Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ställde frågan på Toyotaforumet men då det är dåligt med svar där så ställer jag den här också eftesom alla duktiga mekaniker verkar finnas här.

Har en Toyota aygo -08 som gått ca 10000 mil gjorde service med oljebyte och filter för ca en månad sen och bilen har gått hur bra som helst sen dess tills för en dag sen då den fått stå i fyra dar, det har varit riktigt kallt under tiden. Startade den i går och den gick som vanligt men när jag kört några hundra meter så började oljelampan att blinka och sen tändes motorlampan, körde hem och lät bilen stå några timmar startade igen och den var som vanligt, nu har bilen fått stå över natten och samma fel igen efter ca 300 meter oljelampan blinkar och sen tänds motorlampan det finns olja i motorn är precis mellan sträcken det känns inget övertryck i motorn när man har den igång och känner vid oljestickan. Vad kan ha hänt? Är det något vanligt fel på dessa bilar?
Ideer och tips mottages gärna, behöver bilen på tisdag så jag har helgen på mej att skruva.

Funderade lite om det kan frysa i oljefällan och om dessa symptom kan uppkomma av det. Om bilen får stå en stund när motorn blivit lite varm så är allt normalt igen, oljan är fin ingen direkt klägg på oljelocket heller men har förstått att det tydligen sitter en backventil på slangen till fällan men har inte lyckats lokalisera var fällan sitter på dessa bilar. Bilen får ju sällan några längre turer utan går till och från jobbet ca 2 mil varje dag.
av rid54
Problemet är ju att det inte framgår vad "oljelampan" larmar för.... Om det är för att oljetrycket är lågt är det ju katastrof och motorn kan ha tagit skada. Men om det är ett oljenivålarm så finns det ju en förklaring... Om det inte är helt fullt i tråget så kan lågnivålarmet utlösas eftersom oljan som pumpen sprider ut i motorn inte hinner rinna ned i samma takt som den gör när det är varmt, dvs det hinner bli bra lite olja kvar i tråget under en stund. Då borde larmet inte utlösas med varm motor.

Har aldrig hört att Toyotas motorer skulle vara speciellt benägna att haverera, snarare tvärtom. Jag misstänker starkt att det är nivålarmet som går när motorn är ordentligt kall. Förvissa dig om att det är rätt olja (rätt viskositet) och att det är fyllt till max-strecket. Men läs föralldel instruktionsboken, den borde ju tala om vad larmindikeringarna betyder.
Oljan och filter bytt för ca 100mil sen 5W-50W tror jag oljan är när man kollar nivån på stickan så är den mitt mellan sträcken, bilen är min sons ska fråga honom vilken oljelampa som lyste om det är för trycket eller nivån.
Kollade instruktionsboken på vår Peugeot 107 av samma årsmodell (samma bil/inredning/motor) där står inget om att oljelampan extraknäcker som Nivåvakt;
Kontrollampa för motoroljetryck Tänds vid varje påslagning av tändningen och lyser ända tills motorn startas. Om den tänds samtidigt med varningslampan "STOP - stanna omedelbart" då motorn är i gång, betyder det att motoroljetrycket inte är tillräckligt högt. Stanna omedelbart. Uppsök en PEUGEOT-verkstad
Hänger på ett engelskt/nederländskt forum för dessa bilar (Aygo/Peugeot 107/Citroen C1) ingen där har haft några större problem med motorerna. Sökte på oljetryckslampa och check Engine light;
Två träffar:
En kille har fick oljetryckgivaren bytt efter blinkningar och en annan som kört för länge utan att byta olja hade fått filtret igensatt, men är det nybytt så bara tillbaks till verkstaden med den och få givaren/trycket kollat!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS