Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
jantt skrev:Då brukar du bara insug som denna som passer direkt, men utan det variabel spjäll

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-9471599/
Ja varför tänkte jag inte på det för ?:-/ :oops:
jantt skrev:Brukar original Volvo tändstift, variabla insug funkar, kamaxlar är justerat rätt, har KN filter, har monterat ny header-ny katalysator och 2,5" simons avgas.
Har väret på rullfelt och målt 193 HK och 255 Nm.
Har köbt chipbox i USA till att montera på MAP, men gav intet effekt.
193hk det är vad min är 2,5t är reggad som :) Jag kör på Biltemas tändstift från Brisk måste faktiskt säga att för att var billig så är dom kanoners bilen går till och med bättre med Brisk stiften än med Volvo original iaf turbomotorerna vet inte hur det är på sugmotorer dock.
av jantt
Re Hilmer

Hade bara ide att luften vil have kortare väg utan den variable insug så motor får mer direkt luft ind,
och man då på samma tid montera open airfilter.

När man chippa en boks är det så inte for att få mer luft och brändsel till motor ?

Det finnas ochså en som denna, men dom säger det bare är for motor med +400 HK

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/vol ... odell.html
Användarvisningsbild
av Hilmer
jantt skrev:Re Hilmer

Hade bara ide att luften vil have kortare väg utan den variable insug så motor får mer direkt luft ind,
och man då på samma tid montera open airfilter.

När man chippa en boks är det så inte for att få mer luft och brändsel till motor ?

Det finnas ochså en som denna, men dom säger det bare är for motor med +400 HK

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/vol ... odell.html

Luften får ju kortare väg just på grund av det variabla insuget, detta justeras för att ha bra egenskaper både på hög och lågvarv. De nyare insugen är en kompromiss där man tar topparna från både hög och lågvarv för att få en snällare karaktär och jämnare gång.
Att chippa en sugmotor skiljer sig från att chippa en turbomotor, på en turbo vill man ju trycka in mer bränsle och luft för att öka effekten. På en sugis fungerar det ju inte riktigt likadan utan här istället finjusterar man värdena för t ex 98oktan och på så vis pressa ur några extra hästar men framför allt handlar det om att ändra karaktär på motorn.

Insuget du länkar till är för turbobruk där man vill kunna pressa in mycket luft fördelat med ett jämt tryck över alla cylindrarna.

Med ett bra insatsfilter i original luftburk är ett mycket bättre alternativ än ett sk öppet filter, dels för att man inte riskerar att få in varm luft från motorn och dels för att original luftburk har en större kapacitet än vad en sugis någonsin behöver.
av jantt
ok tack for svar. Då är det ingen ide att börja byta insug och göra annat.
Den är ochså pig som den är nu med ny header och 2,5" avgas. Ville dog gerna have mer fart :)
Anders får jag köbe en turbo model, men är nöjd med den jag har. Vil have vit utan och blå innom.
Bilagor
850glt.jpg
850glt.jpg (81.67 KiB) Visad 4362 gånger
av jantt
Fik till slut fat i razorx som har gjort den kontakten som styr VVIS.
Han lagar dom inte mer.
Han berätta ochså att min är tidlig model och inte har den problem.
Har sedan slipat bort plast på spjällhus platta for bedra insug.
Forvarmningsslangen har jag plockat bort och skruvat fast spjäll i luftfilterhus så bara kall luft kommer ind.
Har då monterat 76 mm slang så mer luft kommer ind.
Tyckar det märks att den är mera pigg.
Bilagor
tube2.JPG
tube2.JPG (65.13 KiB) Visad 221 gånger
tube1..JPG
tube1..JPG (53.08 KiB) Visad 222 gånger

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?