Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvobagaren
Hej!

Jag har en volvo 850-96 där jag undrar om placeringen/placeringarna av de olika styrboxarna!

Min andra fråga är det en stor styrbox för tändning och bränsle eller är det uppdelat mellan olika boxarna? var sitter då de olika boxarna? ?:-/

Jag har fått en 2 på besiktningen då den inte ger utslag på lambda värdet.

Bilen ger inget utslag på lambda sonden den går lika bra med eller utan! Boxen/anra var trimmade på den så ska återställa till orginal! Är detta något som hänt er med trimbox? :?: :?: ?:-/
Det är bara en box och den sitter precis ovanför där du fyller på spolarvätskan, Den sitter i en fyrkantig svart låda med ett lock och ett rör som går från locket till kylaren.

Hur menar du att den inte ger utslag på lambda värdet? Är det besiktningens avgasapparat som inte visar något lambda värde? Iså fall så har du troligast ett stort läckage på avgassystemet. Annars så skulle ej motorn ens gå om den inte ger utslag på lambdavärdet.

När ryckte du ur Lambdasonden? Om bilen är kall så händer det inget efter som det är först när motorn är ordentligt varm som sondövervakningen startar och rycker du ur sonden när motorn är varm så är det LMM (Luftmassemätaren) värde som den går efter tror inte man märker på tomgången not om man rycker ur sonden mer än att avgasvärdena lär bli fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Manuella har 1 box, automater har 2 boxar. Den andra boxen då är givetvis för automatlådan.

Att bilen inte ger något "lambda värde" är omöjligt om motorn är igång. "lambda bärdet" är bara luft/bränsle blandningen, något som inte kan trollas bort då både luft och bränsle är absolut livsviktigt för att en förbränningsmotor öht. ska fungera.
Lambda-värdet har inte ett dugg med din elektronik i bilen att göra, det är ett rent matematiskt påhittat värde.

Så ja, antingen är deras mackapär trasig, eller så har du jordens avgasläckage så precis ALLA avgaser smiter ut före ändröret.
först volvobagaren ä min son
lamdavärdet på bes protokollet visar 0.0
vi har monterat ett 3 tum avgas hela vägen inkl race cat
övriga värden hc, co, mfl är låga
bilen går kalasbra o drar starkt på alla varvtal inga ryckningar eller nått annat
så vi är lite konfunderade vad det kan vara
Eh 0,0 hur i hela värden kan man få så lågt värde? Enligt värdet går bilen tok fett eller rättare sagt den ska inte ens gå med det värdet. Det måste vara besiktningens avgasmätare som är trasig för har man så lågt lambda värde så lär man ha skyhögt HC och CO värde som följd.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
0.0, då går inte bilen. 0.0 innebär att det inte finns någon luft öht. Och utan luft så går inte motorn. Så enkelt är det med det. Det är deras utrustning det är fel på, ELLER så har du jordens avgasläckage som jag nämnde tidigare. Det är omöjligt att ha 0 lambda-värde på en förbränningsmotor.
Lucif3r skrev:0.0, då går inte bilen. 0.0 innebär att det inte finns någon luft öht. Och utan luft så går inte motorn. Så enkelt är det med det. Det är deras utrustning det är fel på, ELLER så har du jordens avgasläckage som jag nämnde tidigare. Det är omöjligt att ha 0 lambda-värde på en förbränningsmotor.
Borde inta Lambda värdet vara skyhögt om det vore ett rejält avgas läckage?

Kan man kräva besiktningen på något när deras utrustning inte fungerar? Eller man kan väl iaf kräva en gratis ombesiktning när inte grejerna funkar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Borde inta Lambda värdet vara skyhögt om det vore ett rejält avgas läckage?
Mjo, det har du nog rätt i. Luft finns ju alltid, även om luften inte kommer ifrån motorn :roll:
Det KAN ju dock vara så att maskinen fungerar som så att den visar noll när luftmängden är på tok för hög("fri luft"), och att "0" egentligen betydet "out of range" t ex. Men det kan vi ju bara spekulera om :)

DayDreamer skrev:Kan man kräva besiktningen på något när deras utrustning inte fungerar? Eller man kan väl iaf kräva en gratis ombesiktning när inte grejerna funkar?
Kan man säkert, men i detta fall verkar ju TS bara ha tackat och bockat och åkt därifrån istället för att ifrågasätta.
Så jag skulle tro att det är tämligen för sent för att "överklaga" så att säga.
Här är värdena co 0.0
Co 2500 0.0
Hc 0.02
Lamda 0.00
Kan 3 tum röret eller 100 cells race caten ha betydelse
Vi har läck testat o det läcker ej
Bilen går perfekt varm som kall är förbryllad
Man kanske skulle ringa bilprovningen?
NORDIC MAN skrev:Här är värdena co 0.0
Co 2500 0.0
Hc 0.02
Lamda 0.00
Kan 3 tum röret eller 100 cells race caten ha betydelse
Vi har läck testat o det läcker ej
Bilen går perfekt varm som kall är förbryllad
Man kanske skulle ringa bilprovningen?
Eftersom du har så fina avgasvärden på dom andra så kan jag nästan garantera att lambdan ligger inom toleransera. Åk och gör ombesiktning på en annan besiktningsfirma. Hade kissen inte varit tillräckligt varm så hade dom andra värdena inte logit så bra, så det är inge fel på varken avgassystemet eller kissen utan snarare att felet ligger hos besiktningens avgastestmaskin.

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]