Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folkan
Hej.

Råkade ut för ett haveri idag.

Volvo V70 AWD D5 manuell. 2007
28000 mil. Fullservad!

Bakgrund.

När jag körde hem igår så tyckte jag att ett ljud kom från bilen. Trodde först att det var dubbdäck mot asfalt som var orsak till ljudet. Detta försvann när jag kopplade. Körde vidare. Stannade och tankade. När jag skulle lägga i ettans växel så tyckte jag att den rörde på sig när jag gasade. Tyckte den kändes trögare än vanligt på back, 1 och 2. Upplevde att kopplingen var aningen långsammare att åka upp efter att jag trampat ner den. Men då vi hade 15 minus så trodde jag det hade med det att göra.

Idag när jag skulle köra till jobbet så kändes bilen mycket konstig. Den kändes slö, som om AWD var borta eller att den inte drev korrekt. Ett skavande ljud visade sig när jag växlade upp men försvann på högre växlar. Stannade vid affären ca 2 km bort. När jag skulle köra iväg så hoppade tvåans växel ur och la sig i neutral. Trodde då att motorfästen hade gått då växelspaken rörde sig som den gjorde. Försökte igen med lägre gas och då gick det men samma ljud och vid minsta lilla gaspådrag så hoppade den ur.

Rullade bort till verkstaden som fanns intill. Efter en provkörning så dömde de ut lådan. Bara att byta. Ringde Volvo som inte var inte lika säkra. De kunde se att inga tendenser på växellåde haveri fanns på förra protokollet. De tyckte inte man skulle beställa en beggad låda utan kolla genom bilen riktigt. Skall få kostnadsoffert av båda gällande byte av låda och koppling. Tänkte lämna in bilen på volvo original verkstad för djupare analys.

När jag körde hem den igen så testade jag låta stå på tomgång och i neutral. Jag anade då ett ljud från främre delen, mycket lågt ljud som försvann när jag tryckte ner kopplingspedalen i botten. Alla växlar kunde läggas i när bilen stod stilla med motorn på. Inga missljud vad jag kunde höra. Men i neutral så hörde man skillnad på motorljudet när jag kopplade och släppte kopplingen. dock mycket tyst, fick stänga av alla fläktar för att höra ljudet. Precis som att den inte var helt i Neutral.

Vad tror ni är lådan slut? :x Och vad kan man räkna med för kostnad att få detta åtgärdat av firma. Båda firmorna talade om begagnad låda.

OBS INGA FELKODER FINNS.

// Folkan
Senast redigerad av 1 Folkan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hade gärna tagit mig en titt på den.
M66 är inte volvos bästa låda, men de manuella lådorna är i regel skottsäkra investeringar jämfört med volvos automatlådor.
Jag får känslan av wirestyrningen till lådan kanske inte fungerar korrekt eftersom växeln hoppade ur.

Synkringarna är en ring som bromsar ett kugghjul så att det roterar lika fort som det ankommande kugghjulet. hade de varit dåliga hade det varit svårt att få i växlarna när bilen kör, det hade antingen skrapat eller varit svårt att få i växlarna.

Börja kolla wirarna till växellådan, alternativt om det kan vara några bussningar eller liknande i länkaget(Inte ovanligt på volvo)
Det finns en mycket stor risk att felet ligger i kopplingen, när du säger att den var seg. Att du sen säger att bilen kändes kraftlös så kan det vara slirande lameller. KÖR INTE BILEN!
Att växellådan är sönder utesluter jag nästan helt, om det nu kan vara någon tröst....
Hade exakt samma symptom som du beskriver på en golf jag hade för några år sen, och då var lådan tom på olja. Packboxen på utgående axel läckte, och till slut hördes ett lagerljud, och lite senare började växlarna hoppa ur... Det slutade med lådbyte.
av Folkan
Tack för era svar. Skall fråga om detta. Tittade i instruktionsboken men kan inte finna vart man kollar växelådsoljan? Om den näst intill är skut så förklarar det ju att det varit svårare att växla. Något jag trott berått på att det är minus 10-20 grader ute.

En liten uppdatering. Testade koppla ikväll. Kopplingen kommer upp snabbt men den har en fördröjning som den aldrig haft tidigare. På tomgång med koppling nedtryckt kunde jag få i alla växlar utan problem bortsett från att jag fick dubbelkoppla för att få i 5:ana växel. Provade backa. Inget att anmärka på. Körde framåt med ytterst lite gas men bilen är orkeslös. Växelspaken rör sig 1-2 millimeter mot mig. Ökar jag gasen så hör jag ett ljud som påminner om något som slirar, som om växeln inte är 100 i eller att något är fel på det som driver hjulen. Ljudet påminner när jag backar i högre fart.

En sista sak. Om motorn är igång med växel i friläge. Skall motorn ändra ljudton när man trampar ner kopplingen. Provade både snabbt och sakta. Man hör att ett avtar när kopplingen trampas ner i botten. Inte ett ljud som påminner om att något går sönder utan mer häsande ljud? Börjar fundera på om ljudet som uppkom på motorvägen har funnits ett tag...har ofta stereon på och då hör man inte det.

Fann denna tråden milktrucker, kan kanske vara som du tog upp? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 69&start=0
av rid54
Med motorn i tomgång och kopplingen uppe och växellådan i neutral så är det inte helt ljudlöst, det brukar kunna höras ett svagt ljud av roterande kugghjul. När man trampar ur så stannar allt i växellådan och det blir lite tystare. Det är normalt, om det inte lever om för mycket.

Det är en del grejer inuti en växellåda och självklart kan nåt strula. Det du beskriver påminner om ett problem jag haft (inte Volvo) när den ömsesidiga förreglingen av växlarna pajat och det var som att när en växel var i försökte lådan samtidigt synka in en annan (gick trögt att köra, luktade lite bränt till slut, växel vill hoppa ur ibland). Jag misstänker att lådan måste tas ur och koppling och låda undersökas.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Hur är bilen när den är orkeslös?
Är motorns effekt strypt?
Driver bilen dåligt framåt?
av Folkan
rid54 skrev:Med motorn i tomgång och kopplingen uppe och växellådan i neutral så är det inte helt ljudlöst, det brukar kunna höras ett svagt ljud av roterande kugghjul. När man trampar ur så stannar allt i växellådan och det blir lite tystare. Det är normalt, om det inte lever om för mycket.

Det är en del grejer inuti en växellåda och självklart kan nåt strula. Det du beskriver påminner om ett problem jag haft (inte Volvo) när den ömsesidiga förreglingen av växlarna pajat och det var som att när en växel var i försökte lådan samtidigt synka in en annan (gick trögt att köra, luktade lite bränt till slut, växel vill hoppa ur ibland). Jag misstänker att lådan måste tas ur och koppling och låda undersökas.
Stämmer väl in på min bil upp till 70 km/h.(har inte kört fortare) Lukten har jag glömt att nämna ovan. Min bil är normalt stark och man kan med lätthet köra runt på parkeringen med enbart tomgång och ettans växel. Det får inte nu... Det känns inte som att den har full effekt.

Problemet är att Volvo verkar lite ointresserade av att plocka ur och renovera, men det kan finnas en öppning för detta då det verkar vara svårt att få tag i en beggad manuell låda till en D5 AWD 6 vxl. Isf skulle den skickas till någon som jobbar med detta.
av Folkan
milktrucker skrev:Hur är bilen när den är orkeslös?
Är motorns effekt strypt?
Driver bilen dåligt framåt?
Den segt framåt, ej bakåt. Lägger jag i ettan och släpper koppling så blir det ett motstånd som aldrig funnits tidigare. Gasar jag då så låter det lite som när man backar snabbt. Bilen beter sig som den har lägre effekt. Har upplevt liknande symtom(bortsett från ljudet) för 4 år sedan när motorlampan tändes och någon Box hade lagt av. Fick den och annat bytt på garantin. Då kunde jag bara köra i 70-80 km vill jag minnas. Stängde jag av bilen en längre stund försvann det men återkom när jag gasade. Inte samma sak dock. Inga varningslampor har tänds.

Hade inne bilen för 2 månader sedan för att byta fästet till dämparna och fick motorvärmaren utbytt. Kan något hänt vid demonteringen? Hur kollar man oljan i växellådan?
Senast redigerad av 2 Folkan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
inget oljeläckage under då?

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]