Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av andersuw
joel80 skrev:Jag har ingen felkod angående det.. Var inne i förra veckan för att få den där uppgraderingen man blev kallad till (nån bugg som gjorde att man ibland inte kunde köra i pure-läget utan förklaring.) och då bad jag teknikern kolla felkoderna på det.

Vi kollade även inställningarna på ljusbilden då jag blir mycket blinkad på trots att helljuset är avstängt.. Min känsla är att jag blir blinkad på efter att den försökt med adaptiva helljusen en gång och sen stängt av funktionen.. som att ljusbilden då ändrats och att det lyser för högt, alternativt för mycket åt vänster. Men svårt att kolla eller kunna få hjälp med om inte man får några felkoder.. och jag vet ju egentligen inte om det är något riktigt fel.
Irriterande....
Ja det låter inte kul. :( Kanske kan du själv mäta upp om din hypotes enligt ovan stämmer. Bara att hitta någon bra plats att mäta på och mäta före och efter att bilen gjort sina första försök. Då finns det ju mätbara symptom att gå på som din Volvo ÅF sedan kan få brottas med.
av andersuw
joel80 skrev:
Schmoyoho skrev:Edit: såg just lastskyddet och instegsskyddet! Vad kostar det måntro? Hade inte varit helt fel...
Fick lite rabatt då jag dels gjorde Ditec samtidigt och att vi var två st som bokade samtidigt..

Insteg bak 2 st( Den delen där man lyfter över fötterna och riskerar att slå i lacken.) –10% = 900kr
Lastskydd bak- 10% = 675kr
Trösklar 2 st –10% = 1800kr
Yta bakom bakhjul 2 st – 10% = 450kr
front – 10% = 5100kr
Får man fråga varför du låtit foliera fronten, särskilt med tanke på den ganska häftiga prislappen. Enbart stenskottsskydd eller också något annat?
Användarvisningsbild
av joel80
För att jag var less på att laga och fixa säkert över 100 små stenskott under åren jag hade min vita V70. :) De absolut flesta var i fronten.. Nu slipper jag många timmar med fin pensel och lackstift i garaget. Och kan lägga dom timmarna på roligare bilfix.
av andersuw
joel80 skrev:För att jag var less på att laga och fixa säkert över 100 små stenskott under åren jag hade min vita V70. :) De absolut flesta var i fronten.. Nu slipper jag många timmar med fin pensel och lackstift i garaget. Och kan lägga dom timmarna på roligare bilfix.Bild
Låter ju lite illavarslande med dina tidigare erfarenheter. Min "nya" V70 (-15) är just vit och kanske syns stenskotten ovanligt bra på vita bilar?

På min "gamla" V70 (-02), månsand metallic, tror jag inte ens jag gjort någon närmare inspektion av detta men det är hur som helst inget som varit iögonfallande de gånger bilen råkat vara helt ren, vilket den i och för sig inte varit så ofta. ;-) Däremot blev det en del stenskottsfix på 855:an där en del av motorhuven ju gick ner och omslöt grillen så att man hade rost att räkna med om man inte gjorde något.

Beror kanske också på hur benägen man är att nosa andra i häcken. Får se till att avståndsvarningen står i det maximalt försiktiga läget. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja.. det syns väldigt tydligt på en vit bil.. stenskotten blir svart prickar. Rätt enkelt att fylla i med fin pensel. Köpte riktigt fina "konstnärspenslar" med väldigt fin spets istället för det där skräpet som är med i lackstiftsburken.

Jag hatar när andra nosar i häcken och har försökt undvika det så gott det går.. för att slippa stenskott... Men i Stockholmstrafik är det jävligt svårt. Så fort man lämnar några billängder till den framför ska nån svänga in och ta den ytan.. Inte bara en gång jag fått stenskott just p.g.a det.. Nån som genar över en skitig mittsträng två meter framför och så smattrar det i fronten.
Eller det jävla sättet vissa har att på motorväg i 110-120km/h, trots helt jävla soprent på bilar bakom, svänga in med max en billängds avstånd framför. Suck...

Och jag gillade att hålla den bilen ren.. så dom syntes lite för väl ibland. (Vit bil är riktigt snygg när den får vara ren... och stenskottsfri) :D
av andersuw
joel80 skrev:Ja.. det syns väldigt tydligt på en vit bil.. stenskotten blir svart prickar. Rätt enkelt att fylla i med fin pensel. Köpte riktigt fina "konstnärspenslar" med väldigt fin spets istället för det där skräpet som är med i lackstiftsburken.
Känner helt igen mig här. Penseln i de burkarna funkar inget vidare. Och färgen är dessutom för tjock. Man måste antingen tunna ut den eller köpa en sprayburk och spraya lite i locket för rätt konsistens.
joel80 skrev:Jag hatar när andra nosar i häcken och har försökt undvika det så gott det går.. för att slippa stenskott... Men i Stockholmstrafik är det jävligt svårt. Så fort man lämnar några billängder till den framför ska nån svänga in och ta den ytan.. Inte bara en gång jag fått stenskott just p.g.a det.. Nån som genar över en skitig mittsträng två meter framför och så smattrar det i fronten.
Eller det jävla sättet vissa har att på motorväg i 110-120km/h, trots helt jävla soprent på bilar bakom, svänga in med max en billängds avstånd framför. Suck...
Kör inte överdrivet mycket i Stockholm. Men det händer tillräckligt ofta för att jag skall känna igen mig. Och ja, man väljer inte alltid själv på motorvägen heller.
joel80 skrev:Och jag gillade att hålla den bilen ren.. så dom syntes lite för väl ibland. (Vit bil är riktigt snygg när den får vara ren... och stenskottsfri) :D
Eftersom jag inte är särskilt förtjust i biltvättande har jag alltid försökt undvika vita bilar. ;-) Nu blev det en mot bättre vetande i alla fall och färgen gör sig åtminstone fint mot den kastanjebruna Inscriptionklädseln. Rena Schwarzwaldtårtan. ;-)

Min allra första Volvo (145 DL -72) var också vit och brun. Fast i det fallet såg man allt det bruna redan innan man öppnade dörrarna. Påminde lite om Mustang, fast jag tänker inte på någon Ford här utan på de där vit- och brunfläckiga hästarna man ibland kan se i Västernfilmerna. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har kört lackbehandling på bilarna senaste åren och det har underlättat tvättandet. Då kan man rätt ofta köra en enklare avspolning.. Dom här utomhus-tvättbåsen är perfekta.. På 10 minuter har man skapligt ren bil. Men får ta en ordentlig tvätt ibland.. Men däremellan funkar det bra med snabbtvätt.
av andersuw
joel80 skrev:Jag har kört lackbehandling på bilarna senaste åren och det har underlättat tvättandet. Då kan man rätt ofta köra en enklare avspolning.. Dom här utomhus-tvättbåsen är perfekta.. På 10 minuter har man skapligt ren bil. Men får ta en ordentlig tvätt ibland.. Men däremellan funkar det bra med snabbtvätt.Bild
Ja, jag lutar åt att det får bli något sådant (lackbehandling) för min del också framåt vårkanten. Jag borde kanske ha sett till att göra det redan innan jag hämtade ut bilen i höstas. Den var visserligen i princip redan begagnad (367 mil som demobil hos Volvohandlare) men ändå väldigt ren och fin just då. Hann dock aldrig riktigt med att tänka den tanken. ;-)

Detta är det närmaste en helt ny bil jag någonsin kommit så jag är inte riktigt inne i hur man bör tänka som nybilsägare. Såg att du lät göra jobbet hos Ditec (som jag redan vet är en av de hetaste kandidaterna). Har du några tankar om hur man bör välja mellan de olika alternativ som står till buds på lackbehandlingsfronten?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag funderade lite på opti coat eller vad det heter.. Tesla-människorna är tydligen helt såld på det. :)
Körde MrCap första året med V70in.. Funkade också väldigt bra tycker jag... Anledningen till att det nu blir Ditec är mer av praktiska skäl då MrCap inte finns i närheten där jag bor nu.
Sen är killen som är ditecåterförsäljare för Ditec i Gävle riktigt duktig också. Sån där kille man kan lämna bilen till och inte vara orolig. :)
av andersuw
joel80 skrev:Jag funderade lite på opti coat eller vad det heter.. Tesla-människorna är tydligen helt såld på det. :)
Körde MrCap första året med V70in.. Funkade också väldigt bra tycker jag... Anledningen till att det nu blir Ditec är mer av praktiska skäl då MrCap inte finns i närheten där jag bor nu.
Sen är killen som är ditecåterförsäljare för Ditec i Gävle riktigt duktig också. Sån där kille man kan lämna bilen till och inte vara orolig. :)
Ja det verkar vara lite av en djungel det där med föga av några direkta tester att gå på. Har heller inga gamla känningar i just den branschen som gör att jag känner mig trygg med att gå just dit.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 32

Har också samma problem med att det fungera[…]

AC-rem V50 1.8F -09

Hej min AC-rem håller på att gå […]

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]