Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
Hej, Min v70 har nu passerat 12 000 mil och Volvo ville ha 4500 kr för en service. Jag har bestämt mig för att serva bilen själv hädanefter då det blir mer fördelaktigt ekonomiskt.

Motorolja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter kostade 1600 kr. Köpte en ny xenonlampa för 490 kr och bytte även den utan problem.
Sparade 2900 kr på två timmars jobb i garaget på servicen o vad Volvo ville ha för att byta lampan frågade jag inte ens.

En fundering är när man ska byta olja i växellådan på denna bil? Det är en manuell växellåda.
Vilken olja ska man köpa och vilken mängd om det är dax.

Hur ofta ska man byta bromsolja på denna bil?
Vilken olja och vilken mängd?
Jag har ett lock som man kan koppla till kompressorn och sedan flöda igenom ny olja till oken. Det fungerade problemfritt på min förra bil och är det någon som vet om det fungerar även på denna bil?
av oldtimersmc
Du får inga uppdateringar (om det finns några) ingen stämpel och de frågor du har.
Bokför med kvitto.
Kolla i den minst lästa boken, så får du på köpet lära dig alla dålda finesser som din bil har :D
Du behöver inte byta v-olja efter 12k
Samma typ av bromssystem även på en volvo så ja du kan byta bromsolja efter eget gottfinnande.
Du skall byta multirem kamrem sträckare mm vid 18k
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
janssonpeter skrev:Hur ofta ska man byta bromsolja på denna bil? Vilken olja och vilken mängd?
Uppgifter om allt det du frågar om på raden ovan finns i ägarmanualen. Normalt skall man byta vartannat år men oftare under särskilt krävande förhållanden. Man kan kolla tillståndet själv med hjälp av bromsvätskeprovare som kan köpas för en billig penning på t.ex. Biltema. Skälet till bytesbehovet är i huvudsak att bromsvätskan tar upp vatten med tiden, vilket under olyckliga omständigheter kan ge utebliven bromsverkan därför att vattnet övergår i gasform.

Alla uppgifter om vilken service bilen behöver finns dock inte i ägarmanualen. Däremot bör du kunna se alla kontrollpunkter och bytesintervall i serviceprotokollet du fått vid tidigare service hos Volvo. Om inte är det bara att snällt be din Volvo ÅF att trycka ut ett sådant.
av janssonpeter
Wizzman skrev:Det går bra att lufta med tryckluft - glöm inte att lufta slavcylindern till kopplingen också!
Vart sitter den nippeln och hur luftar man där. Återkom gärna med information om hur man gör.
av Wizzman
janssonpeter skrev:
Wizzman skrev:Det går bra att lufta med tryckluft - glöm inte att lufta slavcylindern till kopplingen också!
Vart sitter den nippeln och hur luftar man där. Återkom gärna med information om hur man gör.
Den sitter på "slavcylindern" som I sin tur sitter på växellådan, sidan mot bilens front. Den luftas på samma vis som bromsoket, det blir tryck där också när du trycksätter bromsvätskebehållaren och nippeln är antingen en likadan som på bromsoket, eller en större I plast som man kan öppna med handkraft.

Egentligen är det fel att kalla den slavcylinder på dessa bilarna, slavcylindern är ihopbyggd med urtrampningslagret, men det finns I alla fall en detalj där för luftning :)

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]