Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en s80-99 t6 Det började med att jag skulle byta expantionskärlet o slangklämmor på kylarslangarna.
När jag va klar o varmkörde motorn varnade de om för lite kylvätska men det var ok.
Tänkte att det va nått fel på det nya expantions kärlet så jag bytte tillbaka till det gamla men ingen skillnad.
Köpte en ny givare på volvo idag den som sitter i kärlet men det är samma fel.
Mäte på kontakten till givaren den visar 10.7 volt
Tar jag ut kontakten så varnar den för låg niva alltså ingen skillnad.
Har en odb läsare som jag kollat med men det är inga felkoder.
Vet inte vad jag ska göra mer har kört fast

mvh kalle
kalles123 skrev:Har en s80-99 t6 Det började med att jag skulle byta expantionskärlet o slangklämmor på kylarslangarna.
När jag va klar o varmkörde motorn varnade de om för lite kylvätska men det var ok.
Tänkte att det va nått fel på det nya expantions kärlet så jag bytte tillbaka till det gamla men ingen skillnad.
Köpte en ny givare på volvo idag den som sitter i kärlet men det är samma fel.
Mäte på kontakten till givaren den visar 10.7 volt
Tar jag ut kontakten så varnar den för låg niva alltså ingen skillnad.
Har en odb läsare som jag kollat med men det är inga felkoder.
Vet inte vad jag ska göra mer har kört fast

mvh kalle
Det är inte säkert att den felkod du med säkerhet har för låg kylvätskenivå försvinner av sig själv, eller i vart fall försvinner på en gång, även om både givare och nivå nu är OK. Prova att radera koden och se om den återkommer.
kalles123 skrev:Jag har provat att ta minuspolen i ca en halvtimme men ingen skillnad Kan man nolla felkoden på något annat sätt ...
Att lägga av minuspolen hjälper normalt inte. Felkoder kan raderas med felkodsläsare, men en förutsättning är förstås att läsaren kan läsa koden till att börja med. En generisk OBD-läsare klarar bara en mindre del av Volvos koder.

Sedan kan jag inte svära på att du verkligen har en felkod för nivågivaren/nivån eller att det räcker med att radera den för att avhjälpa felet. Det är mest en idé i brist på bättre. Ibland måste koder raderas manuellt för att de skall försvinna även om det symptom som gjorde att koden sattes försvunnit.
Tänke uppdatera vad som hänt gick inte att släcka med vida...Det va kylvätske behållaren som va boven provade 2 st från skruvat då jag misstänkte det

Reklamerade den första fick en ny till funkade inte köpte en ny givare på volvo funkade inte den heller . Köpte en ny behållare på volvo o det funkade

Då ser man vad det för skit dom säljer samt att fästöronen på behållarna gick sönder på bägge behållarna.Passar ju fan inte..

Nu är jag glad att det funkar MVH Kalle

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]