Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Min blåa Volvo 940 kombi årsmodell 1995 med färgkod 417 blev nyligen stulen.

Jag har funderingar på att köpa en utannonserad svart Volvo 940 kombi årsmodell 1997.

1. Blir kupéutrymmet bilen invändigt varmare på sommaren i en svart 940 kombi, än en blå 940 kombi?
Vintertid kallare?

2. Den utannonserade Volvo 940 kombin årsmodell 1997 har haft 9 ägare enligt transportstyrelsens hemsida.
Är ägarantalet så många att man kan misstänka att bilen har blivit dåligt skött, dålig bil?

Jag har i nuläget endast tittat på bilen via Internet.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av SvenB
Svårt att svara på om bilens 9 ägare betyder sämre skötsel. Men 9 ägare behöver inte betyda 9 brukare. Det är säkert bilfirmor med bland de 9. Håller med White, temperaturskillnaden är nog försumbar. Men kanske 97:an har AC?
av volvo244gle
Årsmodell -97 bör iallafall ha elektronisk startspärr... :|

Har haft svarta bilar och upplever helt klart att det blir varmare i kupén när de har stått parkerade i solen. Men stiligt är det och fungerande AC vill man ha oavsett.

Nio ägare är inget konstigt alls på en nära 20 år gammal bil. Det viktigaste är hur den har skötts, och hur bilen känns rent allmänt.
Användarvisningsbild
av SvenB
White skrev:Ett tips är att kolla upp besiktningsprotokollen några år tillbaka och kolla om det har varit några allvarliga fel. Går att ringa till SBP och fråga.
Finns det något samlat register nu, när det finns fler besiktningsaktörer på marknaden?
Användarvisningsbild
av White
SvenB skrev:
White skrev:Ett tips är att kolla upp besiktningsprotokollen några år tillbaka och kolla om det har varit några allvarliga fel. Går att ringa till SBP och fråga.
Finns det något samlat register nu, när det finns fler besiktningsaktörer på marknaden?
Vet faktiskt inte, men äldre protokoll borde ju vara från SBP då dom var ensamma.
av Rådlös
Jag vet inte om det finns något gemensamt register, men eftersom Bilregistret (Trafikverket) är en "övre" myndighet som lägger ut själva arbetet till "entreprenörer" så borde ju dom få in resultaten. Dom köper förmodligen tjänsten av entreprenörerna till en viss del och då vill dom säkert veta vad dom betalar för också. En hel del betalar vi bilister också, men knappast allt.

Men passa på att fråga hur det är upplagt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Råraksätaren skrev:Blir kupéutrymmet bilen invändigt varmare på sommaren i en svart 940 kombi, än en blå 940 kombi?
Vintertid kallare?
Läste en undersökning (ganska många år sedan) som någon biltidning gjort. Dom hade ställt upp ett antal likadana bilar i olika färger på en parkeringsplats mitt i sommaren just för att mäta skillnaden i innertemperaturen. Vet ej hur "vetenskapligt" det var, men det skilde som mest 5º mellan den som var varmast, resp kallast (svalast). Vilka färger det var kommer jag inte ihåg, men det borde varit vit/svart som var lägst/högst i alla fall.
Vi hade en gång en svart VW Passat GL -87. Vi var ofta på sommaren ute i skärgården utanför Ljungskile med en kompis familj och parkerade då bilen ovanför hamnen hos hans morbror. Jämte huset i en slutning mot väst/nordväst. Sol från middag och hela eftermiddagen och kvällen. Efter en dryg vecka skulle vi åka hem igen då märkte jag att innertemperaturmätaren (vanlig billig analog) hade gått sönder. Den hade stannat på + 70º. När vi var på väg hem så skulle jag ringa på min mobil. En (provisosikt monterad i handskfacket) Eriksson Hotline NMT (detta var före GSM- tiden) Denna var då låst i nödläge. Fick lämna in den för att få den upplåst och dom undrade vad jag gjort med den, den har varit mycket varm sa' dom. Vi hade ett gravljus liggande i handskfacket också, det hade smält och delvis "runnit in" i telefonen. Manualen till telefonen låg också där, den blev helt indränkt av paraffinet och blev helt genomskinlig. höll man upp några sidor mot ljuset kunde man se alla bokstöver, samtidigt....
råraksätaren skrev:Den utannonserade Volvo 940 kombin årsmodell 1997 har haft 9 ägare enligt transportstyrelsens hemsida.
Är ägarantalet så många att man kan misstänka att bilen har blivit dåligt skött, dålig bil?
Äldsta dottern köpte en Mazda 6 -07 för några månader sedan. 7-ägare enligt papperen, en ägare som använt bilen. Dom övriga var bilfirmor. Inte var den "välservad" för det. I papperen stod det att servisen var skött, men bromsklossarna var helslut (gick järn mot järn efter 2 månader) så jag fick byta skivor bak och klossar runt om. Motoroljan "svart som synden" så det får bytas också. Så det hjälper inte alltid med en ägare och ifylld bok. Bilen går bra för övrigt så dom är nöjda

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
Som exempel kan jag ta min egen "entustastbil", min 945 Classic. På pappret har den en jäkla massa ägare, men i verkligheten bara en brukare. Det har varit ett leasingavtal
på den, så först ägde Volvo den, sedan köptes den loss till dåvarande brukare, efter ytterligare några år skrevs den över på hans fru, sedan två bilfirmor efter det.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]