Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Laminerade rutor "is da shit"... Säkerheten med laminerade rutor lär va högre än säkerheten utan, det är jag övertygad om.

Fick stenskott på passagerarrutan på min gamla S40 innan jul, olaminerad ruta. Det var j-vligt kallt att åka hem i snöstorm och minusgrader utan ruta kan jag säga. Tur att ingen satt i passagerarsätet, det låg glas i hela bilen efter den smällen.

Det var lika illa när jag fick ett stenskott i bakrutan på samma bil för 3-4 år sedan. Det blev rätt kallt och blött i bilen kan man säga. Tur att ingen satt i baksätet när rutans miljoners miljarders glasbitar ramlade in.
av Mumsmums
Kan inte låta bli att fundera hur du kör som får stenskott på sido- och bakruta....låter som det går brett i kurvorna. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Mumsmums skrev:Kan inte låta bli att fundera hur du kör som får stenskott på sido- och bakruta....låter som det går brett i kurvorna. :D
Man kan tro det, men faktiskt inte. Sidorutans "sten" kom från en lastbil jag körde om på motorvägen, och bakrutans "sten" kom uppifrån en bro bredvid ett rödlyse jag stod och väntade vid. Naturligtvis inte lika vanligt som stenskott i framrutan, men det är inte osannolikt, det händer då och då.
av Poka
Då kommer ett svar här på varför bakrutan inte är laminerade på nya xc90.

Helt enkelt på grund av att man på Volvo valt att ha infästningen för bakrutetorkaren genom rutan. Det finns ingen bra process till rimligt pris att ta upp hålet på ett laminerat glas. På de bilar med laminerad bakruta är genomföringen gjord genom luckan och inte glaset, alltså på xc60.

Är grymt besviken på detta då man inte har upplyst om det innan leverans av min bil, utan är information som man smugit in. Nu marknadsförs det som en komfortfunktion, tidigare som en säkerhetsfeature.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Att detta skulle bero på att torkaraxeln går igenom bakrutan kan inte stämma. Det gör den på gamla V70 och den har laminerad bakruta. Dessutom är det samma sak på S90 och där finns ju inte ens någon torkare.

Tycker det är dåligt att inte alla rutor är laminerade. Detta gör ju att syftet med ökat inbrottsskydd inte längre uppfylls. Känns lite trist att gå ifrån laminerat runt om som jag har nu till något som är sämre. :(

Henry
av andersuw
Henry_Fågeljazz skrev:Att detta skulle bero på att torkaraxeln går igenom bakrutan kan inte stämma. Det gör den på gamla V70 och den har laminerad bakruta.
Om du med "gamla" V70 menar V70N så har den mig veterligen inte laminerad bakruta. Bara dörrarna har laminerade rutor i det fallet. V70 II har laminerat runt om men i det fallet går väl inte axeln genom rutan?
Henry_Fågeljazz skrev:Dessutom är det samma sak på S90 och där finns ju inte ens någon torkare.
Ja det är lite märkligt att Volvo valt att lämna den bakrutan olaminerad. Men att de gjort betyder inte att torkaraxel genom rutan inte utgör någon komplikation. Det kan ju finnas mer än ett skäl till att man avstår från laminerat där bak.
av Poka
andersuw skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Att detta skulle bero på att torkaraxeln går igenom bakrutan kan inte stämma. Det gör den på gamla V70 och den har laminerad bakruta.
Om du med "gamla" V70 menar V70N så har den mig veterligen inte laminerad bakruta. Bara dörrarna har laminerade rutor i det fallet. V70 II har laminerat runt om men i det fallet går väl inte axeln genom rutan?
Henry_Fågeljazz skrev:Dessutom är det samma sak på S90 och där finns ju inte ens någon torkare.
Ja det är lite märkligt att Volvo valt att lämna den bakrutan olaminerad. Men att de gjort betyder inte att torkaraxel genom rutan inte utgör någon komplikation. Det kan ju finnas mer än ett skäl till att man avstår från laminerat där bak.
Sedan Volvo fick till laminerat glas runt bagageutrymmet för sina kombibilar har de marknadsfört det som en stöldsäkerhetsfeature, från och med V70II vidare till XC60 till V60. Sedaner har aldrig erbjudits med laminerad bakruta.
av andersuw
Poka skrev:Sedan Volvo fick till laminerat glas runt bagageutrymmet för sina kombibilar har de marknadsfört det som en stöldsäkerhetsfeature, från och med V70II vidare till XC60 till V60.
Volvo använde det argumentet i sin marknadsföring redan dessförinnan. I den gamla broschyr jag har kvar för V70 -00 (där det fanns laminerat glas som tillval bara för dörrarnas rutor, inte för rutorna runt bagageutrymmet) kan man läsa följande:

"Väljer du laminerade sidorutor, gör du det mycket svårt för tjuven att krossa rutan utifrån för att stjäla föremål ur bilen."
Poka skrev:Sedaner har aldrig erbjudits med laminerad bakruta.
Det kanske du har rätt i. Har aldrig försökt kolla upp det själv. Men om det är så kan man förstås fråga sig varför. Möjligen är förklaringen att det är svårt att stjäla något den vägen på en sedan eller använda det som hjälp för att ta sig in i bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag undrar om inte 940 sedan hade laminerad bakruta? Den jag körde 1991 hade iallafall väldigt annorlunda värmetrådar som jag minns låg inne i glaset?! Lite som dagens eluppvärmda framrutor.
av andersuw
MartinS skrev:Jag undrar om inte 940 sedan hade laminerad bakruta? Den jag körde 1991 hade iallafall väldigt annorlunda värmetrådar som jag minns låg inne i glaset?! Lite som dagens eluppvärmda framrutor.
När började Volvo för övrigt erbjuda laminerade rutor som tillval? Första gången jag själv stötte på det var i broschyrerna för P2-bilarna (V70N m.fl.). Men jag kan förstås ha missat att det fanns att tillgå redan tidigare.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]