Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!
var och besikta min 945:a idag. Fick ner slag på för höga avgasvärden på tomgång CO 2,3 (0,5) och HC 150 (100) men CO värdet på 2500varv är okej och lambda värdet är precis godkänt 1,04 (0,96-1,04) fattar inte vad de är för fel. Jag har bytt katalysator, lambdasond, olja och filter, och tempgivaren och avgasröret är tätt.

tacksam för alla svar jag kan få :D /Erik
White skrev:Böt du till en ny kat eller begagnad. Det är lite motsägelsefullt att både Co, HC och lambda ligger högt om det inte finns någon avgasläcka.

Hur ser stiften ut? Går bilen fett?
köpte en ny kat och avgasröret är tätt och stiften är i god kondition. men har ett trimchip i bränsleboxen det kanske har inverkan på värdena?
kungredansomung skrev:Fick samma på min, också ltt-96. Jag böt knacksensor och grenrörspackningar. Bilen rullade igenom som en dröm efter det.
går det och mäta och kolla om knacksensorn är slut? kollade lite runt grenröret och de ser tätt ut både vid toppen och turbon ?
White skrev:Bränslecipet kan klart ställa till det, men det brukar ju inte vara några problem och det kommer från någon seriös leverantör. Jag tror snarare på katen att det är något
vajsing med den? Vad är det för sorts kat, original?
Okej men hade lika dåliga värden innan jag bytte katen.
Eriksson95 skrev:
White skrev:Bränslecipet kan klart ställa till det, men det brukar ju inte vara några problem och det kommer från någon seriös leverantör. Jag tror snarare på katen att det är något
vajsing med den? Vad är det för sorts kat, original?
Okej men hade lika dåliga värden innan jag bytte katen.
Aha, okej! Ja då är det ju inte den troligvis.

Jepp! Knacksensorn tänder motorlampan om något är knas.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]