Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

780xlt skrev:Ok

det låter som rengöringsdags för mig då.
Svåt att demontera?
Något särskilt att tänka på att koppla ur batteriet eller så först?

är vi säger rengöra; hur kommer man åt inne i själva låsmekanismen?
Nej det är inte svårt att ta ner tändningslåset, har du inte tummen mitt i handen så ska du klara av det. Sök annars på nätet hur du gör om du är osäker. Jag kopplade inte ur batteriet då jag har en stor hundbur fastspänd i bagage luckan. Kanske är att rekommendera att koppla ur. Jag gjorde det inte i alla fall. Eftersom batteriet sitter i bagage luckan under hundburen. Här har du en film hur låset plockas isär när du har tagit ner låset.
Jag kopplade loss batteriet för säkerhets skull. Kanske inte nödvändigt men enkelt att göra så skadar inte.

Jag plockade inte ner låset utan bara plasten runtomkring. Säkert bättre att plocka ned det helt men orkar man inte det så kan det fungera ändå.
Dede skrev:Jag kopplade loss batteriet för säkerhets skull. Kanske inte nödvändigt men enkelt att göra så skadar inte.

Jag plockade inte ner låset utan bara plasten runtomkring. Säkert bättre att plocka ned det helt men orkar man inte det så kan det fungera ändå.
Plockar du inte isär tändningslåset så är risken att felet kommer vara kvar. Tillslut kan det bli så att du inte kan vrida runt nyckeln överhuvudtaget. Så blev det för mig. Om det mot förmodan skulle inträffa och du har en automat så skrev jag tidigare i denna tråd hur man gör för att kunna starta bilen ändå ( om inte nyckeln går att vrida överhuvudtaget)så man inte blir stående med bilen.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]