Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Hejs igen alla "Jag Rullar" medlemmar.Fullt nöjd med min S80 2.5T när den inte är mycket törstigare än tidigare 140hk version och har gott om kraft över även om man vill förbi i den värsta backen så undrar man ju ändå vad ännu mer kraft i en steg 1 BSR trimning innebär ifråga om rent slitage och livslängd på grejerna.Sedan så undrar jag varför bilen eventuellt är hastighetsspärrad när det på BSR:s hemsida står att just denna hastighetsspärr även ändras till 250 km/h.
Användarvisningsbild
av greeeken
SRT skrev:Hejs igen alla "Jag Rullar" medlemmar.Fullt nöjd med min S80 2.5T när den inte är mycket törstigare än tidigare 140hk version och har gott om kraft över även om man vill förbi i den värsta backen så undrar man ju ändå vad ännu mer kraft i en steg 1 BSR trimning innebär ifråga om rent slitage och livslängd på grejerna.Sedan så undrar jag varför bilen eventuellt är hastighetsspärrad när det på BSR:s hemsida står att just denna hastighetsspärr även ändras till 250 km/h.
Varför den är spärrad. Det är väll alla bilar.
Helt klart värt att chipa bilen. den kommer gå bättre o Ja den kommer dra mindre OM du kör normalt. Detta är min erfarenhet.
Sen är det inte säkert att det går att chipa bilen då programvaran kan vara låst. Detta sagt av BSR själva.
Grejerna håller utan problem om du undviker rödljus rally.
Användarvisningsbild
av SRT
Visste inte att alla bilar hade hastighetsspärr när en del ju inte ens orkar upp i 200.Däremot så kunde jag inte hitta någon information om mjukvaruspärr på BSR:s beställningssida.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/399
Användarvisningsbild
av greeeken
SRT skrev:Visste inte att alla bilar hade hastighetsspärr när en del ju inte ens orkar upp i 200.Däremot så kunde jag inte hitta någon information om mjukvaruspärr på BSR:s beställningssida.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/399
Det fick jag när jag pratade med dom. Min bror skulle chipa sin xc90 2.5T
Användarvisningsbild
av Jazzy
Det står i Vida om det är elektronisk fartspärr eller inte på bilarna. Min V70 -01 2,4T är spärrat till 210 km/t och en kompis V70 T5 (tror det är en -02) är spärrat till 250 km/t. Så troligtvis är nog de flesta Volvobilarna med turbo spärrade.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Volvo spärrar DE FLESTA bilarna av olika anledningar, bl a för att motorn inte ska varvas för mycket och dels för att bilarna inte klarar av att gå fortare med tanke på väghållning samt att människor inte ska omkomma i en volvo.

Det går att plocka bort spärren o skrämma upp en 2.5T i över 250 km/h, frågan är bara varför?
Användarvisningsbild
av SRT
milktrucker skrev:Volvo spärrar DE FLESTA bilarna av olika anledningar, bl a för att motorn inte ska varvas för mycket och dels för att bilarna inte klarar av att gå fortare med tanke på väghållning samt att människor inte ska omkomma i en volvo.

Det går att plocka bort spärren o skrämma upp en 2.5T i över 250 km/h, frågan är bara varför?
Ungefär som att det är okey för Volvo om folk dör i t ex 250km/h men inte i 260km/h.Har gjort strax över 210 km/h med 140 hk versionen och där fanns inte ens en mikrohästkraft över för ytterligare fartökning.Däremot så vet jag att varvräknaren stod parkerad vid rödmarkeringen vid denna toppfart så där var helt enkelt inte mer att ge på.
av Lövet
Främsta anledningen att strypa toppfart är att däcken bilen levereras med måste ha hastighetsklassning för bilen konstruktionsmässiga toppfart. Genom att strypa är det ok att montera billigare däck med lägre hastighetsklassning.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Främsta anledningen att strypa toppfart är att däcken bilen levereras med måste ha hastighetsklassning för bilen konstruktionsmässiga toppfart. Genom att strypa är det ok att montera billigare däck med lägre hastighetsklassning.
Fast det stämmer inte fullt ut heller
XC70 D5 ska ha 98V, dvs för 240 km/h, men bilen går knappt skrämma upp i 200.
av andersuw
milktrucker skrev:
Lövet skrev:Främsta anledningen att strypa toppfart är att däcken bilen levereras med måste ha hastighetsklassning för bilen konstruktionsmässiga toppfart. Genom att strypa är det ok att montera billigare däck med lägre hastighetsklassning.
Fast det stämmer inte fullt ut heller
XC70 D5 ska ha 98V, dvs för 240 km/h, men bilen går knappt skrämma upp i 200.
Säkert går den att "skrämma upp i" över 210 km/h som är nästa lägre gräns i däcksammanhang. Samma sak gäller säkert också 2,5T. Sedan har Volvo av någon anledning valt att att göra lite olika på olika modeller/årsmodeller. Ibland finns en fartspärr som verkligen stryper farten innan bilen når den verkliga toppfart den är kapabel till och ibland inte.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]