Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla SOS funktioner går via det inbyggda kortet med hjälp av röstsamtal och sms som jag förstått det. Datatrafik däremot, som används för VOC's "komfortfunktioner" går via ditt egna sim om du har satt i ett sådant.
LOTEZ skrev:Jobbar inom Telecom men försår inte detta...

VOC använder sig av inbyggt utrustning i bilen. dvs även om man inte hakar på Telenorerbjudandet så fungerar ju VOC såklart. Men om jag stoppar in ett eget kort (telenor eler ej) för at köra Wifi hotspot så går VOC över från inyggda SIMkortet (även det Telenor) till att börja använda mitt egenvald kort i handfacket? Tänk om jag har ett abonnemang är och inte betalat fakturan och det är avstängt = VOC fungerar ej?

Allts det jag är ute efter att få veta (nte fått min egna il ännu) är att få en tekn förklaring p om VOC verkligengår över ill att använda det random SIM man sätter in och sätta hela säkerhetesaspekten med VOC i spel bara för att man sätter i ett eget kortsom kanske är avstängt pga obetald faktura?! Make no sense. Det är ju fysiskt 2 olika SIMkotsplatser i bilen. Det ena för VOC som man inte kommer åt (enkelt) och det andra är det som är i handsfacekt som man drar ut ekelt för att använda telenorerbjudandet (eller valfritt simkort)

sorry om rörigt men hoppas ni förstår
Volvo delar in VoC-tjänsterna i två huvudgrupper: service och säkerhet. När det gäller servicetjänsterna är jag inte säker på vad som händer om det privata SIM-kortet av någon anledning slutar att fungera. Men funkar det inte längre lär man ju märka det så snart man försöker utnyttja tjänsterna och kan då åtgärda problemet på ett eller annat sätt (t.ex. genom att helt enkelt plocka bort det privata SIMet). När det gäller säkerhetstjänsterna är jag ganska säker på att VoC obetingat förlitar sig på det inbyggda SIM som följer med bilen. Det finns en massa mått och steg vidtagna för att VoC så långt möjligt skall fungera även när en massa annat inte gör det. VoC har t.ex. ett reservbatteri, reservhögtalare (i PHM-enheten), reservmikrofon (vid VoC-knapparna) och reservantenn (i PHM-enheten).
LOTEZ skrev:Jobbar inom Telecom men försår inte detta...

VOC använder sig av inbyggt utrustning i bilen. dvs även om man inte hakar på Telenorerbjudandet så fungerar ju VOC såklart. Men om jag stoppar in ett eget kort (telenor eler ej) för at köra Wifi hotspot så går VOC över från inyggda SIMkortet (även det Telenor) till att börja använda mitt egenvald kort i handfacket? Tänk om jag har ett abonnemang är och inte betalat fakturan och det är avstängt = VOC fungerar ej?

Alltså det jag är ute efter att få veta (inte fått min egna bil ännu) är att få en tekn förklaring på om VOC verkligen går över till att använda det random SIM man sätter in och sätta hela säkerhetsaspekten med VOC i spel bara för att man sätter i ett eget kort som kanske är avstängt pga obetald faktura?! Make no sense. Det är ju fysiskt 2 olika SIMkortsplatser i bilen. Det ena för VOC som man inte kommer åt (enkelt) och det andra är det som är i handsfacket som man drar ut enkelt för att använda telenorerbjudandet (eller valfritt simkort)

Sorry om rörigt men hoppas ni förstår
Du kan vara lugn.. om man inte får nån kontakt med nätet med det simkort man satt i så kör även VOCs datatjänster på det inbyggda. Jag satte i mitt kort i tron om att det var aktivt och försöket slå igång det (valde att bilen skulle använda det kortet för uppkoppling i inställningarna.)
Det funkade såklart inte att surfa, men VOCs alla funktioner fortsatte att funka.

Nu har jag fått kortet återaktiverat. (dom hade "råkat" ta bort det när jag förlängde abonnemanget.)

Och som sagt funkar alla "säkerhetstjänster" via interna sim-kortet ändå.
andersuw skrev:
Allee skrev:Fick mitt telenor kort idag som dom kampanjar ut till Volvo ägare.
För mig blev det mycket mycket snabbare än med internetdelning från telefonen.
Tack! Låter intressant. Vilken telefon har du? Kan ju i någon mån hänga på hur snabb den är också, inte bara signalstyrkan.
Provat både med iphone 5s och 6 men inte märkt någon skillnad mellan dom, men det fungerade helt okej, fast mycket bättre nu.
Allee skrev:
andersuw skrev:
Allee skrev:Fick mitt telenor kort idag som dom kampanjar ut till Volvo ägare.
För mig blev det mycket mycket snabbare än med internetdelning från telefonen.
Tack! Låter intressant. Vilken telefon har du? Kan ju i någon mån hänga på hur snabb den är också, inte bara signalstyrkan.
Provat både med iphone 5s och 6 men inte märkt någon skillnad mellan dom, men det fungerade helt okej, fast mycket bättre nu.
Tack! Att det har effekt på hastigheten även med dessa relativt moderna iPhones tyder ju på att användningen av bilens antenn verkligen hjälper.
Jag testade efter tips att köpa en sådan: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... dem-p95847

Jag har även testat Telenor (använder Telia nu) och inbyggda modemet innan men fördelen är att jag nu får 4G (oftast), det flyter nu på bättre än 3G som jag oftast upplevde seegt. Den tar liten plats, inte mycket större än en normal tändsticksask och laddas genom bilens uttag, usb lr 12v, batterierna räcker även dem ca 8 timmar om man av någon anledning inte vill ladda den konstant, vilket jag gör. Enkel att använda, bra menyer och upp till 8 användare som kan surfa i bilen. Finns även möjlighet att ansluta yttre antenn för den som önskas, men har inte upptäckt att den har sämre mottagning än bilens antenn.

Voc systemet sköter sig fortfarande helt själv med simkortet från Volvo vilket känns mer pålitligt.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Krollspell skrev:Jag testade efter tips att köpa en sådan: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... dem-p95847

Jag har även testat Telenor (använder Telia nu) och inbyggda modemet innan men fördelen är att jag nu får 4G (oftast), det flyter nu på bättre än 3G som jag oftast upplevde seegt. Den tar liten plats, inte mycket större än en normal tändsticksask och laddas genom bilens uttag, usb lr 12v, batterierna räcker även dem ca 10 timmar om man av någon anledning inte vill ladda den konstant, vilket jag gör. Enkel att använda, bra menyer och upp till 8 användare som kan surfa i bilen. Finns även möjlighet att ansluta yttre antenn för den som önskas, men har inte upptäckt att den har sämre mottagning än bilens antenn.

Voc systemet sköter sig fortfarande helt själv med simkortet från Volvo vilket känns mer pålitligt.
Var har du denna placerad? I samma fack där USB-uttaget sitter?
andersuw skrev:
Krollspell skrev:Jag testade efter tips att köpa en sådan: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... dem-p95847

Jag har även testat Telenor (använder Telia nu) och inbyggda modemet innan men fördelen är att jag nu får 4G (oftast), det flyter nu på bättre än 3G som jag oftast upplevde seegt. Den tar liten plats, inte mycket större än en normal tändsticksask och laddas genom bilens uttag, usb lr 12v, batterierna räcker även dem ca 8 timmar om man av någon anledning inte vill ladda den konstant, vilket jag gör. Enkel att använda, bra menyer och upp till 8 användare som kan surfa i bilen. Finns även möjlighet att ansluta yttre antenn för den som önskas, men har inte upptäckt att den har sämre mottagning än bilens antenn.

Var har du denna placerad? I samma fack där USB-uttaget sitter?
Jag har lagt den i muggfacket, finns ett bra 12v uttag där.
Krollspell skrev:Jag har lagt den i muggfacket, finns ett bra 12v uttag där.
Jo jag vet att det finns ett 12V-uttag där. Men jag trodde du använde bilens USB-uttag för detta. Använder du istället en 12V-USB-laddare? I så fall vilken?
Har själv en sån där wifi-router. Den funkar fin-fint i bilen. Nackdelen är att den sänder endast wifi, ej bluetooth, funkar ju bra att surfa med telefon, dator eller surfplatta. Men det går ej att streama till bilen.
Men det går ju att vid behov ta ur sim-kortet i den och sätta i handskfacket, då kan man lyssna t.ex på internetradio eller använda internetkartan.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??