Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Kom ikapp en svart liten kia på en mörk landsväg igår, tur att det sitter reflexer bak på dem iaf. Märker man inte att man inte har något jävla lyse framåt eller? Lyser upp en liten liten fläck precis framför stötfångaren..
Användarvisningsbild
av EjS
Vi har haft första dödsolyckan i dk med en lastbil som åkte upp i en kö på vägen. Bilarne hade inte bakljuset på.

Flera lastbilsförare varnar nu för detta iom de haft near-miss som bara blev undvikt av kollisionsradarn.

Bara att fråga hur många som ska dö innan detta görs om i lågstiftningen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev: Jag hade hoppar kunna släcka allt på 0 men det är kanske inte möjligt?
När behöver man köra helt nedsläckt?
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:
Perra83 skrev: Jag hade hoppar kunna släcka allt på 0 men det är kanske inte möjligt?
När behöver man köra helt nedsläckt?
Aldrig. Men jag vill ha möjligheten. Står ibland med tändning på eller på tomgång hemma. Sitter och knappar med Vida, då behövs ingen belysning. Samma om tjejen bara ska in på affären och ha nått då sitter jag gärna kvar med motorn igång utan belysning. Ibland är det -20°C eller +30°C. Det sker några gånger om året. Det har gått att göra så på alla andra Volvobilar som jag har haft.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ungefär som en taxichaffis jag konfronterade, det var en ny V70 och halvmörkt ute och den stod med bara DRL, jag knackade på rutan och undrade varför taxin stod med ljusreglaget på läge 0. Fick inget bra svar mer än att hon slår på ljuset när hon kör iväg och minsann aaaldrig glömmer det. Nähe men varför har jag sett just den bilen körandes i stan i mörker med släckta bakljus då :evil: Jag rekommenderade att använda läge auto och gick därifrån :roll:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
llesrof skrev:Hoppas det gäller retroaktivt så att alla ägare till franska små rullande pissoarer tvingas installera detta. Även alla asiatiska skitbilar.
+1 :-)-)

Innebär detta att läge 0 på ljusreglaget kommer ha automatik även på bakljusen? För problemet idag är INTE att det saknas automatik utan problemet är att alla kör omkring i läge 0 och då fungerar inte systemet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det här med belysning kontra utsläpp tycker jag är en helt idiotisk bortförklaring... LED's, som dom flesta nyare bilar har på bakljusen, drar inte mycket ström. Hade vi fortfarande puttrat runt med halogen så kanske det hade funnits någon grund för det argumentet, men så är inte fallet...

Sen, är det bara jag som kört med solen i ögonen så man knappt ser någonting, mer än ett par bakljus på bilen framför? Eller att bilar framför totalt försvinner in i skuggorna och man enbart ser bakljusen? Utan bakljus skulle man upptäcka bilen framför mycket senare, som ev. kan leda till en olycka(alla har vi väl kommit ikapp farbror nils eller tant greta, 90+, som inte vågar köra mer än 40km/h på 90km/h vägar...) :roll:
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Lucif3r skrev:Det här med belysning kontra utsläpp tycker jag är en helt idiotisk bortförklaring... LED's, som dom flesta nyare bilar har på bakljusen, drar inte mycket ström. Hade vi fortfarande puttrat runt med halogen så kanske det hade funnits någon grund för det argumentet, men så är inte fallet...

Sen, är det bara jag som kört med solen i ögonen så man knappt ser någonting, mer än ett par bakljus på bilen framför? Eller att bilar framför totalt försvinner in i skuggorna och man enbart ser bakljusen? Utan bakljus skulle man upptäcka bilen framför mycket senare, som ev. kan leda till en olycka(alla har vi väl kommit ikapp farbror nils eller tant greta, 90+, som inte vågar köra mer än 40km/h på 90km/h vägar...) :roll:
Håller med dej till fullo men.
Engelsk eller om den var tysk forskningsstudie hävdar att man ser bromsljusen bättre när baklyktorna ej är tända.
av rid54
AndreasThn skrev:
Lucif3r skrev:Det här med belysning kontra utsläpp tycker jag är en helt idiotisk bortförklaring... LED's, som dom flesta nyare bilar har på bakljusen, drar inte mycket ström. Hade vi fortfarande puttrat runt med halogen så kanske det hade funnits någon grund för det argumentet, men så är inte fallet...

Håller med dej till fullo men.
Engelsk eller om den var tysk forskningsstudie hävdar att man ser bromsljusen bättre när baklyktorna ej är tända.
Det tycks ju som designavdelningen bestämmer mer än säkerhetsavdelningen hos många tillverkare. När man helt integrerar blinkers med bakljus och/eler bromsljus med bakljus får man ju jättedålig synbarhet på det som tänds förutom själva bakljuset. På sådana lyktor KANSKE argumentet om synbarhet har viss betydelse. MEN det har ju inget med själva grundproblemet att göra, dvs att själva bilen inte syns så bra som den borde, bakifrån.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AndreasThn skrev:Engelsk eller om den var tysk forskningsstudie hävdar att man ser bromsljusen bättre när baklyktorna ej är tända.

Ja, det är mycket möjligt.. Men då är ju problemet det att man inte ser bilen fören denne bil bromsar - och då kan det mycket väl vara alldeles för sent. Ser man bilen långt innan så vet man att det ligger en bil framför, och man vet att denne kan få för sig att tvärnita(som många gör 2m framför fartkameror t ex).

Men, har inte alla bilar, även nya, dedikerat bromljus "i mitten" av bilen, innanför bakrutan alt. vingen? 7/945 t ex har ju bromsljusen på samma plats som bakljusen - men så har dom ju ett bromljus i bakrutan(alt. vinge, eller både och) också, så det är knappast svårt att se om det bromsas eller ej på dom.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 57

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi