Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
perhall skrev:Bra om spolningen blivit bättre. På min tredje V70II är det fortfarande inte bra. Men funkar ok nu...

På min har de glömt ta betalt för abonnemanget så det funkar fast tre har gått och jag har inte ens blivit erbjuden att förlänga det... min kollega får varning för olåst bil, fast han sålde bilen för mer än ett halvår sen...
Min V70 D4 -15 levererades från fabrik hösten 2014. Ändå löper mitt VoC-abonnemang ut hösten 2018. Anledningen är att förste ägaren var en Volvo handlare som använde bilen som demoex och därvid aldrig initierade det treåriga abonnemang som följer med bilen. Det gjordes först när jag köpte den ungefär ett år efter leverans från fabrik. Kanske kan det vara någon liknande förklaring i ditt fall även om jag har för lite fakta i målet för att kunna uttala mig med någon säkerhet.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 Classic är betydligt billigare, bra servicekostnad på den också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Murdoc12 skrev:Blev rätt förvånad att tjänsten kostar överhuvudtaget, ett jäkla överpris dessutom.
Förvånad? Varför det? Förväntar du dig att det är gratis att åka buss eller få håret klippt också, eller hur menar du?
Användarvisningsbild
av Krollspell
apersson850 skrev:
Murdoc12 skrev:Blev rätt förvånad att tjänsten kostar överhuvudtaget, ett jäkla överpris dessutom.
Förvånad? Varför det? Förväntar du dig att det är gratis att åka buss eller få håret klippt också, eller hur menar du?
Tjänsten är faktiskt bättre än man tror och när något händer är det väl använda pengar. Vi hade en jäkla nytta av Voc redan sommaren 2002 på väg mellan Frankrike och Andorra då våra vänners bil (Citroen XM) havererade några km från gränsen en lördagskväll. Ingen av våra mobiler hade täckning till hjälp, men Voc systemet hade kontakt och jag tryckte på knappen och svarade gjorde Voc center i Göteborg. De hjälpte mig (polarn) med att leta reda på bärgare, prata med en jourverkstad och fixade fram övernattning i närmsta lilla stad, allt vart fixat och behövde inte göra något, suveränt och imponerande! Dessutom pratade man, tolkade mellan oss och bärgarna när de kom till platsen så vi förstod vad som skulle ske!

Några år senare fick jag efter många och ganska hårda mil på väg hem genom Tyskland upp ett felmeddelande som lydde något liknande "Felakiga Emissioner, uppsök omgående verkstad". Samma visa, tryckte Voc knappen, beskrev felet och den som svarade att en tekniker kommer att ringa upp dig alldeles strax. Efter 2-3 minuter ringer mycket riktigt en kille upp oss och berättar att det är inget fel som kräver någon åtgärd, bilen verkar vara i fint skick när jag kollar på den, däremot har motorn varit i gång många timmar och ni har dessutom väldigt varm väder.

Kör fixa det när ni kommer hem var beskedet, trevlig resa och kör försiktigt!

Sen dess har jag använt Voc-centret många gånger på våra Europaresor till både färjbokningar och hotell, frågat om vägköer etc, helt suveränt!
av Murdoc12
Det där var jo kul o höra faktiskt.
Jag riktade min förvåning till enbart uppstarten av Värmaren.
Men inser såklart att det e massa lullul som ex ovan som man får på köpet.
Men samtidigt ano 2016. Allt är uppkopplat till obefintliga priser. Och säg att man vill bara starta värmaren efter gratistiden= betala fullt.

Jag är väl snål när det gäller sånt som inte borde kosta.
av mattish
Du skriver ingenstans om hur långt du kör per år, men jag tror man måste köra ganska långt för att nå breakeven om man räknar verklig förbrukning och övriga kostnader.
Dessutom får du ju en sprinter till bil jämfört med dieseln och en motor som går tyst och fint ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Murdoc12 skrev:Jag är väl snål när det gäller sånt som inte borde kosta.
Fattar fortfarande inte hur det ska gå till? Det finns ju ingenting i den vägen som är gratis att hålla igång. Någonstans måste de som driver funktionen få in sina pengar, annars kan de inte hålla på.
av Murdoc12
Ok. Jag har ju sagt att det gäller värmarefunktionen. Du tror väl inte att det sitter anställda och sköter något när du skickar en signal till bilen för att starta en värmare?

inget är gratis faktiskt. VOC kostar flera tusenlappar att välja vid beställning.
Hur det skulle kunna vara grattis för Volvo? Det är enkelt. "Efter 3år är det endast möjligt att fjärrstarta extravärmaren, övriga "tjänster" kräver abonnemang" t ex.

Du tycker det är helt berättigad att Volvo tar återkommande betalningar för att nyttja en funktion som finns i bilen. Jag tycker inte det. Vi kan väl lämna det där? :wink:

EDIT: Är det så att för att starta värmaren, så går inte kommandot direkt till bilen, utan går via någon volvo-backend-server som sköter det vidare till bilen. Ja då kostar det nog en del o underhålla och då undrar jag hur fasiken de har tänkt. Men men :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]