Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Jag har fått larmets kupesensor utbytt två gånger det senaste året. Det har naturligtvis ingenting med VOC att göra, även om det är irriterande att bli väckt av mobilen när man är på semester ett antal hundra mil bort..
Dessutom har jag fått massor av larm för låg batterispänning, troligen p.g.a. att säljaren laddade bilen på fel sätt. Dock har värmaren alltid startat, och endast vid ett tillfälle stoppats p.g.a. låg batterispänning.
EN gång har jag fått besked av appen att det inte gick att direktstarta värmaren eftersom bilen stått för länge, men då var den parkerad utanför på gatan.
Två gånger har jag misslyckats med att starta värmaren, ute på jakt där det är dåliga mottagningsförhållanden.
av BennyL
Att med mycket värmare och lite körning och ingen stödladdning så kan man knäcka ett batteri på några veckor, så pass att det är bortom räddning.
Moderna bilar är dåliga på att toppladda batteriet beroende på att man vill ha laddreserv vid inbromsning eller frirullning och då passa på att ladda extra.
Kör man mycket i stan och tycker att jag kör minst 30 minuter och värmare 30 minuter så laddar det bar upp till typ 80-85%.
Ett batteri mår bäst av att toppladdas med jämna mellanrum, typ varannan vecka och det görs med batteriladdare.

Kuriosa, en del tycker att Passat är bättre än Volvo då de har dubbla batterier om man har värmare... Bra tanke, men med samma körmönster så blir det bara lite längre tid till att problemet uppenbarar sig.
Jag har skaffat en så här och har nu "blykoll" på mitt batteri
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/CTX% ... RY%20SENSE
av andersuw
BennyL skrev:Att med mycket värmare och lite körning och ingen stödladdning så kan man knäcka ett batteri på några veckor, så pass att det är bortom räddning.
Moderna bilar är dåliga på att toppladda batteriet beroende på att man vill ha laddreserv vid inbromsning eller frirullning och då passa på att ladda extra.
Kör man mycket i stan och tycker att jag kör minst 30 minuter och värmare 30 minuter så laddar det bar upp till typ 80-85%.
Ett batteri mår bäst av att toppladdas med jämna mellanrum, typ varannan vecka och det görs med batteriladdare.

Kuriosa, en del tycker att Passat är bättre än Volvo då de har dubbla batterier om man har värmare... Bra tanke, men med samma körmönster så blir det bara lite längre tid till att problemet uppenbarar sig.
Jag har skaffat en så här och har nu "blykoll" på mitt batteri
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/CTX% ... RY%20SENSE
Det är säkert bra att underhållsladda regelbundet men alla har inte praktiska möjligheter till det där bilen står parkerad. Själv har jag klarat mig utmärkt utan underhållsladdning med enbart ett stort (95 Ah) och mycket bra (Varta Ultra Dynamic AGM) batteri i min V70 T5 -02 i sju år nu trots flitig bränslevärmarkörning på vintrarna. Inte heller tror jag de modernare laddsystem som nu finns i bilarna är något större problem i sammanhanget. Det gäller mest att man följer anvisningarna och inte kör värmaren längre tid än man kör bilen.
av TheDog
Jag kör inga riktiga kortkörningar med den bilen utan den går 35 km enkel väg varje gång den används, dock kan det inträffa att den står oanvänd 5 till 7 dagar emellanåt (dock har jag knappt använt den detta år då det aldrig gått få bilen varm).
av malte2009
Jag har en 2011 xc60 och kollade med Volvo idag om förlängning av abonnemanget! jag fick till svar att Volvo kommer att förlänga ytterligare ett gratis år till 2017! Är det någon annan som hör likadant om årsmodell 2011?

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det