Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Novi
Hej!!

Fick mina första tvåor från besiktningen. V70 -01.

1, Dimljus bländande (fixat)
2, Parkeringsbroms Höger Urfunktion

Lämnade in på en verkstad, lämnat in där förut o det har aldrig varit något problem tidigare. Har ingen plats att meka på. Dom felsökte till att Handbromsklacken hade två skruvar som hade brustit av (vet inte alls hur). Dom bytte den, men himla tjorv o få bort dessa skruvar, borra o skit fick dom göra. Dom bytte i alla fall handbromsklacken på höger sida. O skruvade tillbaka allt på sin plats.

Han ringer mig o säger att nu nyper handbromsen i alla fall. Men han frågar mig om besiktningsmannen hade sagt något om att spaken drar högt upp?. Nej inte vad jag vet i alla fall. Går ner o testar, nu åkte handbromsspaken nästan upp i taket. Kändes som om den inte nöp något alls. Var inte så där på morgonen när jag lämnade in bilen i alla fall. Då fick jag väldigt bra motstånd i spaken. Men nu fick jag inget alls, då den själv inte kunde dras mer uppåt.

Den fick i alla fall stanna kvar där, fick en lånebil eftersom jag var tvungen att dra mig till jobbet. Men han sa då att han skulle börja riva på vänster sida o se hur den klacken mådde osv. Men den fungerade fint på besiktningen o den har låst fint tidigare.

Nu när dom rivit på höger sida ska väl inte vänster rasa så där bara med?
O förstår inte riktigt hur detta fenomen kan uppkomma? Har dom glömt spänna vajern eller är de något annat som tjorvar?'

Mvh
Novi
av andersuw
Jag antar att du med "handbromsklacken" menar "handbromsbacken", d.v.s. det belägg som ligger an mot handbromsens trumma. Dessa belägg är erkänt dåliga på den här generationen bilar. Det har hänt att de släppt från sitt fäste vid körning och därvid orsakat en hel del skador inne i trumman. Så om beläggen på ena sidan var så dåliga att de behövde bytas tycker jag du gör klokt i att byta på andra sidan också.

Jag lät byta beläggen på båda sidorna på min V70 -02 för ett par år sedan. De hade då inte släppt från sitt fäste riktigt ännu men när servicekillen och jag tittade på dem efteråt var de helt klart på gång att släppa längst ut mot ändarna.

När det gäller hur högt spaken tar är det vanligen så enkelt som att vajern behöver justeras. Lite konstigt att verkstaden inte redan föreslagit att de skall göra det åt dig. Det är väldigt enkelt och bör inte kosta många kronor. Du kan också enkelt göra detta själv, även om du inte har någon plats att meka på.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Novi
Kan posta en bild på den jag menar, https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... arge_0.jpg

och den sitter : https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... arge_1.jpg. Den hade tydligen pajat. Hoppas du förstår lite mer nu av vad jag menar.

Antog också att varjern behöver justeras lite. Men är inte den bästa meken i stan heller. Svärfar brukar hjälpa mig. O han sa liknande som du.

Men hoppas bilden förklarar mer av vad jag säger. Men låter även dom kika på vänster när dom ändå är i farten.
av andersuw
Novi skrev:Kan posta en bild på den jag menar, https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... arge_0.jpg

och den sitter : https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... arge_1.jpg. Den hade tydligen pajat. Hoppas du förstår lite mer nu av vad jag menar.

Antog också att varjern behöver justeras lite. Men är inte den bästa meken i stan heller. Svärfar brukar hjälpa mig. O han sa liknande som du.

Men hoppas bilden förklarar mer av vad jag säger. Men låter även dom kika på vänster när dom ändå är i farten.
Det du visar på första bilden är en del som inte finns på bilen när den är ny och som bara sätts dit när den stoppklack som finns där från början gått sönder. Delen har tagits fram för att man skall slippa byta hela hjulspindeln. Klacken utgör ursprungligen en del av spindeln men att byta hela spindeln blir väldigt mycket dyrare än att bara sätta dit en ny klack.

En vanlig anledning till att klacken går sönder är det problem med bromsbackarna som jag redan nämnt: Att de släpper från sina fästen, far runt därinne och slår sönder allt möjligt.

Hur som helst skulle jag om jag var i dina kläder låta se över parkeringsbromsen på båda sidorna och särskilt kolla att backarna är i sin ordning. Men jag undrar lite om den verkstad du anlitar möjligen försöker lura dig lite eftersom de märker att du kanske inte vet så mycket. Det här med att justera handbromsvajern så att spaken tar lagom högt upp borde rimligen ingå vid all reparation/service på parkeringsbromsen och det du berättar om hur verkstaden betett sig på den punkten gör mig lite undrande.
av Novi
Som du nämner skulle dom ta o byta beläggen också. På båda sidorna, så får se hur de slutar. Bra förklaring du ger på klacken, ger lite mer förståelse varför den finns där.

Frågade även om dom hade gjort de dom kunde med vajern, att dom spänt den. Då säger dom att dom spänt till max. Men att spaken fortfarande tar högt upp. Så då som sagt skulle jag nog kunna gissa på att beläggen är mer än slut. Men det är fortfarande konstigt, då handbromsen fungerade fint på vänstersidan innan jag lämnade in den på verkstad, det är väl inte heller normalt?

Men dom kan också bara säga att dom spände vajern för att även byta lite mer kring bromsarna o tjäna lite pengar.
av andersuw
Det är bara en enda vajer ut från handbromsspaken. Den kopplas sedan till en slags vajerbrygga som jämnar ut så att det drar lika mycket vid vänster broms som vid höger. Beroende på vad de gjort på den sida där de reparerade bromsen kan det förstås innebära att spaken tar högre upp. Men det låter lite konstigt att det inte skulle finnas justermån kvar. Det är knappast så att vajern töjer sig med tiden och om den inte direkt blivit skadad någonstans skall den inte behöva bytas. Men vi får hoppas att verkstaden reder ut detta till slut. Och jag är förstås inte säker på att de försöker luras. Det hela kan vara helt OK. Nämnde detta mest för att göra dig uppmärksam på saken. Men har du reparerat där med gott resultat tidigare är risken för några konstigheter av det slaget kanske rätt liten.
av Novi
Ja men visst. Dom bytte beläggen men då la vänster sida av, då frågade dom sig själva om de verkligen var höger som var fel, om bessen hade skrivit fel eller vad som nu var. Men de visade sig dock att vajern till vänster sida hade brustit.

Dom fixade det direkt, och sedan fick jag hämta bilen nu. Kände efter lite när jag tog ut bilen på vägen o nu nyper parkeringsbromsen som den ska igen. Ska använda den i veckan nu sen boka ombesiktning till nästa vecka. Kan behövas justeras lite extra efter en stund då den har fått nya belägg sa dom på verkstaden i alla fall.

Nu är bilen hemma o fick inte pröjsa något förutom materialet till detta.

Tack för förklaringarna, ger lite mer förståelse till hur allt fungerar.

Novi
av andersuw
Novi skrev:Ja men visst. Dom bytte beläggen men då la vänster sida av, då frågade dom sig själva om de verkligen var höger som var fel, om bessen hade skrivit fel eller vad som nu var. Men de visade sig dock att vajern till vänster sida hade brustit.

Dom fixade det direkt, och sedan fick jag hämta bilen nu. Kände efter lite när jag tog ut bilen på vägen o nu nyper parkeringsbromsen som den ska igen. Ska använda den i veckan nu sen boka ombesiktning till nästa vecka. Kan behövas justeras lite extra efter en stund då den har fått nya belägg sa dom på verkstaden i alla fall.

Nu är bilen hemma o fick inte pröjsa något förutom materialet till detta.

Tack för förklaringarna, ger lite mer förståelse till hur allt fungerar.

Novi
Låter utmärkt! Lycka till med besiktningen. Bör inte vara några problem nu.
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]