Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Igår startade inte bilen pga batteiet, -25 grader. Vi har kört dieselvärmaren en del på senaste.

Laddade batteriet med CTEK mxs 5.0 under natten, på morgonen visade laddaren fullt batteri. Därpå startade jag dieselvärmaren och ganska direkt visade batteriladdaren att effekten gått ned under 80% av batteriets kapacitet. Hur mycket under 80% framgår ej av mätaren. Körde värmaren 30 minuter och kunde sedan starta bilen. Körde 4 mil till jobbet och kopplade in laddaren som fortfarande visade under 80%. Någon timme senare laddades den upp över 80%.

Min frågeställning är om det är normalt beteende pga kylan eller om jag borde byta batteri eller är det normalt att nivån går ner så pass när man kör värmaren i kylan?
Dioderna i comfortsladden kan du inte lita på till fullo.
Vid belastning av batteriet sjunker såklart spänningen till nivåer under okej nivåerna i Cteksladden men batteriet behöver inte vara dåligt för det.

Åk förbi en reservdelsbutik och be att få batteriet kollat om du är orolig.
Förr när ja hade S60 -08 där värmdes bara motorn av dieselvärmaren när batteriet började bli dåligt. Det var en bra indikation för när det var dags att ladda batteriet.
av rid54
"Kapacitetsmätning" på ett blybatteri bygger oftast på mätning av vilospänningen (om man inte börjar suga ur elektrolyten och mäter dess densitet, inte alltid en lättillgänglig metod). Mätmetoden med vilospänning fungerar dåligt i kyla och framför allt om man mäter direkt efter att batteriet använts till nåt eftersom det drar ned spänningen påtagligt. Om du är orolig för batteriets hälsa så är det nog enklast att köra laddning så ofta det bara går. Batterier KAN testas seriöst (med belastning) med särskild apparatur, men för att ge vettigt resultat bör batteriet då vara "rumstempererat".
Ja precis Perra, märkte att kupén var kall näst sista gången jag körde värmaren innan gången då bilen inte startade. Ska vara uppmärksam på det.

Men bra, då är det nog ingen fara. Det gick ganska fort att ladda upp till fullt under dagen och nu startar bilen bra. Eldprovet blir imorgon, -30 grader... Ska nog se till att montera in en permanent laddare med kontakt i fronten.
Jag har bensinvärmare och en Ctec 3,5 A, misstänker att jag borde ha en kraftigare laddare. Men det har dock funkat bra med fläkten dessutom på minsta, brukar åka iväg efter 20 minuter. Laddaren är på för jämnan här hemma.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS