Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är bara till det nyare integrerade navigationssystemet man behöver kod... Sensus, som kom från MY12 och framåt på V70/XC70 osv... den nyare generationen av bilar. XC90 gen.1 tillhör det omoderna systemet men fördelen är då att man kan uppdatera med skivorna - utan någon kod. Uppdaterade nyss min. MMM+ behöver ingen kod, bara uppdatera (XC90 -14 samt V70/XC70 08-11).
daSea skrev:Det är bara till det nyare integrerade navigationssystemet man behöver kod... Sensus, som kom från MY12 och framåt på V70/XC70 osv... den nyare generationen av bilar. XC90 gen.1 tillhör det omoderna systemet men fördelen är då att man kan uppdatera med skivorna - utan någon kod. Uppdaterade nyss min. MMM+ behöver ingen kod, bara uppdatera (XC90 -14 samt V70/XC70 08-11).
Så kan det vara. Men på de allra nyaste bilarna (fr.o.m. MY -15 på V70, de som har "Sensus Connect" och "Sensus Navigation") är det bättre än någonsin: Fria kartuppdateringar. Kartor laddas ned från nätet och matas in i bilen via USB-uttaget.
andersuw skrev:
daSea skrev:Det är bara till det nyare integrerade navigationssystemet man behöver kod... Sensus, som kom från MY12 och framåt på V70/XC70 osv... den nyare generationen av bilar. XC90 gen.1 tillhör det omoderna systemet men fördelen är då att man kan uppdatera med skivorna - utan någon kod. Uppdaterade nyss min. MMM+ behöver ingen kod, bara uppdatera (XC90 -14 samt V70/XC70 08-11).
Så kan det vara. Men på de allra nyaste bilarna (fr.o.m. MY -15 på V70, de som har "Sensus Connect" och "Sensus Navigation") är det bättre än någonsin: Fria kartuppdateringar. Kartor laddas ned från nätet och matas in i bilen via USB-uttaget.
Fast precis som tidigare gäller väl det bara i 2 år? Sen får vi väl betala för koden?
Internetkartor ingår ju från och med MY16, så det vore ju konstigt om man skulle behöva betala för att få uppdaterade kartor till sensus navigation?
Krollspell skrev:Fast precis som tidigare gäller väl det bara i 2 år? Sen får vi väl betala för koden?
Som vanligt vet man väl aldrig vad Volvo kan hitta på. ;-) Men det är i vart fall inget sagt om det. Se här för lite info om saken. Länken gäller 60-modellerna där Sensus Navigation kom redan i MY -14. För V70 kom det först MY -15.

http://support.volvocars.com/se/pages/a ... 5101e41fbc
MartinS skrev:Internetkartor ingår ju från och med MY16, så det vore ju konstigt om man skulle behöva betala för att få uppdaterade kartor till sensus navigation?
Lite olika när detta infördes beroende på modell. De fria kartorna kom med Sensus Navigation som i sin tur kom samtidigt med Sensus Connect. På V70 infördes det fr.o.m. MY -15 och på 60-modellerna redan MY -14 (fast jag är inte säker på om det är hela MY -14).

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]