilligt, samtidigt kommer säkert den nya bli rätt dyr...

Rimligt?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
V90 som överbryggning är inte aktuellt alls? (för att komma åt nya modellerna så länge) XC60 Classic kommer säkert inte bli "billig" precis som med V70.
av ejnork
Nja, som jag förstått det släpps den i mars och kanske kan levereras till augusti tidigast? Den känns också väldigt mycket som en familjebil. Jag har bara sambo och tycker xc60 är ballare.

Det jag tänker är att om v90 och nya xc60 blir lika populära som xc90 kommer det snabbt bli lång leverans tid.

När tror ni nya xc60 kommer? Min handlare säger nästa sommar.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Vad som tydligen visades på Volvos event i Fredags var V90 V90CC och V40 facelift 2017 (ny front). Det är väl de enda vi kan sia om när de kommer då.
Nya XC60 är nog mycket riktigt minst 1.5år bort. Frågan är ju om S/V60 ska in emellan.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]