Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har vid de senaste starterna märkt att min V70 T5 -02 drar igång fläkten så snart motorn startat trots att det varit rätt kallt (-5 eller lägre) och motorn också varit helkall. Har inget minne av att det varit så tidigare och det är ju också kontraproduktivt eftersom det ännu inte finns någon motorvärme att hämta. Att luften vispas runt innebär bara att man fryser ännu mer än man annars skulle gjort. Vad kan problemet tänkas bero på?

Följande noteringar kan vara av vikt:

Fläkten går vid ovan beskrivna kallstarter inte på max varv utan på relativt lågt varv, dock så pass att man tydligt hör den.
Fläkten reagerar normalt när man vrider på fläktvredet.
Fläkten reagerar normalt när man sätter på framrutedefrostern (d.v.s. går upp på maxvarv).
Fläkten och spjällen reagerar normalt när motorvärme så småningom finns att tillgå (d.v.s. fläktvarvet ökar och det kommer varmluft ur munstyckena).
Jag har inga felkoder som kan ha med saken att göra.

Själv misstänker jag att det är någon givare som inte riktigt funkar som den skall men fortfarande i vissa avseenden ser ut att göra det så att felkod uteblir. Men vilken? Jag kan se i DIM att yttertemperaturgivaren ger korrekt värde. Däremot skulle det möjligen kunna vara något strul med motortemperaturgivaren eller kupétempgivaren. Men jag får inte riktigt ihop detta med mina observationer heller. Motortemperaturen står som väntat i botten vid start när man tittar på den i DIM. Och om kupétempgivaren visade för högt värde, så att fläkten drar igång för att leverera kyla, borde den ju inte sätta igång att värma kupén när motorn börjar bli varm.
Hej Anders.
Blev lite full i skratt när jag läste din tråd, jag har haft detta fenomen lite då o då
även på min bil, och ibland med braa fart på fläkten. kan inte heller se några samband
som skulle kunna förklara detta. just nu vid ca 6-10 minus så startar jag med Defrost och
då skall det ju blåsa, men det är tror jag i "skarven" mellan +- 3¤ som det oftast händer.
Normalt rör jag aldrig några av Vreden, kanske någon gång jag sänker tempen på "chefens" sida....:-)
Freddie
wissel skrev:Hej Anders.
Blev lite full i skratt när jag läste din tråd, jag har haft detta fenomen lite då o då
även på min bil, och ibland med braa fart på fläkten. kan inte heller se några samband
som skulle kunna förklara detta. just nu vid ca 6-10 minus så startar jag med Defrost och
då skall det ju blåsa, men det är tror jag i "skarven" mellan +- 3¤ som det oftast händer.
Alltid skönt att inte vara ensam om ett problem. ;-) Lite högre upp på temperaturskalan än jag varit när det hänt, säg runt nollan som i ditt fall, skulle det dock möjligen kunna handla om att ACn går igång för att avfukta luften. Minns inte på rak arm vid exakt vilken temp ACn överhuvudtaget startar. Skall kolla detta.

EDIT: Har nu kollat upp den nedre temperaturgränsen för ACn. Enligt manualen används ACn ned till ca 0 grader. När den går igång vid låga temperaturer är det förstås avfuktningseffekten snarare än kyleffekten man är ute efter. Skall hur som helst kolla vad som händer med fläkten om jag slår av ACn. Skall också kolla om kompressorn går igång om ACn är påslagen. Men som sagt, det var för kallt (under minus 5) och för torrt (ingen is på rutorna) för att göra det riktigt troligt att det är AC-funktionen som spökar.

EDIT 2: Har nu kollat hur det ligger till på AC-sidan. Det gör ingen skillnad om jag slår av ACn. Och kompressorn går inte med AC-funktionen påslagen, precis som man skulle vänta med tanke på den kyla som råder nu (minus 7). Så det verkar inte vara AC-sidan som spökar.

Vi kan nu gemensamt hoppas på att det kommer in några bra tips på vad det därutöver skulle kunna vara fråga om. :D Jag får väl annars ta mig samman och börja titta på diverse mätvärden och komponenttester i VIDA.
wissel skrev:Normalt rör jag aldrig några av Vreden, kanske någon gång jag sänker tempen på "chefens" sida....:-)
Samma här. Normalt sköter sig systemet alldeles utmärkt på egen hand.
En liten uppdatering:

Har nu varit ute och kollat lite ytterligare och funnit att även kupétemperaturgivaren funkar som den skall. Använde mig för det ändamålet av johnnypes utmärkta CAN-box snarare än VIDA/DiCE. Noterade med hjälp av den även att temperaturen inne i kupén steg snabbare än jag väntat mig. I utgångsläget låg den på minus 7 men redan efter någon halvminut (tror jag, jag satt inte och tittade på klockan) var den uppe på minus 3 och efter ytterligare någon halvminut låg den på nollan. Mätaren för kylvätsketemperatur hade då ännu inte rört sig ur fläcken.

Så möjligen är det inte så befängt att fläkten går igång omedelbart vid start trots allt. Möjligen är det rentav så att det finns mer "värme" (relativt sett) att hämta i ett tidigt skede ju kallare det är i utgångsläget och att det är därför kupéfläkten går igång så tidigt.

Kanske är det också så att minnet sviker mig när det gäller hur bilen tidigare betett sig i samma situation. Vanligen kör jag bränslevärmaren en stund innan jag startar i dessa temperaturer och då är det förstås helt i sin ordning att fläkten går igång direkt. Men det har jag inte gjort nu eftersom jag inte är säker på att batteri/generator är i bästa trim och bilen inte körs regelbundet. Dessutom sitter jag vanligen inte och väntar en stund på tomgång som jag gjort nu utan börjar köra på en gång och då hörs fläkten naturligtvis mindre tydligt, i alla fall i de lägre delarna av registret.

Skulle någon/några här vilja ha godheten att prova hur bilar av likartad modell och årsmodell (V70 T5 -02) beter sig under samma omständigheter för att utesluta möjligheten att jag inbillar mig ett fel som inte är ett verkligt sådant? Går fläkten igång så snart man startar motorn vid kallstart, utan motorvärmare, och med ECCn i autoläge i de temperatur som råder för närvarande här i Mellansverige (säg minus 5 till minus 10). Den allra värsta sjukan av dem alla är kanske inbillningssjukan så den vill jag snarast bli av med om det visar sig vara den det handlar om. ;-)
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]