Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sir
Moen skrev:Jag tog aldrig bort det lilla röret från bilen. bytte bara oringen, stora slangen sitter med ett clips som låser fast den. jag tog bort batteriet och hela batteri lådan för o komma åt o dra loss slangen. Har för mig att den satt som fan på det stora röret det e bökigt men det går! har du lossat på skruven som håller termostat huset på plats? enligt verkstadshandboken ska man ta bort egr kylaren men det tycker inte jag är nödvändigt. mvh johan
Ja då clipset var borta o ja slet i slangen ordentligt men ville ej lossa, har skruvat ihop bilen igen o lämnar bort den ist.
när jag bytte termostaten gick det åt några svordomar kan jag lova..
och om den person som var ansvarig för termostatplaceringen på den motorn
hade varit i närheten just då ... :-(O)

man kan ju för övrigt undra hur många motorer som går för kalla där ute i världen..
kollade för skoj skull efter beggade enheter,på skrotar-fanns inte en enda!
medan till andra motorer(med andra termostater) fanns det att fås..hmm
verkar som dom som kommer in säljs med det samma

jag tror det är undermålig kvalitet på dom där.
av oldtimersmc
Var tusan sitter termostaten, verkar som det är den på min med. Kall bil trivts att jag kör med dieselvärmaren på
av snabbis
Beroende på motor, sitter den på baksidan av motorn, strax under grenrör. Det är 220dutt betalt för oss mek, men tar galet lång tid att byta, den sitter som berget om man har otur. Vi brukar släppa hela motorpaketet , det brukar gå lika snabbt:) Så 220dutt är ju billigt för kunden i det avseendet.
av oldtimersmc
snabbis skrev:Beroende på motor, sitter den på baksidan av motorn, strax under grenrör. Det är 220dutt betalt för oss mek, men tar galet lång tid att byta, den sitter som berget om man har otur. Vi brukar släppa hela motorpaketet , det brukar gå lika snabbt:) Så 220dutt är ju billigt för kunden i det avseendet.

Det är en v70 2.4D MY10, vad ligger dagspriset på en dutt
av oldtimersmc
Ett annat skumt fenomen som kan peka på en annan bov är att kylfläkten gick för fullt trots att motorn var kall, så det skulle ju kunna vara en tempgivare som är skurken. Men tvivlar på att kytfläkten ensam/i kombination med 20 minus skulle klara av att kyla der motorn om termostaten fungerar.
av oldtimersmc
Är det låsanordningen till rören som är svåra att få isär eller sitter huset hårt mot blocket, huset skall ju bytas så man behöver väl inte vara så försiktig med att använda våld?
Tar man sig an det över eller underifrån alt från båda håll?
av Cox
oldtimersmc skrev:Ett annat skumt fenomen som kan peka på en annan bov är att kylfläkten gick för fullt trots att motorn var kall, så det skulle ju kunna vara en tempgivare som är skurken. Men tvivlar på att kytfläkten ensam/i kombination med 20 minus skulle klara av att kyla der motorn om termostaten fungerar.
Tjena !

Går fläkten som en besatt även när du stängt av motorn? I sådana fall kontrollera kabelhärvan under slangen som går till luftfilterlådan

//Cox
av snabbis
oldtimersmc skrev:Är det låsanordningen till rören som är svåra att få isär eller sitter huset hårt mot blocket, huset skall ju bytas så man behöver väl inte vara så försiktig med att använda våld?
Tar man sig an det över eller underifrån alt från båda håll?
Ovanifrån/typ bort med batterihylla. Den liksom har svällt fast huset. Svårt förklara.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]