Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fred007
#1041444
Jahopp, precis införskaffat mig en 960 som när jag var ute och körde helt plötsligt varnade för låg kylarvätskenivå. Fyllde på lite och förstod att något inte är som det ska då det ryker vitt när motorn även är varm. Det är ju inte så det bolmar om den men det är vit rök som hänger kvar 2-3 meter efter bilen.
Kollar man i expansionskärlet vid gaspådrag går ju vattnet ner 1-2 cm och bubblar till i värsta fall.

Antar att det handlar om Topplockspackning/Sne eller sprucken Topp?
Oljan ser dock fin ut från oljelocket och stickan så antar att kylarvattnet bara kommer i kontakt med cylinder.

Motorn går annars bra med stabil tomgång och inga avvikelser, överhettar inte heller. Enda är väl att lyftarna knackar lite vid start men försvinner sen när motorn är varm.

Vad säger ni Volvo folket?
Brukar topplockspackning gå utan att det skulle vara något mer fel som vriden/sprucken topp? Är det ogjort arbete att bara byta topppackning utan att plana toppen?
Kan det vara något helt annat fel än topplockspackning?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1041477
ifall den dricker kylarvätska, bublar i kylarvästkan och ryker vitt så är det nästan 100% topplockspackningen, kass topp eller nånting däromkring
Användarvisningsbild
av lennarte
#1041486
Orsaken till haveri på topplockspackningen på en motor är till 95% att den har någon gång "gått varm". Det behöver inte varit nyligen, det kan vara en gång och sedan kan det gå länge innan det märks om man kör "normalt" och ser till att det är kylarvätska i. En helaluminiummotor är betydligt mer känslig än en motor med "bara" topplock av aluminium. Är man bara noga vid rengöring ock kollar både block och topp noga med en rätskiva och har koll på toleranserna så behöver man inte alltid planslipa. Risken finns att om det läckt vatten en längre tid så har man inte varit så noga med glykolblandningen så det kanske kan frysa när det är kallt så det blir en liten spricka, eller att det kan ärga vid läckan så man får slipa/kassera för det

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]