En sannolik förklaring är glapp i något kontaktstycke eller en spricka i någon lödning (så kallad kallödning). När metallen drar ihop sig lite till följd av kylan blir det ingen kontakt. När det blir varmare och metallen utvidgas lite kommer den tillbaka.
Visst måste detta gå att åtgärda. Men det kan vara lite marigt att felsöka eftersom felet bara uppstår när det är riktigt kallt. Det är ju inte kul att hålla på och meka utomshus i mörker och stark kyla. Och jag vet inte om din verkstad har något särskilt kylrum för sådana här ändamål.
Nu borde de ju ha rätt mycket erfarenhet av just sådana här problem uppe i norr där du befinner dig av din "nick" att döma. Kanske kan det vara till hjälp om du kan ge verkstaden så mycket information som möjligt om exakt vad som funkar och inte när felet slår till. Det är också ett plus om du kan säga något om hur kallt det måste vara för att det skall hända och om felet alltid uppstår vid viss temperatur eller bara ibland. Troligen är det också till hjälp om du lämnar in bilen när det är tillräckligt kallt ute för att felet med stor sannolikhet skall dyka upp om man försöker reproducera det, särskilt om verkstaden inte har något särskilt kylrum.
P.S. Har en gång haft ett fel av motsatt typ. Den mycket heta och torra sommaren 2003 var jag i Italien med 855:an. Det var bortemot 40 grader varmt på dagarna och jag märkte redan på ditresan att ACn ibland lade av när vi stod stilla med motorn igång, t.ex. vid ett rödljus eller i en kö. Sedan kompressorn väl stannat ville den inte gå igång igen med mindre än att man stängde av motorn och väntade någon minut eller två. Sedan gick det bra igen tills dess man på nytt tvingades stå på tomgång en stund.
Jag tänkte att detta får jag aldrig ordning på hemma i Sverige. Det blir helt enkelt inte tillräckligt varmt för det. Så jag började se mig om efter Volvoverkstäder. På verkstaden i storstaden Torino fick jag inget egentligt napp. Ingen som hade tid och ingen som pratade engelska. Det fanns dock en annan verkstad i den närbelägna lilla staden Bra (ja den heter faktiskt så). Där fanns en ung kille som åtminstone förstod lite engelska även om han inte pratade mycket. Jag försökte så gott det gick förklara de lite komplicerade felsymptomen och efter en stund sken han upp med det där härliga leendet som betyder: Jag har sett det förut och vet vad det är!
Det var magnetkopplingen till AC-kompressorn som börjat bli dålig. Och när det händer börjar det med att den släpper taget när det är riktigt varmt. Vi kom tillbaka några dagar senare och fick felet åtgärdat medan vi tog en långpromenad i omgivningarna. Billigt blev det också (bara runt 100 euro) trots att det är en hel del arbete med bytet och delarna säkert inte heller är gratis.