Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tylön
Ni som har provkört 2.4D, hur ter sig denna i jämförelse med D5:an om man ser till ljudnivån ?
av Petzzon
Har en S80 med 2,4D motorn, provkörde bara D5 innan beställning men blev lovad att 2,4 skulle gå tystare. Detta stämmer också var en avsevärd skillnad mot den D5a ja körde innan. Nu är den försedd med en KCR box och går klart bättre än D5an. Dock ingen problemfri bil, ryckig gång kring 1600rpm (troligen nån spridare) samt en Automatlåda som växzlar ryckigt och låter fruktansvärt illa, denna är det dock klart att dom kommer byta i samband med 3000 mila servicen om 2 veckor. Förutom detta gillar jag bilen otroligt skön o köra samt går tyst.
av LeoniAquila
Den upplevda kvaliteten är ju visserligen delvis subjektiv, men knappast helt och hållet. Med tanke på att motorjournalister har skrivit en massa negativt om BMW:s inredningskvalitet i senaste 5-serien, förvånar det mig lite att den här jämförs med Audi A6, som alla verkar älska så. Nya 5:an med facelift skall tydligen vara bättre.

Men nu är det ju S80 tråden handlar om. Jag tycker att inredningen känns något mer exklusiv än i förra S80, men helskinnklädseln är en besvikelse. Den känns mycket billig och verkar dessutom vara väldigt känslig, jämfört med gamla lädret som visserligen inte var ett under av lyxkänsla det heller, men i alla fall mindre känsligt.

Motorn jag har kört är 3,2. Inget att anmärka på där, den låter trevligt, men drar ju väldigt mycket bensin. Mig veterligen är Volvos kärnvärden säkerhet, miljö och kvalitet - miljö lever de inte upp till lika bra som säkerhet, är inte imponerad av förbrukningen. Särskilt inte då motorn ju är nyutvecklad i Göteborg. Växellådan kan jag inte säga så mycket om eftersom jag kört bilen väldigt lite, har mest åkt i passagerarsätet - det är nämligen farsans bil.

En sak har den i alla fall som BMW 5 saknar: snygg kaross. Efter 5 år med BMW:n på marknaden har jag fortfarande inte lyckats ta till mig linjerna, men nya S80 är helt klart ganska snygg, även om den inte kommer i närheten av Mercedes CLS - som dock inte är en konkurrent, även om vi pratar om 4-dörrars sedaner här.
Användarvisningsbild
av Bothner
Efter 500 mil i nya S:80 D5 som taxi kan jag konstatera att:

Fler växlar i autlådan verkar inte alltid vara till det bättre! I stadstrafik verkar det som den ofta ligger och tvekar mellan tvåans och treans växel. Men i instruktionsboken ligger det en förklaring skriven. Att lådan frikopplar vid låga varv och låga farter för att spara bränsle! När man sedan kliver på gasen så både blir man efter vid rödljusen + att det inte alltid blir en snygg växling!
Detta går antagligen att programera bort, men hur mycket extra bränsle kommer den då att dra?

Den nya drar nämligen 0,86-0,95 i normal taxitrafik vilket är decilitern mer än den gamla D5 03. Jag vet, det är inte samma motor och inte samma effekt men som sagt fler växlar borde ju dra ner förbrukningen!? Är det partikelfiltret som är boven i dramat?

Enligt tekniska specifikationer så ska D5 dra endast en cl mer vid blandad körning än gamla D5 dvs 2,4D!

Positivt är att färddatorn verka visa exakt rätt på förbrukningen (hittills)

Jag har inget gnissel eller oljud alls i inredningen !!

Bakluckan går igen utan att slå ner den, bara den får en liten skjuts neråt så räcker det för en hyfsat tyst stängning. Inte som på förra då det lät som nummerskylten skulle lossna!

Hur kan AC fungera så konstigt: När jag börjar ett 11 timmarspass på em så har jag ac på 22 grader med solinstrålning. På kvällen med 8 grader utomhus så måste ac ner till 16-17 grader för att räcka till!? Någon som har en förklaring?
(Det var precis som på gamla)

17" hjulen Conti sport cont 2 rullar tystare än 15" Nokian NRV2 på gamla.

Mer kommer....
av JK24T
Håller med om att:

- Autmatlådan verkar aningen förvirrad och har svårt att växla mjukt vid glidarkörning... vilket gör att man väljer manuelt läge. Dessutom ett evigt växlande mellan de lägre växlarna.

- ECC'n är mystisk, tycks mest styras av yttertempen, en klar solig dag med 12 grader yttertemp så blir det för varmt i kupen och det tar väldigt lång tid att kyla ner.

- Skrammel, när man stänger bagageluckan så tror man nummerplåten och divers ska trilla av.

- Bensinförbrukning (3,2) betydligt högre än vad Volvo anger, ska enl. Volvo ligga lika med 2,5T, är i verkligheten betydligt törstigare. Hade en chippad 2,4T tidigare och den var betydlit billigare i soppa.

Samlar på mig lite innan jag klagar hos lokala Åf.

- Johan
av Volvo mitt val
Det verkar många som har problem med sina automatlådor på nya S80. På min S80 3,2 har jag inte märkt de problem som många tar upp. Kan det vara problem från bil till bil eller mellan olika motoralternativ? Har kört 700 mil utan några problem. Bilen går utmärkt utom visst gnissel i inredningen som kommit tillbaka efter ha varit borta en tid. Verkar vara vid B stolparna. Har några andra problem med detta? Kommer att låta verkstaden titta på detta inom kort.
av MGZTT
Det är synd på en så fin bil att kvaliteten och vissa egenskaper inte håller måttet. Jag har börjat tröttna rejält på min bil, har aldrig varit så missnöjd med någon bil faktiskt... För 350 tkr tycker jag att man kan kräva mer än så här...gnekande och skramlande inredning, konstig automatlåda, glappande framvagn mm.

Jag funderar redan på vad nästa bil ska bli för något men ska försöka hålla mig till hösten med att byta. Då kanske Volvo hinner åtgärda bilen, framför allt med en programvaruuppdatering i lådan. Men inredningen är nog svår att göra något åt är jag rädd...

Lite "offtopic":
Blev lite sugen på att eventuellt byta in krångel-Volvon mot en Landrover Freelander 2, men det blir nog inget av det och det är till stor del Volvo Personvagnar Sveriges fel... Volvo:s återförsäljarnät kan ingen klaga på, men varför finns det ingen Volvohandlare som kan serva Landrover i Norrland? Jag bor i närheten av Örnsköldsvik och är tvungen att åka ner till Rolf Ericson Bil i BORLÄNGE (över 80 mil TR) för att serva bilen.... Kan bli ett antal resor per år då jag lägger nästan 5000 mil om året... Konstig lösning då norra Sverige borde vara en stor marknad för Landrover.

Mvh.
av geonor
Någon som vet vad modell 2008 har att bjuda för förbättringar/åtgärder. Tänker på de problem som modell 2007 varit behäftad med enligt inlägg i detta forum. Modell 2008 har ju varit beställningsbar sedan någon vecka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bothner skrev:Efter 500 mil i nya S:80 D5 som taxi kan jag konstatera att:

Den nya drar nämligen 0,86-0,95 i normal taxitrafik vilket är decilitern mer än den gamla D5 03. Jag vet, det är inte samma motor och inte samma effekt men som sagt fler växlar borde ju dra ner förbrukningen!? Är det partikelfiltret som är boven i dramat?

Mer kommer....
Nä, jag rullar ju i gamla V70N dock med "samma" D5 185 hk och partiklefilter. Att komma upp i dina siffor går inte hur mycket man än gasar. Min drar duktigt lite trots partikelfilter.

Däremot verkar all nya D5or 185 hk dra duktigt mycket med nya adaptiva automater, jag kör ju manuell. Alla taxi jag har pratat med säger att nya automatarna (även de sista S80N med adaptiv) drar duktigt mera än de manuella.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
MGZTT skrev:För 350 tkr tycker jag att man kan kräva mer än så här...gnekande och skramlande inredning, konstig automatlåda, glappande framvagn mm.
Vad säger din handlare ang dessa problem? Framför allt framvagnen, finns det något att göra?
Volvo v50 2006 2.0d sotar

Sotat igen Luftfiltet verkar ju mindre bra. Du kan[…]

motor

Hej Det skulle kunna vara läckande tätn[…]

kjolpaket volvo c30

Finns ju r design tex.. Googla finns massa.

Bilden du bifoga är ju xenon lampa. Men inte […]