Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Intressant att fler har synpunkter/iakttagelser om detta. I vårt fall gäller det en bil med keyless-system, och jag kan nu (efter någon veckas ytterligare studium av problemet) slå fast att vi alltid får meddelande om olåst bil på VOC, och det står kvar ända tills vi skickar nytt låskommando på VOC. Det beror inte heller på vilken dörrknapp vi låser med (fram- eller bakdörr).

Kan förresten tillägga att även förarstolsautomatiken är lite 'darrig': När vi låser upp efter förarbyte går den Ibland inte från fruns inställning till min (eller vice versa) utan till en tredje, som ingen av oss känner igen.
av andersuw
sorsj skrev:Intressant att fler har synpunkter/iakttagelser om detta. I vårt fall gäller det en bil med keyless-system, och jag kan nu (efter någon veckas ytterligare studium av problemet) slå fast att vi alltid får meddelande om olåst bil på VOC, och det står kvar ända tills vi skickar nytt låskommando på VOC. Det beror inte heller på vilken dörrknapp vi låser med (fram- eller bakdörr).
Gäller detta även sedan VoC hunnit uppdatera låsstatus så att den är helt aktuell? Och har du gjort de kontroller jag föreslår här? Vad är i så fall utfallet?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1039875
av Alexas
Jag fick idag en notis från appen om att bilen var olåst. Gjorde lite felsökning och kollade alla dörrar. Allt var låst som det skulle. MEN jag hittade en sak som jag hade glömt och det va att ställa tillbaka huvudbrytaren till interiörbelysningen från påslaget läge till påslaget-vid-öppen-dörr. Kan det vara så att VOC på något sjukt sätt misstolkar signalen från belysningen och tror att en dörr är öppen? Jag kunde inte fortsätta felsökningen då bilen packades inför hemresa från fjällen och allt annat som skulle göras. Någon som hur lust att testa på sin?
av sorsj
Svar på Andersuws frågor:
1) Har inte kollat specifikt på 'låshårdvaran' i bilen. Men larmet går in och signalerar låst & larmat med normalt blinkande röd LED fast VOC signalerar olåst.
2) Vet följaktligen inte heller vad som faktiskt händer i bilen när jag skickar explicit låskommande via VOC och strax därefter får besked om att bilen är låst.
3) Inga felkoder som jag ser på bilens 'vanliga' instrumentpanel (d.v.s. det kan ev. finnas felkoder satta i OBD-systemet som man inte ser utan OBD-läsare).
4) Låste t.ex. bilen igår kväll och kollade att larm-LED blinkade normalt. Idag på morgonen angav VOC fortfarande olåst bil.
av andersuw
sorsj skrev:Svar på Andersuws frågor:
1) Har inte kollat specifikt på 'låshårdvaran' i bilen. Men larmet går in och signalerar låst & larmat med normalt blinkande röd LED fast VOC signalerar olåst.
2) Vet följaktligen inte heller vad som faktiskt händer i bilen när jag skickar explicit låskommande via VOC och strax därefter får besked om att bilen är låst.
3) Inga felkoder som jag ser på bilens 'vanliga' instrumentpanel (d.v.s. det kan ev. finnas felkoder satta i OBD-systemet som man inte ser utan OBD-läsare).
4) Låste t.ex. bilen igår kväll och kollade att larm-LED blinkade normalt. Idag på morgonen angav VOC fortfarande olåst bil.
Och när du får besked från VoC om att bilen är olåst trots att du låst den: Är då VoC-rapporten fullt uppdaterad?

Det finns ju info i VoC-appen inte bara om låsstatus (låst eller olåst) utan också om hur gammal uppgiften är. Och om uppgiften inte är helt färsk uppdateras den en kort stund efter att man gått in i appen och kikat på låsstatus.
av raven76
nissesvolvo skrev:@raven76
Frågade Du service killen om problemet?
Jag har också samma sak på främre passagerardörren. Innan man monterar ned hela dörrsidan kanske det finns nåt bra trix att lösa problemet....
Ursäkta sent svar.
Han såg bara att det hade registrerats "dubbellåsning" och att han sedan nollat det. Fråga mig inte exakt vad det innebär, men jag har inte haft några problem sedan dess. Å andra sidan så är det inte lika kallt nu heller, så det kanske berodde på det också.
Jag får försöka återkomma om jag får felet igen.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]