Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har inte grejat med bromsljuskontakten på min bil. Men jag har farthållare på min pärla och då sitter där en brytande kontakt både på broms och kopplingspedalen. Sitter det kanske en växlande kontakt på bromspedalen då. Det ska ju bryta farthållaren och sluta bromsljuset. I så fall måste det vara 3 stift på bromsljuskontakten. Har som sagt inte haft problen med detta, så det är bara spekulationer. Det kanske är olika kontakter om det är med eller utan farthållare.

Mvh
Lennart

Edit, i Haynes schema för farthållaren visar symbolen brytande kontakt. Men i "huvudschemat" visar det slutande. Detta gäller 740 -88 och uppåt. Alltså till och med -92. Det kan alltså sitt 2 st kontakter på bromspedalen på modeller med farthållare. I så fall har modeller utan farthållare en st slutande kontakt. Förmodligen samma på 940
Tackar Lennart, så klart det är till farthållaren, den släpper ju när man nuddar broms eller koppling, tänkte inte på det
räckte inte riktigt fram där i tankarna. Har varit fungerande farthållare på denna så det är nog en brytande kontakt vid bromsning.

Tackar rapport kommer.
Hmmm, fick inte tag på nån kontakt på tre (3) försök. Biltema, Meconomen och AD bildelar hade ingen hemma, tyvärr så var Volvo´s reservdels butik stängd lördagar. Så nu får jag skicka efter en på nätet, nån som vet vilken jag skall beställa ? Den skall vara slutande vid tryck på bromspedalen (brytaren "går ut då"), innebär att den skall vara "normaly closed" .
Dock så hittade jag backljuskontakten och fixade till detta med led backljus (jösses vad de lös), fixade även diod bromsljuset i vingen (lödde lite o så) och kopplade i hop allt med resultatet att allt funkar, så med bara rätt bromsljuskontakt så blir livet ljust igen :-). Sonen såg nöjd ut :-)
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]