Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
oldtimersmc skrev:Min MY12 D3 tappar kylvättska och kan inte klura ut vart den tar vägen. Ingen vit rök, ingen grädde i oljan, inte ett spår av glykoldropp i snön, inga bubblor i expansionskälet eller olja och ingen glykoldoft i bilen. Får fylla en gång i veckan.

Och på my10 2,4D där verkar termostatet ha packat ihop :D
Det är inte så att du har läckage i värmepaketet? Så det läcker ut i bilen under mattorna. Iofs borde det ju lukta glykol i bilen lr imma på insidan av rutorna och du kände ju ingen glykoldoft.
av oldtimersmc
Har också hört/läst att motorvärmaren skulle vara boven men då jag inte begriper vart motorvärmaren skulle göra av glykolen så köper jag inte den förklarningen.
Kan inte finna ngn logik i det och logik gillar jag.
Rör sig om några dl i veckan.

När jag får larm så ligger nivån på min när jag sedan öppnar locket till kylaren då ökar nivån så det går bara att fylla i en mindre mängd, typ ngn dl.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Har också hört/läst att motorvärmaren skulle vara boven men då jag inte begriper vart motorvärmaren skulle göra av glykolen så köper jag inte den förklarningen.

När jag får larm så ligger nivån på min när jag sedan öppnar locket till kylaren då ökar nivån så det går bara att fylla i en mindre mängd, typ ngn dl.
Om det handlar om bränslevärmaren kan den vara boven i dramat på så sätt att kylvätska läcker från den del av värmaren där vätskan cirkulerar, mellan själva brännaren och det yttre höljet, in i brännaren varifrån den sedan försvinner i form av ånga via brännarens avgasrör. Jag har inte själv haft detta problem men rimligen cirkulerar väl kylvätskan via värmaren bara när värmaren går. Har du provat om det gör någon skillnad på kylvätskeförbrukningen om du använder värmaren (som tillsatsvärmare vid körning eller som parkeringsvärmare) jämfört med om du inte gör det?

Att kylvätskan expanderar när du lyfter på locket till expansionskärlet är för övrigt ett tecken på att du har luft i kylvätskan. Den kan inte komprimeras av trycket i expansionskärlet annars. Detta kan förstås ha samma orsak som kylvätskeförbrukningen.
av oldtimersmc
helgonet1 skrev:
oldtimersmc skrev:Min MY12 D3 tappar kylvättska och kan inte klura ut vart den tar vägen. Ingen vit rök, ingen grädde i oljan, inte ett spår av glykoldropp i snön, inga bubblor i expansionskälet eller olja och ingen glykoldoft i bilen. Får fylla en gång i veckan.

Det är inte så att du har läckage i värmepaketet? Så det läcker ut i bilen under mattorna. Iofs borde det ju lukta glykol i bilen lr imma på insidan av rutorna och du kände ju ingen glykoldoft.
Ja doften av glykol den missar man inte. Har den doften att tacka livet för. Körde E75 från östersund en vårvintern 79 i strålande solsken. Bör vara på em då solen stod lågt till höger, jag svängde av mot grytans studentboende gasade pubertalt på det som gick (hade en trimmad PV). Då small värmepaketet så allt blev vitt full broms till stopp då kom tåget i full kareta dånandes fram en meter framför kylaren...

Har än i dag svårt att köra över järnvägsspår mätslangar eller annat som kan påminna om järnvägsspår
av rid54
Glykol och vatten kan inte komprimeras (inte alls). Kylkanalerna i motor, kylare och värmepaket kan inte "blåsas upp" i nåmnvärd grad. Det enda flexibla som finns i kylsystemet är slangarna. De bör rimligen expandera lite, när trycket stiger pga uppvärmningen. Om man upplever att vätskeytan stiger i expansionskärlet när man öppnar det (tar bort mottrycket), så är det i princip bara slangarna eller en luft (gas-) ficka som kan orsaka detta. Eller så är motorn så varm, att kokning uppstår när trycket faller, men då tror jag det rinner över eller helt enkelt blir fontän i kärlet. En begränsad nivåförändring när kärlet öppnas tror jag inte är nåt att ligga sömnlös över.

Kylvätskeförlust kan ju uppstå i någon punkt där en slang trätts över en stos. Finns det minsta läcka, så kan det slippa ut lite vätska när trycket stiger. Detta är inte alltid lätt att upptäcka, det kan sitta illa till och läckaget kan vara så litet, att det inte droppar, utan det som kommer ut avdunstar. Det kanske droppar under färd, men inte när motorn stoppats och kallnar. Har man "otur" kan sådana läckor dessutom suga in luft när motorn kallnar och då skapa mer underliga fenomen i systemet. Man kan gå över alla slangkopplingar etc och dra slangklämmorna med nåt lämpligt verktyg (man ska inte dra för hårt), det kan hjälpa.

Kylsystem kan dessutom provtryckas.
av oldtimersmc
Ja vätskan minskar ej i volym vid tryckökning det gör bara inerta gaser luft ex så det är säkert slangarna som expanderar men jag tycker det är förvånansvärt mycket.
Skall göra en noggrannare kontroll när tid finnes (jobbar ganska mycket)
av andersuw
oldtimersmc skrev:Ja vätskan minskar ej i volym vid tryckökning det gör bara inerta gaser luft ex så det är säkert slangarna som expanderar men jag tycker det är förvånansvärt mycket.
Tror knappast att slangarna kontrakterar så mycket när du öppnar locket att det ger en påtaglig nivåhöjning. Luft i kylvätskan är mycket sannolikare. Luft är för övrigt inte någon inert gas och det är heller inte bara inerta gaser som ändrar volym vid tryckförändringar.
Användarvisningsbild
av helgonet1
oldtimersmc skrev:
helgonet1 skrev:

Ja doften av glykol den missar man inte. Har den doften att tacka livet för. Körde E75 från östersund en vårvintern 79 i strålande solsken. Bör vara på em då solen stod lågt till höger, jag svängde av mot grytans studentboende gasade pubertalt på det som gick (hade en trimmad PV). Då small värmepaketet så allt blev vitt full broms till stopp då kom tåget i full kareta dånandes fram en meter framför kylaren...

Har än i dag svårt att köra över järnvägsspår mätslangar eller annat som kan påminna om järnvägsspår
Ohh!! Jäflar det vart nära ditt pubertala ego hade fått sig en rejäl smäll. Där undkom du med en hårsmån, fy faan sicken endorfin kick. Där kände du allt att du levde. :-O)
av oldtimersmc
Jag klev ur bilen och kräktes. Lokföraren hängde i tutan. Det märkliga är att på vägen mellan karlstad och kristinehamn vid ölme så hade man tidigare en mätstation där det registrerades det mesta om trafiken.
Initialt så var det slangar sedan så var det ngn plåtkonstruktion och nu så är allt borta men reaktionen i mage kvarstod i många år efteråt. Pendlade till jobbet den vägen så det nöp till 2 ggr/dan
av oldtimersmc
andersuw skrev:
oldtimersmc skrev:Har också hört/läst att motorvärmaren skulle vara boven men då jag inte begriper vart motorvärmaren skulle göra av glykolen så köper jag inte den förklarningen.

Om det handlar om bränslevärmaren kan den vara boven i dramat på så sätt att kylvätska läcker från den del av värmaren där vätskan cirkulerar, mellan själva brännaren och det yttre höljet, in i brännaren varifrån den sedan försvinner i form av ånga via brännarens avgasrör. Jag har inte själv haft detta problem men rimligen cirkulerar väl kylvätskan via värmaren bara när värmaren går. Har du provat om det gör någon skillnad på kylvätskeförbrukningen om du använder värmaren (som tillsatsvärmare vid körning eller som parkeringsvärmare) jämfört med om du inte gör det?

Att kylvätskan expanderar när du lyfter på locket till expansionskärlet är för övrigt ett tecken på att du har luft i kylvätskan. Den kan inte komprimeras av trycket i expansionskärlet annars. Detta kan förstås ha samma orsak som kylvätskeförbrukningen.
Det är en möjlig förklaring skall se on det går att utröna om den är boven då det på tidigare modeller kunde uppstå sprickor i värmaren med liknande problem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]