- mån 25 jan 2016, 10:21
#1041523
Jag fick lämna in min bil pga dåligt batteri förra veckan (Efter lite tjafs fick jag det på goodwill eftersom jag lämnat in den i höst för samma fel utan att de gjorde någon åtgärd).
Det jag undrar är hur batteriet laddas under färd. Jag hade åkt 30 mil ena dagen. Dagen efter orkade bara batteriet med att köra värmaren i 25 minuter i -23 C, sedan var spänningen för låg. Enligt verkstadschefen så trodde inte han att batteriet var mer laddat efter 30 mil än efter 10 för spänningen sänks till 12.8V av "miljöhänsyn" efter en stund! Stämmer verkligen detta?!
Jag har en XC70 D4 AWD -14. Tycker det låter lite konstigt att batteriet bara ska hålla 2 år! Speciellt då jag brukar ladda det en gång i veckan då jag kör korta sträckor till och från jobb/skola med värmare påslagen ett par gånger per dag (Jag laddar inte över polerna, utan över plus och jord).
Någon som vet hur detta fungerar? Jag tycker det låter konstigt att man inte håller högre spänning över batteriet än 12.8 V.
Tack på förhand.
Det jag undrar är hur batteriet laddas under färd. Jag hade åkt 30 mil ena dagen. Dagen efter orkade bara batteriet med att köra värmaren i 25 minuter i -23 C, sedan var spänningen för låg. Enligt verkstadschefen så trodde inte han att batteriet var mer laddat efter 30 mil än efter 10 för spänningen sänks till 12.8V av "miljöhänsyn" efter en stund! Stämmer verkligen detta?!
Jag har en XC70 D4 AWD -14. Tycker det låter lite konstigt att batteriet bara ska hålla 2 år! Speciellt då jag brukar ladda det en gång i veckan då jag kör korta sträckor till och från jobb/skola med värmare påslagen ett par gånger per dag (Jag laddar inte över polerna, utan över plus och jord).
Någon som vet hur detta fungerar? Jag tycker det låter konstigt att man inte håller högre spänning över batteriet än 12.8 V.
Tack på förhand.