Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
raven76 skrev:
Malmstroem skrev:Batteriladdningen kontrolleras elektronikst genom ACM (Alternator Control Module). Den har två prioriteringar:
- Hålla batteriet laddat.
- Inte använda mer energi än vad som krävs för att ladda batteriet -- och därigenom minska bränsleförbrukningen.

Att ha batteriet laddat har högre prioritet än att minska bränsleförbrukningen -- så batteriet laddas så länge ACM anser att det behövs. Normalt fungerar det bra, och har du inga felmeddelanden skulle jag inte oroa mig för ACM även om batteriet dött efter bara två år.

Vad är det för laddare du laddar med? Om du har laddat batteriet varje vecka och det dör efter två år skulle jag personligen vara mer orolig över hur laddaren fungerar.

Batterier är slitvaror. De bör hålla mer än två år, men precis som en glödlampa kan gå sönder snabbt kan ett batteri också gå sönder snabbt. Speciellt om det överladdas rejält eller om det får stå urladdat.
Det är en ctek-laddare jag använder. Då jag laddat batteriet fullt tidigare i höst (Enligt laddaren), klagade ändå start/stop på att "elsystem" var något som inte var ok för att få start/stop att aktiveras. Visst kan det det bero på laddaren, men beteendet verkar ju ok då jag kollar på dioderna på laddaren. I höstas fick jag köra 35 mil innan elsystem försvann från start/stop menyn. Det verkar ju inte helt ok det heller.
CTEK-laddare (och alla andra "intelligenta laddare") har bara ett sätt att bedöma när ett batteri är fulladdat - När spänningen når en viss nivå - 14.4V eller 14.7V I "frost-läget". Laddaren sänker laddströmmen (Ampere) när den närmar sig den nivån för att få ett rimligt värde eftersom hög laddström påverkar spänningen (en generator får ju lätt upp 14-14.4V även om batteriet är tomt eftersom den ger så hög ström).

Problemet är att spänningen är en dålig indikator på batteriets laddningsnivå - Det fungerar bra på friska batterier men sämre om det är något fel på batteriet eller om det börjar bli utslitet. Ett batteri kan nämligen åldras / gå sönder på flera sätt. Om batteriet är sulfaterat (vilket det lätt blir om det stått en längre tid utan att vara fulladdat) eller om det har blivit högt motstånd I batteriet kommer spänningen gå upp till 14.4V trots att batteriet är långt ifrån fullt - På ett batteri som är riktigt dåligt kan laddaren visa fullt redan en halvtimma efter att ett batteri inte orkade starta bilen.

För att veta får man helt enkelt kontrollera batteriet - Med en syraprovare om det finns möjlighet, annars ladda det fullt och sedan belastningstesta det med en batteriprovare.

Två år är inte mycket för ett batteri men dieselvärmare och många korta sträckor frestar ett batteri hårt så det är tyvärr inte orimligt.
Det kan vara fabrikationsfel också, vi köper dyra truckbatteri på jobbet (ca 50000:-) och det händer då och då att någon cell blir dålig inom ett år eller två (fast på ett truckbatteri kan man byta en lös cell och behöver inte byta hela batteriet).
Användarvisningsbild
av Taxen47
I min instr.bok står det att sirenen har ett eget batteri och är oberoende av stora batteriet.
Var sitter det?Hur laddas det?Har det egen kabel från generatorn? (Har ju bensinare)
av jwiss
Man kan väll påpeka att om en CTEK eller liknande laddar ett tomt batteri fullt på ganska kort tid är batteriet slut.
Man kan ju knappast fylla ett tomt 80 Ah-batteri på 2 timmar med 3 A laddström...
av andersuw
Taxen47 skrev:I min instr.bok står det att sirenen har ett eget batteri och är oberoende av stora batteriet.
Var sitter det?Hur laddas det?Har det egen kabel från generatorn? (Har ju bensinare)
Sitter i styrenheten för sirenen som i sin tur är sammanbyggd med själva sirenen. Där finns också en batteriladdare för sirenens backupbatteri som i sin tur får ström från 12V-systemet. Om det finns någon kabel direkt från generatorn vet jag inte. Men om sirenens styrenhet känner att den inte längre har ström utifrån utlöses larmet, detta förstås för att bilen inte skall kunna avlarmas av en tjuv enbart genom att knipsa kabeln till larmet eller dra ur bilens huvudbatteri.

Just det, det här är Telia...

Glömde att skriva att den gärna ska klar[…]

Kan du flytta över motorn så kan du mod[…]

Tack för svar, ska testa! Har ingen knapp att[…]