- tor 21 jan 2016, 18:21
Nu har jag testat i min, och kommit på varför bränsletillförseln inte stoppas i hybriden. Energin från "motorbromsen" laddar ju batteriet via elmotorn, så dieselmotorn motorbromsar aldrig och kommer inte hållas roterande om bränsletillförseln stängdes, så vi kommer aldrig att ha 0 förbrukning vid dieseldrift.
joel80 skrev:Funderar lite på förbrukningen. Om man kör med dieselmotorn igång (antingen för att man har slut på batteri, om man kör i save-läget eller om bilen av annan anledning vill köra med motorn.) så stör jag mig på att man inte får 0l/100km i förbrukning när man släpper gasen och rullar långs sträckor.
Varför fortsätter motorn sluka soppa i ett sånt läge? Ingen annan modell eller motor än hybriden verkar göra så om den inte t.ex kör regenerering av partikelfiltrer.
joel80 skrev:Så länge du har växel i och motorbromsar stängs bränsletillförseln av i de allra flesta bilar. Du har alltså en nollförbrukning när du släpper upp gasen och rullar och bilen hålls igång av "energin" från motorbromsningen.
Men som sagt.. i min Hybrid fungerar det inte så vilket är irriterande. I både den V70 D3 och vår privata V60 T4F är det så.
Nu har jag testat i min, och kommit på varför bränsletillförseln inte stoppas i hybriden. Energin från "motorbromsen" laddar ju batteriet via elmotorn, så dieselmotorn motorbromsar aldrig och kommer inte hållas roterande om bränsletillförseln stängdes, så vi kommer aldrig att ha 0 förbrukning vid dieseldrift.
XC60 T8 -19