Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RotmosRock
Hejsan!

Gick ut och startade bilen innan idag, den startade perfekt. Gick ut ur bilen och skulle hämta en isskrapa, när jag kom tillbaka så var bilen död. Hoppade in i bilen och försökte starta den igen men den vägrade att starta. Startmotorn drar runt motorn och allt låter som det ska, men den startar inte.
Finns det någon/några vänliga själar som har en aning om vad det kan vara för fel?
av Rådlös
Din beskrivning är så ytterst kortfattad så att man kan inte säga något "hållbart" eller bärande om din felbeskrivning. Har du prövat med startgas? Om den går på startgas men bara några sekunder så länge gasen finns kvar, men stannar efteråt, så har du något fel med bränslesystemet. Om du vet till 100% att bränslet fungerar, du kanske känner bensindoft, stiften är blöta etc. etc. och den ändå inte startar så är felet högst troligt i tändningsdelen.
Så långt är det generellt. Var eller i vilken del av systemen det är fel går inte att säga så här. Det måste man felsöka fram. Och det finns ju hundratals fel som kan uppträda i dom här båda fallen. Så det är felsökning som gäller. Har du möjlighet att läsa ut OBD2?
Har du t.ex kollat om det finns gnista på tändstiften? Vet du om du har bränsle i tanken? Detta kan tyckas vara "idiotfel" men dom förekommer och många ser det som självklart och hoppar över så enkla felorsaker och missar samtidigt det viktiga.
av rid54
Så här års är det ju lite som beror på hur kallt man har det. Isproppar i bränsleledningar? Iskristaller sätter igen bränslefilter? Startgas, som nämnts, är en bra början...
av andersuw
rid54 skrev:Så här års är det ju lite som beror på hur kallt man har det. Isproppar i bränsleledningar? Iskristaller sätter igen bränslefilter?
Ja fast det här är ju en etanolbil och även om den körs på bensin finns det numera tillräckligt med "karburatorsprit" (etanol) i den för att göra isbildning i bränslesystemet osannolik.
av rid54
andersuw skrev:
rid54 skrev:Så här års är det ju lite som beror på hur kallt man har det. Isproppar i bränsleledningar? Iskristaller sätter igen bränslefilter?
Ja fast det här är ju en etanolbil och även om den körs på bensin finns det numera tillräckligt med "karburatorsprit" (etanol) i den för att göra isbildning i bränslesystemet osannolik.
Rätt. Men beror på mängden bränsle i tanken och mängden kondens etc. Men: osannolikt - ja. Men vilka fel är sannolika på en modern bil? :D
av RotmosRock
Bensin har jag i bilen (1/2 tank) Bilen har inte gått på etanol under min ägo. Jag var ute och kollade lite innan och jag har bränsletryck fram till motorn. Bilen står ju ute och det blev ju mörkt väldigt fort så jag har inte kollat gnista än! Ska kolla gnistan imorgon.
Jag själv har inget att läsa OBD2, känner en som jobbar på en verkstad i närheten som ev kan göra det. Han sa att han har varit ute för att bilar har "surat" när det är kallt ute. Men det känns inte så troligt eftersom att bilen startade och sen dog efter 2-3minuter, men vad vet jag?
Men jag uppskattar alla era svar! Jag återkommer med mer info imorgon! Ha en trevlig kväll allesammans!
av Rådlös
Ett litet inpass bara: Gnistor kollas med fördel i mörker. Dom syns bäst då även om dom är svaga. Det behöver ju inte vara kolsvart, men lite skymd eller dämpad belysning underlättar.

Detta för inte din frågeställning framåt, men kan vara bra att känna till.
av RotmosRock
Har idag kollat felkoder på bilen med en vanlig OBD läsare och fick upp:
P0340
Camshaft position sensor A circuit Bank 1 or single sensor

Är det en av kamaxelgivarna som har gett upp? Hur vet man vilken av dom det är?
av valln
Läs ut volvokoder med vida, det är ytterst sällan det är fel på kamaxelgivaren.

Något mindre sällan kan du få hjälp med tolkning av felkoder med en piratläsare, men med volvokoder brukar det ta skruv.
av RotmosRock
valln skrev:Läs ut volvokoder med vida, det är ytterst sällan det är fel på kamaxelgivaren.

Något mindre sällan kan du få hjälp med tolkning av felkoder med en piratläsare, men med volvokoder brukar det ta skruv.
Jag är väldigt novis vad det gäller det där med felkods avläsning. Så min fråga är, vad är "Vida"? Hur får man tag på det?

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]