Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sprutspecken
HAllo, har en rubr. som jag använt ganska flitigt i många år, främst till bil och MC.

Knappen där man ställer in "mode" är lite keff, ibland ändrar den inte mode när man trycker på den, för att efter en kort stund dra iväg som den flera mode-ändringar, lite som en dator eller smartphone som inte "hänger med" men efter en kort stund händer en jdra masa på en gång i en följd.

Det kan jag iofs till nöds eventuellt leva med, tror jag, men en tanke som slog mig; slits en batteriladdare på ngt vis i övrigt så att tex laddfunktionen / underhållsladdfunktionen blir försämrad?
Problemen du har med knappen kommer med stor sannolikhet från mikrobrytaren som hanterar knapptryckningarna. Det är inte ovanligt att sådan ger upp efter ett tag. Först börjar de med att inte reagera varje gång du trycker, sedan "fastnar" de och fortsätter vara intrtryckta fastän du släppt knappen. Slutligen ger de upp helt och hållet. Lyckligtvis kan det ta ett tag innan de ger upp totalt.

En CETEK-laddare har inte tillräckligt avancerad elektronik för att hänga sig på det sätt som en mobiltelefon gör. Strular CETEK-laddaren är det betydligt troligare med hårdvarufel (mikrobrytaren) än med mjukvarufel (som är vanliga på telefoner och andra mer avancerad saker).

Allting åldras, så även elektronik. Transistorerna börjar med tiden "läcka" och blir mindre exakta och håller inte nödvändigtsvis specifikationen längre. Hur lång tid det tar beror på hur bra komponenter som köpts in -- en del saker håller länge, medan andra är specifierade att inte hålla så länge. Generellt sett så håller dyrare elektronikkomponenter längre....

Jag kommer glatt att avända min CETEK-laddare många år till. Jag skulle tro att den håller åtminstone 10-20 år, och att det som först ger upp är hårdvaran -- sladdar, knappar och sånt. Såvida du inte utsätter den för spänningspikar som är mer än den tål -- sådant kan döda integrerad elektronik riktigt snabbt.
av Lövet
Har också haft en CTEK där knappen slutat fungera. Först fick man hålla inne länge, sedan upphörde den att byta mode alls. Tycker det var lite dåligt, den var knappt använd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ett känt fel hos ctek. Jag fick min laddare utbytt kostandsfritt utan att ens behöva visa kvitto. Kontakta ctek direkt så borde det lösa sig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min är över 10år gammal nu(och väldigt flitigt använd), och microbrytaren fungerar nästan som ny ännu. Den kan missa ibland om man inte trycker ner precis i mitten, men det är sällan även det.

Nu kanske min laddare är äldre än när dessa problem blev vanliga och är av bättre kvalitet, det har jag ingen aning om (I)
av Lövet
MartinS skrev:Det är ett känt fel hos ctek. Jag fick min laddare utbytt kostandsfritt utan att ens behöva visa kvitto. Kontakta ctek direkt så borde det lösa sig.
Dumt att jag slängde laddaren då... :(
Är nöjd ägare till en MXS 10. Den laddar snabbt och effektivt, och kan t.o.m. väcka liv i batterier som stått tomma i åratal.

Har reagerat över just Mode-knappens veka konstruktion, och vad man läser här så verkar den ju vara en källa till problem... :roll:
Min laddare blir även ohälsosamt varm! Troligtvis så kommer det ta knäcken på den så småningom.
Nästan så att man borde flytta över elektroniken till en ventilerad låda och montera en riktig tryckknapp redan nu.

I övrigt med sådana här grejer så är det ofta anslutningskablarna som tar stryk och börjar glappa.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS