Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis.. Det minskar i allafall livslängden på den! En av anledningarna att jag har den avstängd.
Om en värmare ska stå i Auto läge har varit uppe i flertalet trådar. Har själv stängt av Auto läget. Övertygad om att det förlänger värmarens livslängd avsevärt. Annars finns det ju stor risk att värmaren inte hinner startas innan den ska stoppas igen, framförallt om du bara ska köra runt kvarteret.
mortimer skrev:Om en värmare ska stå i Auto läge har varit uppe i flertalet trådar. Har själv stängt av Auto läget. Övertygad om att det förlänger värmarens livslängd avsevärt. Annars finns det ju stor risk att värmaren inte hinner startas innan den ska stoppas igen, framförallt om du bara ska köra runt kvarteret.
Inte bara vid köra runt kvarteret. Även vid långkörning, är det -5-7 grader så står värmaren still då motorns värme räcker, men så fort man saktar av lite tex vid en korsning så drar värmaren igång för att slå av igen när man gasar på och motorvärmen räcker igen.

Inga 60 minuters körningar på värmaren där utan femtioelva start/stopp.
Håller med..
Jag har däremot manuellt slagit igång auto-funktionen under körning några gånger nu senaste veckorna då det varit skitkallt och jag när jag kört med enbart el velat förlänga räckvidden (och få bättre värme i kupén). Men då har det varit så pass kallt att den troligen gått hela tiden.
Nu när det blivit mer normala vintertemperaturer har jag stängt av den igen. :)
VolvoB20 skrev:Inte bara vid köra runt kvarteret. Även vid långkörning, är det -5-7 grader så står värmaren still då motorns värme räcker, men så fort man saktar av lite tex vid en korsning så drar värmaren igång för att slå av igen när man gasar på och motorvärmen räcker igen.

Går den verkligen av och på i så korta intervall som dem du beskriver? Det finns ju tyvärr ingen indikation inne i bilen på om värmaren är igång eller inte när den står i autoläge så det är ju inte helt lätt att avgöra hur den beter sig när man kör. Det borde rimligen finnas ett hyggligt stort spann som kylvätsketemperaturen kan röra sig inom innan värmaren går från av till på och vice versa, ungefär som på en vanlig köksugn.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Inte bara vid köra runt kvarteret. Även vid långkörning, är det -5-7 grader så står värmaren still då motorns värme räcker, men så fort man saktar av lite tex vid en korsning så drar värmaren igång för att slå av igen när man gasar på och motorvärmen räcker igen.

Går den verkligen av och på i så korta intervall som dem du beskriver? Det finns ju tyvärr ingen indikation inne i bilen på om värmaren är igång eller inte när den står i autoläge så det är ju inte helt lätt att avgöra hur den beter sig när man kör. Det borde rimligen finnas ett hyggligt stort spann som kylvätsketemperaturen kan röra sig inom innan värmaren går från av till på och vice versa, ungefär som på en vanlig köksugn.
Webastovärmaren har dessutom möjlighet till två effeklägen, man får väl hoppas att man använder den möjligheten för att trottla effekten istället för att stänga av helt
LOTEZ skrev:Varför testar du inte direkt?
Du lär ha ha under +10 ute nu? Tror den ska vara "körbar" då
Har fått köra värmaren ett par gånger nu och den beter sig som man förväntar sig. När jag kört på direktstart har dieselvärmaren kört på tills jag stängt av den i princip, så ett nytt batteri verkar ha löst problemet än så länge.
Kimmen90 skrev:
abcd1234 skrev:Batteriet är utbytt nu.
Vad blev det för ett batteri, vad betalade du för det.
Har inte kollat vilket märke som sattes in, men det var ett 90Ah som sattes in och ett 90Ah som satt från början. Mätningen att bilen laddade batteriet som det skulle och det nya batteriet landade på strax under 2000kr hos min Volvo-verkstad. Har inte så noga koll på prise då jag samtidigt utförde andra reperationer som total landade på 11,000kr.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]