Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
VolvoB20 skrev:Du åker diesel nu, kom ihåg det.

En dieselmotor har inget gasspäll. Turbon vräker kalluft genom motorn (cylindrar och topp) för fullt hela tiden så värmen från förbränningen far ut i avgasröret,

Toppen fortsätter vara iskall och inget vatten blir varmt och expanderar ut i expantionskärlet.

Det är som du öppnar alla dörrar och fönster hemma när det är -20 ute och storm ute. Det blir inte speciellt varmt inne även om du har elementen på max,
Kan tillägga att en diesel inte genererar lika mycket överskottsvärme som en bensinbil heller, vilket i sig är bra för bränsleförbrukningen.
av twister81
Har fått följande felkod CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information. Nån som vet hur man fixa??
av twister81
Tartryffel skrev:Glödstiftet i värmaren (tror jag).

http://forum.vccn.no/showthread.php?712 ... k-2010-mod

Finns en tråd på forumet här också: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98829 där det antyds annat fel, men det felet löstes genom att byta hela värmaren så jag tror mer på glödstiftet.

Värmaren har ju gått bra innan så jag får testa å byta glodstift så får vi se jag hoppas det är det. Ingen som har upplevt samma problem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ibland pajjar ju brännaren .....
av andersuw
VolvoB20 skrev:Du åker diesel nu, kom ihåg det.

En dieselmotor har inget gasspäll. Turbon vräker kalluft genom motorn (cylindrar och topp) för fullt hela tiden så värmen från förbränningen far ut i avgasröret,

...

På bensinare stannar värmen kvar i motorn eftersom gassjället gör att luften strömmar extremt långsamt genom motorn.
Hmm. Hur fort bränsle-luftblandningen/avgaserna cirkulerar genom motorn lär ju bero på varvtalet, som normalt är högre för en bensinmotor än för en diesel. Så jag har svårt att tro att förklaringen ligger där. Däremot använder bensinmotorn normalt mer bränsle än dieselmotorn för samma rörelseenergi, vilket ger mer överskottsvärme.
av andersuw
twister81 skrev:Har fått följande felkod CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information. Nån som vet hur man fixa??
Den koden betyder bara att styrenheten stängt av värmaren från vidare användning eftersom den vid något tillfälle upptäckt något fel på den. Normalt skall det sedan finnas åtminstone en ytterligare felkod som berättar vad felet är. Om det inte finns någon sådan kod skulle jag prova att radera koden CPM-B1D3468 och sedan försöka starta värmaren. Det kan ha handlat om ett temporärt fel av något slag. Om felet är av mer bestående natur kan man hoppas att ett försök att köra värmaren kommer att sätta den felkod som berättar vad felet är.
av twister81
andersuw skrev:
twister81 skrev:Har fått följande felkod CPM-B1D3468 Värmare i avstängt läge – Algoritmfel – Händelsestyrd information. Nån som vet hur man fixa??
Den koden betyder bara att styrenheten stängt av värmaren från vidare användning eftersom den vid något tillfälle upptäckt något fel på den. Normalt skall det sedan finnas åtminstone en ytterligare felkod som berättar vad felet är. Om det inte finns någon sådan kod skulle jag prova att radera koden CPM-B1D3468 och sedan försöka starta värmaren. Det kan ha handlat om ett temporärt fel av något slag. Om felet är av mer bestående natur kan man hoppas att ett försök att köra värmaren kommer att sätta den felkod som berättar vad felet är.

Såhär står det i datorn. Inget annat. Har raderat på datorn men det återkommer. Får prova ta av batteriet å testa.

B1d3468
-värmare av
-beräkningen
-intermittent
av andersuw
twister81 skrev:Såhär står det i datorn. Inget annat. Har raderat på datorn men det återkommer. Får prova ta av batteriet å testa.

B1d3468
-värmare av
-beräkningen
-intermittent
Så du ingen annan felkod på CPM än denna? Och det är bara den och inget annat som återkommer vid försök att starta värmaren efter att ha raderat koden? Det är i så fall mycket märkligt. Enligt VIDA är det omöjligt att få den koden utan att också få minst en annan. Citat:

"Obs! Låsning av värmaren sker alltid i kombination med minst en annan felkod i styrenhet tillsatsvärmare (CPM)."

Betvivlar att det har någon inverkan att du lägger av ena batterikabeln en stund men testa kan du förstås alltid ändå. Om du inte får något bra tips här skulle jag höra med någon erfaren person hos din Volvo ÅF vad det kan handla om. Skulle möjligen kunna vara ett fel på själva CPM eller någon annan styrenhet så att inte ens diagnostiken funkar som den skall.
Användarvisningsbild
av helgonet1
VolvoB20 skrev:Den värme som produceras vid förbränningen i cylindrarna räcker inte till eftersom nästan allt blåser ut i avgasröret.

På bensinare stannar värmen kvar i motorn eftersom gassjället gör att luften strömmar extremt långsamt genom motorn.

Det finns bara två sätt att få värme i ditt fall.

1. Fixa extravärmaren som är trasig.

2. Kör fullgas, då blir det nog med värme i motorn som inte hinner fara ut i avgasröret, helst med last, typ släp eller uppförsbacke. .
Menar ni att man bara får duglig värme i en diesel med bränslevärmaren ställd på auto? Jag kör aldrig med den på auto ändå tycker jag att jag får bra värme i min bil.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]