Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaggajao
Hej!
Till sommaren är det dags för ny bil, tack vare ändrad familjesituation.
Det lutar starkt åt en v60, men är kluven om det ska vara diesel eller bensin.

Har gjort lite uträkningar, som jag tror är rätt, gällande skatt, försäkring och drift. Och det skulle inte skilja några jättesummor.
Jag kommer köra mellan 900mil till 1300 mil, minst en tur på 25 mil i månaden, några korta turer under milen till jobbet då jag jobbar natt
och en del utflykter till olika ställen. Jag kör normalsnabbt och ungdomsåren och körningen är bakom mig sedan länge.
Så siktet är inställt på antingen en T3 eller en D3. D2:an har jag inte provat utan det får bli ett senare uppdrag.

Det jag förstått hittills är att det vore lämpligast med en bensinbil och i så fall en T3. Dock verkar begnagnatmarknaden väldigt
trött för en sådan med utrustning mer än Kinetic. Skulle helst vilja ha Momentum eller mer och årsmodellen måste vara -14 eller nyare.
Mest för att jag gillar instrumentbrädan bättre. Lite nördigt kanske...

Några polare på jobbet har snackat om att jag ska skita i idén om bensin och ta en diesel för att det finns dieselvärmare
och det är där frågan kommer in.
Hur funkar en sådan exakt? Har förstått att den hjälper motorn att komma upp i värme för att det där partikelfiltret ska fungera optimalt.
Men har hört att man bör köra bilen lika länge som den varit igång för uppvärmning. Och då kanske det inte är så bra om jag jobbar
natt och bara kör en kort sträcka och så har värmaren stått och puttrat 20 minuter innan jag drar iväg.
Nu jobbar jag ju inte natt varje vecka, så den skulle ju stå i garaget titt som tätt.

Någon som har tips och råd inför detta?
Har kollat runt en hel del här på forumet, men inte riktigt förstått funktionen och allt runt omkring.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag gillar diesel för deras ork på låga varv. Går att köra snålt om m an vill. Dieselvärmaren är trevlig den med.
Bensinarna har blivit starkare och snålare och bensinvärmare finns att välja till.

Väljer du en diesel och använder värmaren flitigt så bör du ladda batteriet några gånger i veckan.
av mikebike
Bensin är helt överlägset förutom möjligen beträffande hur ofta man behöver tanka.
Dessvärre finns det ont om begagnade bensinare efter de senaste årens dieselfixering.

Beträffande ork på låga varv var min D5:a helt död under 1500 varv. De T4, 2.4T/T5 och T6 jag haft har varit betydligt trevligare på låga varv, både kraft- och ljud/komfortmässigt.
Det som utlöste bilbytet senast var dock stanken från dieselvärmaren, bensinvärmarna jag har haft har varit/är luktfria.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Tycker ditt körmönster påminner om mitt och jag valde helt klart bort diesel.
Hade en D4 demobil innan min levererades ok kan säga att jag var mkt nöjd när jag fick min levererad 8)
Gångkultur och ljud är helt klart mkt bättre i bensinaren.
av jaggajao
just ja. jag vill ju ha automat också.
mest för att jag är lat men även att min vänsterfot inte klarar för mycket belastning vilket kan ske i trafik i en storstad.

har detta någon påverkan av val av drivmedel?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
jaggajao skrev:så rent praktiskt skulle en laddning vara en långtur med bilen eller betyder det att jag
måste koppla kablar och skit till ett eluttag?
Neh en lite längre körning räcker, men laddare är ju aldrig fel skall montera snabbkontakt på min och slänga upp laddaren på väggen i garaget.
jaggajao skrev:just ja. jag vill ju ha automat också.
mest för att jag är lat men även att min vänsterfot inte klarar för mycket belastning vilket kan ske i trafik i en storstad.

har detta någon påverkan av val av drivmedel?
Neh det tycker jag inte, har automat i båda mina och är grymt nöjd med det särskillt v70:ins 8-växlade låda 8)
av jaggajao
tack för all hjälp. men bara en fråga till. :)

det däringa partikelfiltret. funkar det som en rökares lungor?
en gång utsatt för skadligt ämne och de går aldrig tillbaka till
toppskick trots att man slutar röka eller är klarar det att effektivt
rena sig själv även om man "slösat" på det och kört korta sträckor innan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle absolut rekommendera en bensinare till dig med det körmönstret. Nackdelen kan va att det är svårt att hitta en begagnad med bränslevärmare, men är det inget krav så kvittar det.

Med så kort körning ofta tror jag att du kan komma att få problem med dieselvärmare och partikelfilter vad det lider. I en bensinbil är en bränslevärmare "nice to have", i en dieselbil är det nödvändigt.

För övrigt rekomenderar jag eluppvärmd ratt och framruta, riktigt nice..
Användarvisningsbild
av benny10
jaggajao skrev:Skulle helst vilja ha Momentum eller mer och årsmodellen måste vara -14 eller nyare.
Mest för att jag gillar instrumentbrädan bättre. Lite nördigt kanske...
Antar att du vill åt den digitala hastighetsmätaren. Annars är instrumentbrädan densamma på bilarna innan och efter MY14. För mig personligen är det mindre viktigt. Hade dock valt faceliften på grund av den snyggare fronten. Skulle jag ta en bil innan MY14 hade jag satsat på en R-Design. Den står sig fortfarande utseendemässigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]