Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:
Jag misstänker för övrigt att en starkt bidragande orsak till att taklucka är relativt vanligt förekommande på senare årsmodeller är att Volvo varit smarta nog att stoppa in den i "Teknikpaket Pro". Där finns två andra saker som jag definitivt vill ha: Navigation och parkeringshjälp fram. Luckan skulle jag kunna avstå ifrån men den kommer med på köpet.
Du menade väl BE-PRO :?:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på årsmodellen. Jag har ingen lucka för det var tämligen dyrt för den nytta den inte gör, milt sagt. Men lite senare kom den i just ett teknikpaket, där jag redan har alla övriga delar som ingick, till samma pris som paketet kostade. Så hade jag beställt min 2012:a lite senare hade jag också haft en "gratis" lucka.

Med eller utan läcka.
av andersuw
SvenB skrev:
andersuw skrev:
Jag misstänker för övrigt att en starkt bidragande orsak till att taklucka är relativt vanligt förekommande på senare årsmodeller är att Volvo varit smarta nog att stoppa in den i "Teknikpaket Pro". Där finns två andra saker som jag definitivt vill ha: Navigation och parkeringshjälp fram. Luckan skulle jag kunna avstå ifrån men den kommer med på köpet.
Du menade väl BE-PRO :?:
Nej jag menade vad jag skrev. Fast jag hade förstås kunnat skriva Business Edition Pro också. Det vanliga Teknikpaketet ingår i Business Edition och Teknikpaket Pro ingår i Business Edition Pro. Kärt barn har många namn. ;-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. Jag trodde Business Edition hade ersatt Teknikpaket, eftesom jag inte sett det på länge i "Bygg din Volvo". Nu var jag inne och "byggde" en vanlig V60, och visst har du rätt :oops:
av andersuw
SvenB skrev:Okej. Jag trodde Business Edition hade ersatt Teknikpaket, eftesom jag inte sett det på länge i "Bygg din Volvo". Nu var jag inne och "byggde" en vanlig V60, och visst har du rätt :oops:
Ett i högsta grad mänskligt misstag. :-) Jag har för tillfället väldigt bra koll på detta eftersom jag just köpt "ny" (d.v.s. bättre begagnad) bil och därmed tvingats bli expert på paketnomenklaturen och de olika paketens innehåll. Om några månader har jag säkert glömt hälften igen. Och jag måste erkänna att jag när jag först började läsa annonser var lite undrande inför detta "PRO" som dök upp lite här och där. Vad ett "pro" är vet man ju sedan tidigare men detta var första gången jag såg det i bilsammanhang. Sedan är förstås frågan vari det professionella inslaget i taklucka, navigation och parkeringshjälp fram egentligen består. :shock: :wink:
av jols
palmqvist skrev:Ärligt vet jag in nte om det är så fel min ligger ett par mm högre i bakkant, är det fel så är vi 2 som har det problemet min har inte läckt en droppe högtryckstvätt körd i ösregn/åskskurar inte en droppe helt tomt om man känner längs kanterna
Vi tittade på många bilar, både nya och begagnade i hallen och alla luckor låg i jämnhöjd med takplåten utom en som var en aning lyft i bakkant, ca 1-2 mm. Jag tittade även själv på >20 bilar på uppställningsområdet utanför hallen utan att hitta motsvarande fel. Det är bara det att kontaktpersonen kallade mig till ett möte för att jag skulle hämta bilen. Han hade inte ens sett min bil innan mötet. När han provade luckan så hoppade den upp från ca 2-3 till 4-5 mm i bakkant med ett klonk och var sedan där efteråt. Han hävdar också bestämt att alla luckor har ett visst läckage i stängt läge. Det bemötandet + att det var/är flera fel med bilen fick mig att ändra uppfattning om leveranskvaliteten, efterkontroll mm.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Kan förstå dig hoppas du får en härlig Jul [CHRISTMAS TREE] i allafall o kam tänka på nått annat
av andersuw
apersson850 skrev:Proffs på att betala mer pengar till Volvo, förmodligen.
Verkar ju inte direkt vara någon lönande profession. ;-)
av jols
Uppdatering av följetongen.
Nu är luckan fixad igen för tredje gången. Nu körde dom ned bilen till fabriken och gjorde en täthetstest på bilen. Vid kontrollen konstaterade man att luckan läckte.
Så man monterade ned hela innertaket och innerpaneler runt om och bytte hela takluckekassetten.
Efteråt gjordes en vattentest i 4 timmar på bilen där man testade så att det inte läckte in vatten via takluckan.
Fabriken rättade även till andra saker som illa monterad tanklucka.
Jag har hämtat ut bilen, men iom att det är köldgrader ute nu har jag inte kört luckan (jag vill fresta på ödet och förstöra nån gummilist) eller kunnat kolla tätheten.

Jag måste tillägga att jag är anställd på Volvo och köpt bilen via den interna säljorganisationen och har hyffsad koll på bilarna.

Jag har lagt ca 8 timmar fritid + 4 timmar förlorad arbetstid och min sambo har lagt ca 5 timmar fritid + 3 timmar förlorad arbetstid då vi har kört fram och tillbaka till Volvo City flera ggr.
Bilen har stått stilla i 1½ månad på Volvo efter att jag hämtat ut den och jag har använt den i drygt en timme och kört ca 7 mil.

Säljaren meddelade att det är väldigt sällan en ny bil har så många fel från fabrik så jag kan begära ganska mycket i kompensation.
Men vad är vettigt att begära i form av pengar eller prylar?
Någon som har förslag.
Jag har inte varit i denna situationen tidigare.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]