Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micksson
Hej!

Jag och sambon hämtade ut våran V70 D3 2016 i december och den har sedan dess gått ca 120 mil. Idag öppnade vi motorhuven och såg detta
(se bilder). Vad är det för något som läcker/trycker olja?

Bild Bild Bild

Med vänlig hälsning
Mikael
av Alexas
Det där ser definitivt ut som motorolja. Exakt vad som läcker tycker jag är svårt att avgöra på bilderna men jag skulle åkt till handlaren på måndag och be de kika på det.
av Jonnybcool
Niclas skrev:Jag tittade på min D4:a nu och den ser exakt likadan ut... :-(O)
Trodde man köpt en classic som ska hålla ?:-/
Om du har en D4 Vea rekommenderar jag dig att kolla under efter oljeläckage för troligen läcker den där också. Kolla vid höger hjul under hasplåten vid tryckrören från turbon. Om den läcker som min gör så ser du det troligtvis utan att ta bort hasplåten för då är nog framvagnsbalken fuktig.
Användarvisningsbild
av Micksson
Får åka in med den på måndag för det känns olustigt att ha det så här efter redan 120 mil. Tur i oturen som vi ville kika under huven på den och såg det där. Inga mängder olja visserligen men det skall ju inte vara där.
av mortimer
Hållare med de andra inläggen. Skulle jag gissat på något så är det vevhusventilationen som läcker där, men som sagt en vild gissning. Oavsett vad så kan jag inte se mig själv acceptera att en så ny bil läcker olja efter 120mil. Raka vägen till återförsäljaren imorgon utan att först ringa de, dyk upp oannonserat är bäst i detta läget.
Användarvisningsbild
av Micksson
Då har jag nyss varit inne med bilen och det visade sig vara EGR-kylaren som läcker ut avgaser(därav det som ser ut som olja) så bilen skall in på lagning enligt avtalad tid. Ingen fara att köra med det men det täcks givetvis av garantin. :) Trist men tur i oturen!

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]