Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 lät så vid sträng kyla, ljudet var precis som två is/snöblock som gneds mot varandra.
V70in jag kör nu har en tendens till att låta så också. Inte lika starkt ljud dock.

Nyfiken på vad det kan vara.
Även jag har en XC70 '16 som hade ett lite intressant ljud igår kväll. Den hade då stått still utomhus i tre dygn och när jag startade var det ca -20. Passarade två farthinder och vid dem sa bakpartiet gniik, gniik. Jag brydde mig inte om det eftersom den tidigare gick ljudlöst i -24 när den inte hade stått still så länge. Dessutom var gniik-ljudet precis likadant som på min Passat '12. Jag tyckte ljudet lät som att det kom från kalla bussningar. Kan dock tillägga att jag har nivåreglering om det nu skulle råka vara så att även ts har det skulle man ju klart kunna misstänka dämparna.
Ok intressant. Vet inte om jag har nivåreglering. Verkstaden sa idag att det har varit problem med bussningarna på modellerna före 16 men inga kända problem med den här modellen. Man kanske hetsar upp sej i onödan men nu är den inlämnad iaf. Återkommer med svar :)
Är väl inget ovanligt att bilar kan knacka/gnissla lite vid låga temperaturer. Som noterats tidigare med hårda bussningar eller snö/is i hjulhus. Men även lite hårda/frusna lister vid t.ex. bakluckan kan orsaka ljud vid dessa tillfällen.
Det är något som man nog får räkna med.
lillsidansper skrev:Fick en verkstadstid för det var nånting som var fel med bussningarna. Tack för era svar :)
Har du en XC70 Sport eller en "vanlig"? Har för mig att bussningarna skiljer sig mellan dem.
Jag ar haft detta pa bade V70I och nu pa min XC70 MY15. Ett himla ljud nar man kor over vaggupp.

Dock endast vid riktigt kalla morgnar (-20 etc). kan ocksa ha med sno/isbildning att gora. Forsinner nar damparna uppnar arbetstemperatur iaf. Skall papeka pa nasta service men gissar att de inte byter damparna utan bara skriver att de "smorjt upp" eller likannde. Alternativt att "allt ar som det skall vara och att de inte hittar nagot fel".

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]