Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kindis71
sensonic skrev:
Hasse53 skrev:Om frihjulet på generatorn är OK kommer det att slira åt ena hållet. Ta tag i remhjulet på generatorn och sätt fart på det och försök sedan stoppa rotationen. Remhjulet skall slira åt ett håll.
Aha, det borde ju kunna fungera för att avgöra om frihjulet är friskt. Nice
Höll i frihjulet igår och snurrade fram och tillbaka på det och det känns likadant åt bägge hållen. Antar att det är trasigt då :(
av Arne
Det fungerar som ett cykelnav, drar åt ena håller frirullar åt andra hållet. du ser ju om generatoraxeln står still eller följer med åt ena hållet eller om det följer med hela tiden åt bägge hållen.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Problemet är att det inte finns någon plats att hålla emot själva generatoraxeln samtidigt som det är lite friktion i frihjulet. Men tyngden av rotorn inne i generatorn gör att man brukar kunna tvinga fram slirning om man provocerar det hela, dvs försöker snurra snabbt för att sedan "tvärnita". Får man inte fram slirning är frihjulet troligtvis kasst.
För att få loss frihjulet från generatorn erfodras specialverktyg(Biltema har) och en mutterknack. Enklast är nog att demontera generatorn och ta den till en bilelekriker, eller låta dom göra hela jobbet.
av sensonic
Kan definitivt intyga att det är ett skitjobb. Boxen för motorstyr sitter vägen liksom AC-rör.

Gör som Hasse råder dig och ta loss generatorn. Jag behövde inte ta ur min men fick snedställa den för att komma åt med vettiga verktyg och även då är den inte att leka med. Sitter som berget. Vår mutterknack tog den inte, fick köra med två nycklar av högsta kvalitet och en halvmeters hemmagjord förlängare på båda för att det skulle släppa. No-name-nycklar gav upp (bröts) innan frihjulet lossade från axeln...

Råkar jag ut för det igen kommer jag lämna in mot fast pris eller ta med generatorn lös till en verkstad. Ett annat alternativ eftersom ett schysst frihjul och de nödvändiga verktygen kostar typ 1500 (?) tillsammans är kanske att köpa en ny generator där frihjul ingår istället, speciellt om den är till åren?! Väsentligt lättare att byta men det blir kanske svårsmält ekonomiskt...
av kindis71
sensonic skrev:Kan definitivt intyga att det är ett skitjobb. Boxen för motorstyr sitter vägen liksom AC-rör.

Gör som Hasse råder dig och ta loss generatorn. Jag behövde inte ta ur min men fick snedställa den för att komma åt med vettiga verktyg och även då är den inte att leka med. Sitter som berget. Vår mutterknack tog den inte, fick köra med två nycklar av högsta kvalitet och en halvmeters hemmagjord förlängare på båda för att det skulle släppa. No-name-nycklar gav upp (bröts) innan frihjulet lossade från axeln...

Råkar jag ut för det igen kommer jag lämna in mot fast pris eller ta med generatorn lös till en verkstad. Ett annat alternativ eftersom ett schysst frihjul och de nödvändiga verktygen kostar typ 1500 (?) tillsammans är kanske att köpa en ny generator där frihjul ingår istället, speciellt om den är till åren?! Väsentligt lättare att byta men det blir kanske svårsmält ekonomiskt...
Förstår vad du menar, tog bort remmen uppifrån och bara det var liiite trångt... :-O)
Tänkte börja med att byta hjulet till spännaren eller är det korkat? Remmen är jätte fräsch och ljudet som låter är plastigt och jag tycker det är tydligt att det kommer från spännarhjulet.
Vilket fall som helst så är jag jätte tacksam för alla svar :D

Har du även smörjt vid "piggen"[…]

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]