Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olof00
Hej

Jag undrar om det finns någon bestämd intervall på byte eller service av generatorn.
Min bil har gått 18k mil nu och inga problem med generatorn ännu. Men hur länge håller kolen. Kan man byta bara kolen eller är det byte av hela generatorn som gäller.

Vore trist att bli utan laddning under någon av skidresorna i den iskalla fjällvärlden.

mvh Olof
av valln
På forumet är det ganska sällan som man läser om fel med generatorn. Visst det förekommer men då kan det lika gärna vara något lager eller laddningsregulatorn.
Slutsatsen är att det går nog inte att försöka byta något preventivt som inte är ett typfel, däremot skulle jag köra betydligt saktare om temperaturen blir kallare än -20 grader.
av andersuw
olof00 skrev:Kan man byta bara kolen eller är det byte av hela generatorn som gäller.
Ja man kan byta bara kolen eller snarare den laddningsregulator som kolen är monterade i. Enligt de rapporter jag sett här är dock detta inget som Volvo ÅF normalt gör. De vill byta hela generatorn. Men en bilelfirma kan sannolikt fixa detta om du inte vill göra det själv.

Fel på kol/laddningsrelä är möjligen (svårt att säga säkert) det vanligaste "slitagefelet" på generatorsidan.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag körde generatorn i min V70 till "the bitter end"(nästan).
Det som brukar ta slut först är frihjulskopplingen. Det började som ett kittrande ljud vid kallstart så jag bytte spännrulle utan att det blev bättre(suck) och körde vidare. Då hade bilen gått 25000 mil. Vid 30000 mil var kvittrandet borta och hade ersatts av ett skorrande ljud vid kallstart med kraftiga vibrationer i hjälpaggregatremmen. Jag demonterade generatorn och kunde konstatera att främre generatorlager var helt slut och att frihjulskopplingen var helt stum, den hade skurit. Det var fortfarande kvar material i kolen men släpringarna hade djupa slitspår.
Lösningen var att köpa en generator på skroten för 800 SEK som gått 18000 mil(!!) och en ny rem.

Jag skulle råda TS att kolla frihjulskopplingen och skicket på hjälpaggregatremmen.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jag lämnade nyss in en generator på renovering som suttit i en s70 -98. (Bosch 100A) Det var inget fel på den, gjorde det i förebyggande syfte. Gått 29000 mil. Kolen var det kvar några tusen mil på uppskattar jag. Det byttes lager, svarvades släpringar, ny laddregulator och kol. Till en kostnad av totalt 1800:- Så nu är det bar å åk :D

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.