Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
#1040717
Med anledning av mångas (inkl mina) problem med värme i bilen har jag följande lucka i min kunskap.

När kylvätskan är kall nyper ju termostaten och förhindrar flöde i kylsystemet fast vattenpumpen alltid snurrar med kamremmen. Hur kommer det sig då att det ändå kan flöda ljummet vatten in i elementet?

Eller är det så att termostaten bara stänger av flöde genom kylaren och det finns en annan slinga i blocket som det alltid är ett visst flöde i?
Användarvisningsbild
av taxi
#1040719
Det senare: Termostaten stänger av kylaren från vattnets cirkulation. Genom elementet flödar det fullt hela tiden.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1040740
Om det är den lilla slangen som sitter på toppen av expansions kärlet så är det bara en avluftningsslang från kylaren om jag har fattat det hela rätt.
av Fritzell
#1040753
Den lilla slangen på expansionskärlet fyller dito med vatten när tryckventilen i expansionskärlet tillåter för att hålla ett konstant tryck över kylaren (ökad kokpunkt). Botten av kärlet är kopolat till vattenpumpens sugsida.

För övrigt stämmer det att det är en konstant vattencirkulation i blocket och värmepaketet i kypen. Termostaten öppnar och släpper ut vatten till kylaren när temperaturen börjar närma sig 80-90gr

Det sägs att det är pga att vattnet alltid cirkulerar i värmepaketet som dessa slits så fort med läckage, proppar m.m till följd av detta till skillnad från andra bilar där värmekapaciteten regleras med en vattenventil. På 850/V70 regleras kapaciteten med luft spjäll som bestämmer on luften skall passera genom eller förbi värmepaketet
av sensonic
#1040759
Lysande, tack! :)

Min sista fråga i ämnet. Går verkligen allt kylvatten genom värmeelementet? Jag får känslan att det är en parallell slinga och om det är lite stopp i den så funkar motorkylningen ändå genom andra kanaler i blocket.
av sensonic
#1043727
Nu när jag kikar vidare hittar jag följande:

Övre slangen från kylaren vid termostaten är varm

Slangarna till elementet är varma.

Undre kylarslangen är kall Går från baksidan av motorn, snett ned vänster om batteriet och på kylarens nedre vänstra hörn.

Får inte ihop hur den nedre kan vara kall då det är varmt vid termostaten. Är det normalt? (Tyder kanske bara på att kylaren fungerar, har bara trott att vattnet cirkulerar åt andra hållet.)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1043729
Ska vara så :D När termostaten öppnar så kommer vattnet ut från motorn via termosten går i den övre kylslangen som blir varm in till kylaren vattnet kyls av och går sedan ut längst ner på kylaren och tillbaka in i motorn, har man turbo går en del vatten in till turbon och reste av vattnet in till motor. Det varma vattnet från turbon går sedan med ett rör till sugsidan av vatten pumpen :)
av sensonic
#1043755
Gött. Och då får alltså elementet sin försörjning av vatten som går parallellt inne i motorblocket. Går ju inte att skicka in kallt vatten från kylaren i elementet.
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]