Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybbo
Hej fick upp detta om låg oljenivå fyllde på olja och gjorde det men det kom tillbaka nästa gång jag var ute och körde när motorn blivit normal varm.Väl hemma igen så fyllde jag på bara lite och har nu olja någon milimeter under max sträcket medelandet har dykt upp igen dyker alltid upp när jag har svängt kan det ha att göra med att det har varit riktigt kallt här uppe i norrland i umeå eller håller någon givare på att ge upp.Har nyligen bytt kamremm+vattenpump+termostat försöker alltid köra bilen varm på vintern någon extra sväng så motorn blir varm någon som har råkat ut för detta v70 t5 06?
av dieselkenneth
Det sitter en givare för oljenivån i framkanten av oljetråget Har för mig att den infördes från My05. Larmar den trots att du har rätt oljenivå på oljestickan är det troligt att den är defekt. Lätt att byta bort med plastskyddet under motorn och tappa ur oljan sen sitter den med tre skruvar (m5-m6)och en snabbkontakt. Inte helt billig (1500-2000 om jag inte missminner mig)
av nybbo
dieselkenneth skrev:Det sitter en givare för oljenivån i framkanten av oljetråget Har för mig att den infördes från My05. Larmar den trots att du har rätt oljenivå på oljestickan är det troligt att den är defekt. Lätt att byta bort med plastskyddet under motorn och tappa ur oljan sen sitter den med tre skruvar (m5-m6)och en snabbkontakt. Inte helt billig (1500-2000 om jag inte missminner mig)
Måste man tömma motorn på olja för att byta givaren?
Användarvisningsbild
av SRT
nybbo skrev:
dieselkenneth skrev:Det sitter en givare för oljenivån i framkanten av oljetråget Har för mig att den infördes från My05. Larmar den trots att du har rätt oljenivå på oljestickan är det troligt att den är defekt. Lätt att byta bort med plastskyddet under motorn och tappa ur oljan sen sitter den med tre skruvar (m5-m6)och en snabbkontakt. Inte helt billig (1500-2000 om jag inte missminner mig)
Om givaren till oljenivån som säkerligen måste ha kontakt med denna motorolja ska bytas så borde det ju vara logiskt att oljan ska tömmas innan man tar bort denna givare.
av nybbo
SRT skrev:
nybbo skrev:
Om givaren till oljenivån som säkerligen måste ha kontakt med denna motorolja ska bytas så borde det ju vara logiskt att oljan ska tömmas innan man tar bort denna givare.
Är det farligt att åka omkring med en dålig givare ett tag det är inte läge just nu med oljebyte + givare?
av andersuw
nybbo skrev:Är det farligt att åka omkring med en dålig givare ett tag det är inte läge just nu med oljebyte + givare?
Nej inte så länge du kollar den faktiska nivån då och då med hjälp av stickan.
av Xuri
oljenivågivarn kom så tidigt som 03 på vissa av volvos modeller...

Utan å veta på just din bil... säger jag kör så lite som möjligt innan felet är åtgärdat, Vissa av bilarna som har nivågivarn har ingen oljetrycksgivare utan man räknar kallt me att finns de olja finns de oljetryck. Synd om man råkar få ett oljeläckage å man kör oljetorrt... Me oljetryckskontakten är de ju bara å stänga av när lampan tänds.

Vet inte varför volvo valde å plocka bort oljetryckskontakten på vissa av bilarna å körde me både nivå och oljetryck på vissa..
av andersuw
Xuri skrev:oljenivågivarn kom så tidigt som 03 på vissa av volvos modeller...

Utan å veta på just din bil... säger jag kör så lite som möjligt innan felet är åtgärdat, Vissa av bilarna som har nivågivarn har ingen oljetrycksgivare utan man räknar kallt me att finns de olja finns de oljetryck. Synd om man råkar få ett oljeläckage å man kör oljetorrt... Me oljetryckskontakten är de ju bara å stänga av när lampan tänds.

Vet inte varför volvo valde å plocka bort oljetryckskontakten på vissa av bilarna å körde me både nivå och oljetryck på vissa..
Om bilen har oljetrycksvarning borde ju den lampan (symbolen är en liten oljekanna) tändas när man slår på tändningen före start. Ser man ingen sådan bör man kanske tänka sig för lite extra av de skäl du anger. Men finns den där är ju situationen inte annorlunda än på vilken bil som helst som bara har oljesticka, inte oljenivågivare.
av dieselkenneth
Du måste tappa ur oljan för att byta givaren. Kan vara surt om man nyss bytt olja. Så länge du har koll på oljenivån på stickan kan du köra vidare. Det är bara irriterande med meddelandet och den gula triangeln. Och följer givaren mönstret enligt min erfarenhet så kommer den snart att byta färg till en röd triangel och meddelandet stanna omedelbart.
Det här är inte något som jag rekommenderar men i nödfall kan man kanske tappa ur oljan i garanterat rena kärl och återanvända den, se i så fall till att även undersidan på tråget är rengjort så att men inte får skräp i oljan.
av nybbo
Det verkar som att givaren lever sitt eget lilla liv för nu när det är lite mildare här uppe i umeå 1-2+ så funkar givaren bra inga medelande om låg olje nivå.Har kört bilen några lite längre sträckor c:a 2-3 mil och inget medelande om låg olje nivå vi för se vad som händer när det blir lite kallare eller om det är lite glapp nästa gång jag ska byte olja så ska jag ta ner och rengör givaren i maj detta år undrar om någon har varit med om detta förut åker v70 t-5 06? :roll: :lol: ??:-/
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]