Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 -02 med bensinvärmare.
Jag testade efter köpet att få igång den och fläkten låter, bensinpumpen funkar, men den tände inte.
Efter tre försök så låste den sig och jag nollade felkoden och tog bort fronten för att kolla.
Tråden i glödstiftet var av så jag köpte en ny på Volvo för 720:-
Jag sätter i glödstiftet och märker att det blir varmt utan att jag startat brännaren?
Vad kan det vara? Fel i styrenheten? Termostat?
Det är en Ardis-brännare.
Fel på styrenheten eller kablage/kontaktstycken verkar ju mest sannolikt.
Om det är något med kablaget borde det ju handla om att kontakt finns någonstans där den inte borde finnas snarare än tvärtom. Enbart rengöring hjälper knappast i så fall. I princip borde man kunna mäta upp om kablaget är OK men jag vet inte tillräckligt mycket om hur det ser ut för att ha några konkreta idéer om hur du bör gå tillväga.

Kanske kan man få ytterligare idéer genom felkodsläsning. Men jag är inte säker på det och hur du bör gå tillväga i så fall. Det är väl knappast bra att ha glödstiftet inkopplat för länge om det innebär att det värmer hela tiden snarare än bara en kort stund i startögonblicket som det är tänkt.

Möjligen kan du hitta en CPM (styrenheten) på skroten till rimligt pris. Men det är ju en chansning och det kan också vara så att du måste hitta en CPM av precis rätt modell för att det skall funka.
Trasig styrbox (CPM) eller generalkortis i kablaget, men förmodligen det förstnämnda.
Boxen innehåller halvledare som styr spänningen till bl.a. glödstiftet, och när sådana havererar så får de antingen avbrott eller kortslutning.
De ville ha 3800:- för ny CRM på Volvo.
Körde till skroten istället. Hittade en som inte är exakt samma för 500:-
Den som sitter på värmaren har nr 3730512 och den jag köpte har nr 9499389.
Enligt Volvo satt den modellen på något år äldre modeller.
Tror jag ska testa att koppla in den och hoppas det funkar...
Annars får jag väl ta isär min CRM och felsöka komponenterna...
Iphonetomen skrev:De ville ha 3800:- för ny CRM på Volvo.
Körde till skroten istället. Hittade en som inte är exakt samma för 500:-
Den som sitter på värmaren har nr 3730512 och den jag köpte har nr 9499389.
Enligt Volvo satt den modellen på något år äldre modeller.
Tror jag ska testa att koppla in den och hoppas det funkar...
Annars får jag väl ta isär min CRM och felsöka komponenterna...
Själv skulle jag inte försöka få CPM att styra någon annan värmare än den den är konstruerad för. Även om det ser ut att fungera finns ju viss risk att kommunikationen mellan CPM, CEM och värmarens komponenter i något läge inte funkar som de skall och på just en brännare innebär det ju vissa säkerhetsrisker.

Den CPM du köpte är mycket riktigt till den äldre variant av värmaren som monterades t.o.m. MY -01 (och som lät mycket mer när den gick än sin efterföljare). Det jag kan se av signalbeskrivningen är att på den äldre varianten är bränslepumpen spänningsmatad från CPM. På den nyare ser den ut att vara spänningsmatad från något annat håll även om styrsignal för att slå av och på fortfarande kommer från CPM. Det är inte säkert att det förhindrar värmaren från att fungera överhuvudtaget. Men någon skillnad av betydelse föreligger med all sannolikhet mellan de två CPMerna. Annars skulle det ju inte ha funnits några skäl för Volvo att byta till en annan CPM i samband med att man gick över till en modifierad variant av själva värmaren.
Iphonetomen skrev:Ja, det borde rimligtvis vara en skillnad mellan boxarna.
Det får bli till att ta isär min trasiga och felsöka den till helgen.
VIDA ger inga användbara felkoder på det här.
Om det slår slint kan det kanske löna sig att titta på ebay. Här t.ex.:

http://www.ebay.nl/itm/Steuergerat-Stan ... 1299965885

På bildelsbasen ser det inte ut att krylla av dem, i alla fall inte om man bara vill ha styrenheten och få den till rätt pris.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Man kan använda CPM-boxen ihop med "fel" värmare, men det krävs lite ombyggnad... Kort sagt så styr den nya varianten av box bränslepumpen, vattenpumpen och fläkten (?) på plussidan, medan den äldre styr på minussidan.

Eftermonterade värmare av den nya varianten på min -02:a men hade problem med boxen visade det sig. En värmare av den äldre varianten hittades på skroten och denna fick släppa till sin styrbox, men krävdes som sagt en del anpassning av kablaget.
Använde även bränsleledningen från den äldre värmaren så att pumpen kunde flyttas fram.

Väljer man att ha kvar pumpen vid tanken och tänker sig att köra med den äldre styrboxen så krävs det att man drar bak en separat plusledning.
Förmodligen var flytten av soppapumpen anledningen till att boxarna gjordes om så att de styrde på plussidan. På nyare varianten är pumpen helt enkelt jordad bak vid tanken och får plusmatning (pulser) via den gula ledningen i värmarens kontakt.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]