Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swebigmac
Hämtat ut en xc70 d5 2016... noterade att det är något som ligger och värmer på vindrutan... och det har varit smält ett halvt dygn nu.

Min erfarenhet är att saker som ligger och är varma i bilen drar ut batteriet. Någon här med erfarenhet av detta lilla fenomen?
Bilagor
IMG_8746.JPG
IMG_8746.JPG (1.23 MiB) Visad 1205 gånger
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tippar att det är någon av sensorerna som ligger i "standbyeläge".
av s6025t
Volvo On Call ligger standby då den har uppkoppling mot mobilnätet för att kunna ta emot o sända data o starta värmare t.ex den är på kontinuerligt i 5dygn när bilen står oanvänd. Dygn 5-22 kopplar den upp 1gång/timma för att spara batteri därefter är On Call avstängt helt o bilen måste startas för att aktivera On Call
Användarvisningsbild
av keroan
På bilden ser det ju ut som att du nyligen kört. Motorhuven är varm så snön smälter och det stiger värme till framrutan från luftmunstyckena inne i bilen. Det ser lite skumt ut med sensorn som smälter snön men det är kanske nån sensor som blir varm när man kör... Ser det ut så där typ 30 min efter att man kört så är det nog normalt men om det ser ut så där efter ett halvt dygn så är det nog nåt som inte är som det ska.
Användarvisningsbild
av joel80
Ser ut som att nån stått på en balkong ovanför bilen och kissat på framrutan. :p

Det skulle ju också kunna vara typ koncentration av saltstänk eller nått sånt som kommit utifrån. Eller att du står under något där det droppat ner smältvatten.. ser nästan ut som det skulle kunna vara nått sånt.
Användarvisningsbild
av P210
AndS skrev:Var sitter regnsensorn då den väl måste få fysisk kontakt med det blöta som kommer uppifrån?
Regnsensorn är egentligen en ljussensor som "ser" vattendroppar genom att mäta ljusets brytning genom rutan och ev. vattendroppar på den - ingen fysisk kontakt med vattnet behövs!
Det jag syftar på med det smälta är alltså det där lilla "hålet" längst upp i mitten på vindrutan. Stort som en enkrona. Det var smält redan när det började snöa på kvällen, och det va smält på morgonen när jag tog bilden.

Det var bara ett par minusgrader, men min erfarenhet är ändå att det brukar gå åt en del energi för att smälta snö. Ska se om jag kan klura lite på vad det kan vara. Fler tips emottages gärna :-)
av andersuw
swebigmac skrev:Det jag syftar på med det smälta är alltså det där lilla "hålet" längst upp i mitten på vindrutan. Stort som en enkrona. Det var smält redan när det började snöa på kvällen, och det va smält på morgonen när jag tog bilden.

Det var bara ett par minusgrader, men min erfarenhet är ändå att det brukar gå åt en del energi för att smälta snö. Ska se om jag kan klura lite på vad det kan vara. Fler tips emottages gärna :-)
Bland det som finns i närheten av hålet märks den kamera som används för diverse funktioner i förarstödspaketet, lasern till City Safety och regnsensorn. Men det tycks mig lite osannolikt att bilen har värme för en eller flera av dessa påslagen för jämnan. Det vore förstås praktiskt om det gick men det lär ju kosta rätt mycket batterikräm.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]