Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av al78
Hej!

Det är så många som tror de har koll där ute... Det är inga som helst problem att montera en facelift ratt på my08 och 09.

Det man får göra, OM MAN KÖPER EN RATT MED SCROLLKNAPPEN, är att flytta över sina gamla två knappsatser. Airbagen ifrån 2010 har en adapter mellan själva airbagkontakten som går till baksidan på airbagen (den sidan som sitter in mot ratten). Pilla loss denna airbagadapter inkl kontakterna som sitter bak på den nya airbagen. Montera bilens airbagkablage rakt in i den nya airbagen. Inga kontakter eller dylikt som behövs skarvas eller "fixas".

Nu är det klart att sätta tillbaka.

//AL
av Schmoyoho
Med all risk för att låta hur man nu kan låta: har du någon källa på det? Har du gjort bytet själv eller bara hört det är så? En ny (trä)ratt kostar nämligen cirka 4600-5000 (minns inte exakt) kr ny så det är ingenting jag gärna chansar på att det fungerar.

Väldigt skönt att höra om det stämmer iallafall, om jag får bemöta det med lite skepticism. Låter nästan för bra för att vara sant. Enligt Volvo passar ratten /inte/ rakt av och några jag pratade med spekulerade i byte av hela styrkolonnen för att kunna meka dit en ny ratt till det facila nypriset av 6000 kr (exklusive ratt) eller 3000 kr-ish på skroten.
av al78
Hej!

Givetvis får man möta det med skepticism. Jag installerade det på min egna 2008 i tisdags.
Bild

Jag var själv av samma syn som du att det inte är svinkul att köpa nya grejor och sen passar det inte... Så jag köpte den billigaste faceliftratten för att testmontera. Redan innan kunde jag se på bilder att infästningen utav ratten på styrkolonnen med största sannolikhet var samma. När ratten kom hem fick jag låna en airbag ifrån en snäll kompis för att testa allt. När jag monterat allt och testat allt så beställde jag de "riktiga" delarna.

Frågar du en märkesverkstad om en den passar på en annan bil - stämmer inte artikelnr då så är svaret blankt nej. Ibland är det samma del med annat art nr för den kommer ifrån en annan leverantör.

Och det är inte airbaglampan som lyser i instrumentet utan bältesvarningen :D
av Schmoyoho
Härligt! :D Och det tog bara sex år att få svar på frågan om det går att montera nya ratten på en äldre bil. Du är nog den första med svaret på den frågan iallafall (kan knåpa ihop ett diplom i photoshop så hamnar du i mitt personliga internet hall of fame 8) )

Angående att fråga märkesverkstad så har jag faktiskt fått mycket användbar hjälp från min lokala volvo-verkstad grundat på att de ändå inte hade någon ratt att testa med.

Det går inte att använda scroll-versionen av knappsatsen förresten? Om jag öppnar en meny i mittkonsollen kan jag ju stega med knapparna för nästa/föregående spår. Eller passar inte kontakterna? Posta gärna bilder på du har några, eller många :)

Edit: vad kostar en airbag förresten? Jag misstänker att rattpriset var exklusive airbag...
av al78
Schmoyoho skrev:Härligt! :D Och det tog bara sex år att få svar på frågan om det går att montera nya ratten på en äldre bil. Du är nog den första med svaret på den frågan iallafall (kan knåpa ihop ett diplom i photoshop så hamnar du i mitt personliga internet hall of fame 8) )

Angående att fråga märkesverkstad så har jag faktiskt fått mycket användbar hjälp från min lokala volvo-verkstad grundat på att de ändå inte hade någon ratt att testa med.

Det går inte att använda scroll-versionen av knappsatsen förresten? Om jag öppnar en meny i mittkonsollen kan jag ju stega med knapparna för nästa/föregående spår. Eller passar inte kontakterna? Posta gärna bilder på du har några, eller många :)

Edit: vad kostar en airbag förresten? Jag misstänker att rattpriset var exklusive airbag...
Heheheh ett diplom hade suttit fint :D

För att slippa huvudvärk så brydde jag mig inte ens att försöka med scrollknappen - så den frågan kan jag inte svara på tyvärr.

Jag har köpt den treekrade "v-ratten" som kommer efter helgen. Den har scrollknappen så då kan du få svar. Skall dessutom ta en massa bilder till dig så du får mod till dig att byta :mrgreen:

Airbag fixade jag fram genom en kontakt med bra känningar i branschen så jag vet inte vad det kostar över disk.

//AL
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det är väl airbagen som är största problemet då, inte tillåtet att sälja till privatpersoner i Sverige vad jag vet :/
Användarvisningsbild
av ER
Dyr tråden blev helt plötsligt med "rätt svar", 2300kr fattigare och en fet treekrad r-designratt med 1300mil rikare. För diesel också som bonus.
av Schmoyoho
Inte tillåtet?! Ja, det var ju minst sagt en försvårande omständighet... Är nämligen rätt säker på att jag hittade exakt noll rattar öht i kombinationen ljust läder+träinlägg på skroten. Så nyköp är enda alternativet => kan ej få tag på airbag => inget rattbyte :(
Användarvisningsbild
av ER
Sälja och sälja, vad jag (miss?)uppfattat så släpper dom inte iväg den utan vill montera den själva pga anledning. Fast dom säger väl att det "inte passar" när man kommer dragandes med en V60 CC ratt och vill ha knallpåsen för treekrade ratten. Undra hur många minuter dom behöver tänka innan dom säger nej till om det går att koppla in rattvärmen på äldre bilar det inte skall gå på?
av Schmoyoho
Ah, på så vis. Okej, men det är ju egentligen sak samma. Det kändes lite som en påk i mina fälgar, så att säga. Angående rattvärme så behöver du väl en styrenhet för det => ladda mjukvara => fel årsmodell => VIDA laddar inte mjukvaran.

Har en till fråga till dig, al78, eller om någon annan vet... hur förhåller det sig med RTI-knapparna? Jag minns att jag läst någonting om årsmodell 2012 och rattknappar och att det var någon form av bryt där för något. Tänkte hoppas på att du har RTI och kan bekräfta det också var plug and play? :)

Edit: "Från och med modellår 2012 passar inte rattarna i färgen Dark Walnut bilar med RTI-reglage baktill."
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... VCC-473134

Lite oklart hur jag ska tolka det. Jag antar att det har med sensus att göra men inte exakt hur det påverkar mig som har RTI-reglage baktill men på en 07:a. MY10-11 borde ju haft bakre reglage och monteringsanvisningen visar ju RTI-knapparna också ??:-/
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]