Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guinness
joel80 skrev:Funderar lite på förbrukningen. Om man kör med dieselmotorn igång (antingen för att man har slut på batteri, om man kör i save-läget eller om bilen av annan anledning vill köra med motorn.) så stör jag mig på att man inte får 0l/100km i förbrukning när man släpper gasen och rullar långs sträckor.
Varför fortsätter motorn sluka soppa i ett sånt läge? Ingen annan modell eller motor än hybriden verkar göra så om den inte t.ex kör regenerering av partikelfiltrer.
joel80 skrev:Så länge du har växel i och motorbromsar stängs bränsletillförseln av i de allra flesta bilar. Du har alltså en nollförbrukning när du släpper upp gasen och rullar och bilen hålls igång av "energin" från motorbromsningen.
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.

Nu har jag testat i min, och kommit på varför bränsletillförseln inte stoppas i hybriden. Energin från "motorbromsen" laddar ju batteriet via elmotorn, så dieselmotorn motorbromsar aldrig och kommer inte hållas roterande om bränsletillförseln stängdes, så vi kommer aldrig att ha 0 förbrukning vid dieseldrift.
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. jag lyckades få 0-förbrukning häromdagen! Trots att motorn var igång... men oftast får man det inte. Och jag har reagerat på att jag inte får det trots att jag inte får "bubblor" som visar att den laddar. Ska tänka lite mer på vad det är för parametrar (hur laddat batteriet är, vilka hastigheter det funkar i och sånt) nästa gång jag ser att det funkar.

Sen hade jag lägre förbrukning än jag haft nånsin med tomt batteri på väg från Stockholm mot Gävle... Ändra fram till strax efter Uppsala låg jag på ca 5.5 - 6.5l/100km med dieseldriften... men sen gick det åt helvete då regenerering av partikelfiltrer satte igång. Fick då förbrukning på runt 9l/100km i 3-4 mil.
:)

Idag åkte jag förbi min tekniker och fick efter lite väntan köra in och få uppgraderingen man fått lapp om. (Återkallelse p.g.a nån bugg...)
Tog typ bara 10 minuter.. efter att jag väntat en kvart på att få komma in med bilen.
av guinness
joel80 skrev:Mja.. jag lyckades få 0-förbrukning häromdagen! Trots att motorn var igång... men oftast får man det inte. Och jag har reagerat på att jag inte får det trots att jag inte får "bubblor" som visar att den laddar. Ska tänka lite mer på vad det är för parametrar (hur laddat batteriet är, vilka hastigheter det funkar i och sånt) nästa gång jag ser att det funkar.
Nu har jag provat, den drog 0.0 om jag körde i Power eller Awd läge och släppte gasen i nedförsbacke. Den laddar heller inte batteriet vid detta tillfälle.
IMG_4159 (1).JPG
IMG_4159 (1).JPG (95.82 KiB) Visad 657 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Märkligt att den inte kommer ner i 0-förbrukning i hybridläget (när den av en eller annan anledning inte vill köra med elmotorn..)

I save-läget om man har över 20km kvar på batteriet borde den också få 0-förbrukning vid "rull". Ska jag testa imorrn.
av Primus
Jag startade en egen tråd för ett missljud jag har. Men inga reaktioner så jag provar här. Min bränslevärmare låter väldigt mycket, som en turbin kan man nog enklast beskriva det som. Det låter från höger fram. Förra vintern upplevde jag inte ljudet som störande. Tänkte inte ens på det då. I höstas blev det påtagligt irriterande och vid service sa de att det var värmaren som var trasig och jag fick tid för byte. En kollega hämtade ut bilen då de hade bytt och mekanikern sa att jag fick räkna med fortsatt ljud. Och det hade han rätt i, det är ett påtagligt vinande från höger fram.

Hur upplever ni att era låter? Har ni ett märkbart vinnande från bränslevärmare? Jag har en D6 som togs ut i dec -14.
Användarvisningsbild
av joel80
Inget jag tänkt på.. Hör du det även inne i bilen eller är det utifrån när du har haft den igång för förvärmning?
Det kan inte vara kupéfläkten som låter? Den blåser ju på rätt ordentligt när man förvärmer...
av Robban12
guinness skrev:
joel80 skrev:Mja.. jag lyckades få 0-förbrukning häromdagen! Trots att motorn var igång... men oftast får man det inte. Och jag har reagerat på att jag inte får det trots att jag inte får "bubblor" som visar att den laddar. Ska tänka lite mer på vad det är för parametrar (hur laddat batteriet är, vilka hastigheter det funkar i och sånt) nästa gång jag ser att det funkar.
Nu har jag provat, den drog 0.0 om jag körde i Power eller Awd läge och släppte gasen i nedförsbacke. Den laddar heller inte batteriet vid detta tillfälle.
IMG_4159 (1).JPG

Är batteriet under sista sträcket på vänstra stapel så kommer den ladda batteriet i alla lägen förutom i Pure när du kör bilen.

Märker att man måste planera in körningen, försöker oftast trycka in Pure-läget när man har nån km kvar hem för annars går den över till bränslemotor och börjar ladda batteriet tidigare.
Användarvisningsbild
av joel80
Den går inte över från hybridläge till att ladda batteriet med motorn när det inte finns kräm nog att köra mer i hybrid-läget av vad jag sett.. Däremot börjar den ladda batterierna med motorn (med tydligt högre bränsleförbrukning som konsekvens) om man kör helt slut på batterierna i pure-läget. Så det gäller att inte gå över i pure innan man är så nära slutmålet att man klarar det i just pure-läget.
Ibland får den för sig att ladda från motorn även fast jag ligger i hybrid-läget.. Men då verkar det vara p.g.a regenerering av partikelfiltret eller nått annat.

Tycker det ibland är lite svårt att veta varför bilen gör på vissa sätt..
av Primus
joel80 skrev:Inget jag tänkt på.. Hör du det även inne i bilen eller är det utifrån när du har haft den igång för förvärmning?
Det kan inte vara kupéfläkten som låter? Den blåser ju på rätt ordentligt när man förvärmer...
Inne i bilen. Det kommer som från där man har fötterna på passagerarsidan. Och inte fläkten. Ett annat mer turbinlikt ljud.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag fick jag ett märkligt metalliskt ljud när jag gled sakta fram på el i ett parkeringshus.. Har hört det förut, men inte så tydligt. Det tycktes låta extra mycket då jag svängde.. och läs som att det kom från hjulhusen eller under bilen. (Svårt att säga exakt då man ju bara hör in genom nedkört ruta.

Nån som känner igen sig?

Det lät nästan som att det skulle släpa en plåt i backen under bilen. (Vilket det inte gör.)
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 59

. Nån som har tips för vänster si[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?