Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
fjohan82 skrev:Man ska inte umgås med Bilia mer än nödvändigt. Dryga säljare som är noll serviceinriktade. Det finns andra företag/koncerner som satsar på kundservice och bra/trevligt bemötande.
När jag köpte min V40CC tog jag in pris från fyra handlare. Två Bilia och två andra. Bilia var billigast och Biliasäljarna hade överlägset trevligast bemötande. Jag har ännu inte funnit anledning att ångra att jag köpte från Bilia.
av Gabriel
laser2 skrev:Får man fråga vad en bra offert är, hur många % på listpriset fick du?
Ja, om mitt pris var/är bra är ju relativt, det var så bra som jag lyckades förhandla fram.
Min bil kostade 417.5K i "bygg din volvo", men enligt handlarnas prislistor kostade samma bil 423,3K
Jag fick till slut ca 9% rabatt på "bygg din volvo priset" eller ca 10% på handlarens listpris. Utöver rabatten så fick jag då även vinterdäcken som enligt ordererkännandet har ett listpris på 13.3K, så totalt blev rabatten ca 13% mot handlarens prislista.
Användarvisningsbild
av fjohan82
MartinS skrev:
fjohan82 skrev:Man ska inte umgås med Bilia mer än nödvändigt. Dryga säljare som är noll serviceinriktade. Det finns andra företag/koncerner som satsar på kundservice och bra/trevligt bemötande.
När jag köpte min V40CC tog jag in pris från fyra handlare. Två Bilia och två andra. Bilia var billigast och Biliasäljarna hade överlägset trevligast bemötande. Jag har ännu inte funnit anledning att ångra att jag köpte från Bilia.
Möjligt att det är så på andra håll. Här i Stockholmsregionen bryr de sig knappast när man kikar runt på bil. Hur vet de om jag ska köpa en bil eller 15 bilar? Bra att du är nöjd, men jag har inget till övers för deras säljare längre.
Användarvisningsbild
av laser2
Gabriel skrev: Ja, om mitt pris var/är bra är ju relativt, det var så bra som jag lyckades förhandla fram.
Min bil kostade 417.5K i "bygg din volvo", men enligt handlarnas prislistor kostade samma bil 423,3K
Jag fick till slut ca 9% rabatt på "bygg din volvo priset" eller ca 10% på handlarens listpris. Utöver rabatten så fick jag då även vinterdäcken som enligt ordererkännandet har ett listpris på 13.3K, så totalt blev rabatten ca 13% mot handlarens prislista.
Det låter som ett OK pris trots allt, jobbade på Volvo LV tidigare och då fick man 13% i rabatt.
Var det en lagerbil eller ny bil, hade du inbyte?
Användarvisningsbild
av MartinS
fjohan82 skrev:
MartinS skrev:
Möjligt att det är så på andra håll. Här i Stockholmsregionen bryr de sig knappast när man kikar runt på bil. Hur vet de om jag ska köpa en bil eller 15 bilar? Bra att du är nöjd, men jag har inget till övers för deras säljare längre.
Det kan jag hålla med dig om, jag hade heller inget till övers för Bilia under de första 35 åren av mitt liv när jag bode i Sthlm. Jag körde över halva stan för att komma till Eneqvist bil i Nacka istället för Bilia, men sedan blev ju de uppköpta också, och då gick det lite utför även där...

Det finns kassa Biliaanläggningar här på västsidan också (Kungälv ett bra exempel), men det finns även de som jag upplever som bra. Det är ofta väldigt personberoende, både vad det gäller säljare, mekaniker och reservdelspersonal. Hittar man rätt person på en anläggning får man hålla sig till den, och hoppas att personen inte slutar :)
av Gabriel
laser2 skrev: Det låter som ett OK pris trots allt, jobbade på Volvo LV tidigare och då fick man 13% i rabatt.
Var det en lagerbil eller ny bil, hade du inbyte?
Ny bil enligt mina egna tillval.
Inget inbyte.
Användarvisningsbild
av laser2
Gabriel skrev:
Ja, om mitt pris var/är bra är ju relativt, det var så bra som jag lyckades förhandla fram.
Hur lyckas du och ni övriga få så pass bra pris på era offerter?
Själv har jag på de offerter jag fått på en ny V70 antingen fått ca 9% på totalen, då får man betala för vinterdäcken också (-9%), trots att det är kampanj på dessa.
Eller så får jag vinterdäcken "gratis", men då blir rabatten på bilen sämre så totalpriset blir ändå detsamma... :evil:
På "kampanjbilar" får man ingen extra rabatt öht! Då är rabatten på dessa ca 5% iom kamapnjpriset! :shock:

Min senaste offert var på en kampanjbil inkl vinterdäck, där blev det totalt drygt 8% om man tar med vinterdäcken också, alldeles för dåligt enligt min uppfattning. Dessutom är de offererade bilarna gamla redan, ofta runt 9 månader.

Har ni några förhandlingstips? :D
av Gabriel
laser2 skrev:Har ni några förhandlingstips? :D
Jag kan berätta hur jag själv gjorde.
När jag först frågade min lokala handlare så blev jag erbjuden nåt liknande som dig, vilket jag inte var nöjd med.

Jag mejlade och ringde runt till 4-5st andra återförsäljare och begärde in offerter. Sen spelade jag ut dessa 4-5 handlare mot varandra tills det var tydligt att de inte tänkte pruta mer. Ett tips i detta förfarande är att du måste verka mycket intresserad, redo att bestämma dig och beställa bilen på studs, då kan de ofta krypa ner några tusenlappar till.

Slutligen tog jag med det absolut bästa erbjudandet till min lokala återförsäljare som jag ville handla av, jag visade kostnadsförslaget och sa att "matchar ni detta och skickar med full tank så gör vi affär omedelbart"
I mitt fall krävdes det att säljaren tog en avstämning med sin chef (han hade inte mandat att pruta så mycket) innan affären gick i lås.

Du måste alltså vara beredd på att lägga några timmar på att ringa/mejla runt, sen underlättar det om du är en van förhandlare och att du inte är rädd att framstå som en obekväm snåljåp :lol:
Användarvisningsbild
av laser2
Gabriel skrev:
Jag kan berätta hur jag själv gjorde.
När jag först frågade min lokala handlare så blev jag erbjuden nåt liknande som dig, vilket jag inte var nöjd med.

Jag mejlade och ringde runt till 4-5st andra återförsäljare och begärde in offerter. Sen spelade jag ut dessa 4-5 handlare mot varandra tills det var tydligt att de inte tänkte pruta mer. Ett tips i detta förfarande är att du måste verka mycket intresserad, redo att bestämma dig och beställa bilen på studs, då kan de ofta krypa ner några tusenlappar till.

Slutligen tog jag med det absolut bästa erbjudandet till min lokala återförsäljare som jag ville handla av, jag visade kostnadsförslaget och sa att "matchar ni detta och skickar med full tank så gör vi affär omedelbart"
I mitt fall krävdes det att säljaren tog en avstämning med sin chef (han hade inte mandat att pruta så mycket) innan affären gick i lås.

Du måste alltså vara beredd på att lägga några timmar på att ringa/mejla runt, sen underlättar det om du är en van förhandlare och att du inte är rädd att framstå som en obekväm snåljåp :lol:
Tackar för tipsen! Generellt bra tips, att spela ut handlare mot varandra är nog effektivast, men då gäller det inte lagerbilar.

Men min senaste offertförfrågan är på en lagerbil som står hos en handlare i Västerås-trakten, så där blir det svårt att spela ut handlare mot varandra...
Och är det bilar som står på Bilias centrallager är det väl också svårt att spela ut handlare mot varandra...

Att komma med ett motbud, typ "säljer ni den bilen för xxx kr (10% på listpris och vinterdäcken gratis) så har ni en affär", kan det vara en väg att gå?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]