Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

närman varmkört och stängt av kanske gått en kvart så när man startar så går den igång lätt men hamrar lite lågt på tomgången. gasar man till ett par gånger kan det bli bra eller så håller den på sådär någon minut innan tomgången blir bra igen.

tror inte det är smuts eftersom filtret ja monterade för 2 månader sen är som nytt fortfarande.
däremot så fyller den filtret helt ibland, och ibland är de halvfullt bara. pumpen då?

men det verkar inte spela någon roll om de är fullt eller inte. den gör alltid likadant.

har sett över stift, kablar, lock, rotor, jordpunkter, batteri, generator och lite allt möjligt som kontakter mm.

kan det vara sliten nål eller något?
är en b230a stromberg från -86 som gått 13 000 mil
Kan vara för hög flottörnivå. Den får lite för mycket innan den "uppvärmda" bensinen gått åt. Detta var ett större problem när förgasaren satt på samma sida som grenröret, men kanske här också. I normala fall ska inte bränslefilter (vanligt "billigt" genomskinligt, eller?) bli mer fullt är till c:a 3/4 och sitta mellan den mekaniska (för det är där väl på denna modell) bensinpumpen och förgasaren.

Mvh
Lennart
Jo filtret sitter precis där. och mekanisk pump skullejag tro att det är också. kan vara 1/4 fullt ibland. men den går ändå hur bra som helst när man kör och gasar på. Det är ett genomskinligt filter, men det var inte billigt skulle jag tro iaf. 79 spänn betalade jag för det.
Såg nyss också att det var helt smockfullt när den fick stå och hoppa på tomgången lite, medans jag satt och monterade galler bak.

Är ju ganska kass när de gäller förgasare ja...
Frrla skrev:men det var inte billigt skulle jag tro iaf. 79 spänn betalade jag för det.
Billigt, det kan ju alltid diskuteras. Bytte bränslefilter på utombordaren (original Suzuki) för ett par år sedan (snart dags igen) c:a 900sek från Browns Point i USA. Kollade Pricerunner i Sverige, lägsta pris 1400sek. Original 1900sek. Det är en 4-takt 90hk 4-cyl 2l DOHC motor med sekventiell insprutning. Sitter 2 filter på motorn (det andra är billigare c:a 250sek) + att jag har en vattenavskiljare monterad i motorbrunnen som jag byter vart annat år (108sek). Så jaa, jag tycker det är billigt..... :lol:
Med billigt menade jag denna typen av filter,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017982/
och dom duger alldeles förträffligt till en förgasarmotor. Dessa filter brukar vara fulla till 3/4-delar vid normal drift. Vad jag kommer ihåg "på den tiden" så var det ofta problem med dom mekaniska bränslepumparna (det var B21 motorer på den tiden), dom blev (ganska) fort slitna i leden i pumpen så slaglängden blev för kort. Vad det gäller nål och munstycke i förgasaren så hade blyet en ganska stor smörjande effekt på sådana grejer (längre livslängd), det har inte blyersättningsmedel. Vet inte om du använder det, det ska väl inte behövas till dessa motorer. Sitter det "förpump" på dessa bilar? 740 med förgasare har det, men 240 vet jag faktiskt inte

Mvh
Lennart
ja jo dom där 20 kroners filtren tyckte jag va lite klena så slog till på ett lite större som såg mer gediget ut. tänkte på att de kunde bli bräckliga och spricka av kyla/värme med tiden. hade ett sånt där billigt på moppen när man tyckte sånt va roligt, å de sprang ju läck lite då och då....

ja de kan vara så att pumpen är påväg innom snar framtid?
kör inte med annat än 95 i vanliga fall. ibland händer de väll att nån 5L dunk med oljeblandat till motorsågen slinker ner i tanken, för man vill ju inte att det bränslet ska bli gammalt.

sitter ingen förpump i tanken. hade upp det för tankmätarn fungerade inte när jag köpte den. visade sig vara lös kontakt i skarven i skuffen... snacka om att börja felsöka på rätt ställe asså.....
Kan man i så fall montera en förpump som ersättare fast den gamla sitter kvar? dom är på 0.3bar om jag inte missminner mig helt.
Den har nästan slutat göra såhär nu iaf. såg att luftburken stängde spjället helt så den tog bara varmluft från grenröret hela tiden. så jag tog bort dedära luddret som ska täta ventilen och stoppade igen lufthålet, så öppnar "termostaten" för kalluft tidigare.

Sen var plaströret mellan luftburken och förgasaren trasigt på 3 ställen, så den har drage i sig diverse damm och skit... syndes inte för någon innan hade fixat till de så.. såg allt detta när jag skulle byta luftfilter och allt ramlade isär... :-DD

EDIT: uppdatering. bytte pumpen och den gamla var väll dålig eftersom denna fyllde filtret fullständigt på 0.2 sec så de bubblade bara till. nu är filtret fullt hela tiden med en liten, liten luftbubbla bara. bränsleslangarna och alla vaccumslangar är också nya för sakens skull.

återstår väll att sänka trotteln lite eftersom den kan hoppa och ha sig lite lågt på tomgång några sekunder om man inte gasar till lite när den stått en stund med varm motor.

bytte också den fasta kylarfläkten till en fräsch med slirkoppling. den gamla måste ha voblat eller vibrerat, för nu blev den mycket trevlig att köra utan dedär surrande dova susljudet.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]