Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Volvo fabriksmonterar Conti sport Contact 3 på 18"hjulen på nya bilar (alltså inte det senaste i däckväg)

Jag kör med ContinentalSportContact 5 med 18" hjul på V8an och jag gillar dom däcken, mycket bra grepp på blött underlag, det spårar eller släpper absolut ingenting vill fullgasacceration på blött väglag, bra stabila däck som känns trygga och bra på det mesta, väldigt bra ljudnivå också, men jag tycker dom är en aning mer inriktad på komfort än riktigt sportig körning, dock ställer jag mig ett litet frågetecken kring livslängden då jag tycker dom slitits rätt fort på en säsong, där på den punkten borde det faktiskt finnas bättre däck.
av Schmoyoho
Sent svar men jag är väldigt kluven fortfarande. Vill nog inte ha däck som gör att mätaren visar för lite, vilket exkluderar både 245/45 och 235/45. 255/40 känns ju då intressant men frågan är om det är värt det. Rullmotståndet lär ju öka mer än vad diametern ökar (ca 8 mm större diameter, 24 mm längre omkrets). Just nu känns det som att jag nog hellre kommer välja standarddimensionen 245/40 istället för att hålla på och tjorva.

simonhalmstad: Sportcontact (eller premiumcontact?) verkar ju lockande men jag är också lite osäker på det där med slitningen. Jag antar sportcontact-däcken är lite mjukare om de slits snabbare och har lite högre rullmotstånd. Jag vill också att däcken ska klara att man gasar utan att de släpper men samtidigt känns ju biten med högre rullmotstånd tråkigt. Jag ligger samtididgt i 150-170 en hel del så det kanske är en fördel med lite mer greppvänliga däck då.
Användarvisningsbild
av milktrucker
https://www.nokiantyres.se/sommardack/n ... akka-blue/
Varför kompromissa mellan grepp o förbrukning.
Läs testerna o tidskriftsrecensionerna på sidan!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag tycker nog att det bästa jag åkt på de senaste åren har varit michelin pilot sport 3. Tysta, riktningsstabila och med bra respons. Nu åker jag på bridgestone potenza s001, det har en delad andraplats tillsammans med dunlop sport maxx rt.

Annars, i en billigare prisklass, hankook ventus s1 evo. Också ett kanondäck, för pengarna.
Användarvisningsbild
av SRT
Har aldrig gått över 205/215 om tillverkaren inte kräver det och förstår inte varför dessa spårkänsligare t ex 245/255 med låg stomme som i sin tur förstör komforten på en annars fin bil som S80 är ett alternativ.Dessutom kräver det mer energi ifråga om bränsle för att hålla dom rullande.Och inte ser jag någon skillnad heller om det är en utseendesak som din medtrafikant om din kärra rullar på 245 eller 255. :D
av andersuw
SRT skrev:Har aldrig gått över 205/215 om tillverkaren inte kräver det och förstår inte varför dessa spårkänsligare t ex 245/255 med låg stomme som i sin tur förstör komforten på en annars fin bil som S80 är ett alternativ.Dessutom kräver det mer energi ifråga om bränsle för att hålla dom rullande.Och inte ser jag någon skillnad heller om det är en utseendesak som din medtrafikant om din kärra rullar på 245 eller 255. :D
I huvudsak samma tanke här. Är just på väg att "byta ner mig" från de 18-tums Sleipnerfälgar med ContiSportContact 3 235/40 R18 som satt på min V70 D4 -15 när jag köpte den till Balder 17 tum, troligen med Michelin Primacy 3, 225/50 R17. Nu på vintern är det 16-tums Naos med Hakka 8 205/60 R16 som gäller.

P.S. Om någon är intresserad av en uppsättning Sleipner med ContiSportContact 3 235/40 R18 i nyskick är det bara att höra av sig via PM. Tanken är att de skall säljas i vår men det är ingen skada skedd om de försvinner ur källaren dessförinnan. Grejerna finns i Uppsala. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Daniel73
Jag ska också byta ner mig från 18" Titania till 17" Turnus med 225/50/17 Goodyear Efficientgrip Proffesional.

Fick nervöst sammanbrott av att tvätta fälgarna samt en lånebil med 17" visade på ypperlig komfort utan att upplevas som nerköp i köregenskaper.
av Schmoyoho
I hear you. Hade jag stått utan sommarfälgar och någon föreslagit att gå upp till 18" från mina 17" vinterfälgar hade jag prompt sagt nej. Tyckte mina kromade Venators såg lite "tacky" ut från början men efter tre månader med Meissa 17" (som jag också gillar) har jag hittat några foton från i somras och sommarväglag har aldrig känts längre bort :( Tycker f.ö inte 18" är obekvämt, har bara hört mycket om att 45-profil ska vara bättre enligt diverse folk på swedespeed.

Däckmässigt mejlade jag däckkrängarfirman som ska rikta mina fälgar och de nämnde att Michelin Pilot Sport 4 ska släppas inom kort. Säger mig inte så mycket men eftersom jag planerar avvakta med däckköpet en månad till så hinner jag ju invänta ev. däcktester från utriket (antar inte sommardäckstesterna kommer här på ett tag till).

Angående hakka-däcken: http://www.aftonbladet.se/bil/article15304996.ab
Om inte imchelin sportpilot-däcken så lutar jag nog mer mot sportcontact 5:orna. Läste att det skiljer 6,5% i bränsleförbrukning mellan ett A-klassat däck mot ett G-klassat däck i rullmotstånd vilket tydligen var 50 liter på 10000 km. Då väljer jag nog hellre däcken utifrån hur tysta de är än utifrån hur lätt de rullar.

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]